رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید ملاحظه شود که بین سلامت مردم و عزاداری دوگانه سازی ایجاد نشود، بلکه در عین حفظ سلامت و بهداشت، عزاداریها هم برپا شود.
به گزارش شفقنا، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در گردهمایی مجازی مبلغان و گروههای تبلیغی ویژه محرم ۱۴۴۳ عنوان کرد: نقش و جایگاه روحانیت و عالمان دین، وظیفه روحانیت در عرصه تبلیغ، جایگاه روحانیت در عزای امام حسین (ع)، پیامهای نهضت امام حسین (ع) و وظایف امروز ما از مسائلی است که نیاز است طرح شود. روحانیت از گذشته تاکنون مولد فرهنگ در کشور بودند و به خوبی توانستهاند از نقش خود پاسداری کنند؛ همانطور که روحانیون هنجارها را تبلیغ میکنند، مبارزه با ناهنجاریها را نیز دنبال میکنند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسئله امر به معروف و نهی از منکر را نقش مهم روحانیت دانست و گفت: از گذشته وقتی یک روحانی رفتاری را در جامعه انجام میداد، این رفتار برای مردم سندیت داشت؛ حتی مبلغان دیگر ادیان هم روحانیت را با این نقش و نفوذ میشناسند. انقلاب ما نیز با حرف امام (ره) به پیروزی رسید و این نشان میدهد که مردم حرف ایشان را سخن امام زمان (عج) در نظر گرفتند.
حسینی بوشهری تصریح کرد: در روایات برای جایگاه علما عباراتی مانند دژهای نفوذناپذیر اسلام و مرزبانان دین بیان شده است. عالم دین بودن شغل نیست، بلکه مسئولیت است؛ همان رسالتی که انبیای دین بر دوش داشتند، عالمان دین نیز بر عهده دارند، عالمان دین خطرپذیر، همراه مردم و بدعت ستیز هستند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: عالمان دین حوزههای مرزبانی و اعتقادات، اخلاق و احکام را خوب میشناسند و وقتی با مخاطب مواجه میشوند، دستی پر دارند. بعد از پیروزی انقلاب روحانیون ما دوستان انقلاب را هم خود میشناسند و هم به جامعه میشناسانند. شیوهنامههای بهداشتی در کارهای تبلیغی هم از طرف مبلغان و هم از جانب مردم باید رعایت شود.
او مطرح کرد: مبلغان ما باید کیفیت گرا باشند، نه کمیت گرا. مسئله دیگر این است که یک شخص مبلغ نباید از دشنام دشمنان و انتقاد منتقدان بهراسد، پیامبر گرامی اسلام هم دشنام شنیدند و حتی از اهلبیت (ع) انتقام گرفته شد و هرکدام از آن بزرگواران به شیوههای مختلف شهید شدند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: مبلغان باید از شیوههای درست تبلیغ استفاده کنند؛ رفتار مبلغان در تبلیغ باید بهترین تأثیرگذاری را داشته باشد و تطابق در رفتار و گفتار باید وجود داشته باشد.او اظهار داشت: مبلغان نباید از فضای مجازی غافل باشند؛ چرا که دشمنان در این عرصه کار میکنند و مخاطبان ما از این فضا استفاده میکنند؛ لذا اگر مبلغ از فضای مجازی غافل باشد ناموفق خواهد بود. راه موفقیت رقبای خودمان در تبلیغ را نیز باید مورد توجه قرار دهیم، اگر راهی رفتهاند که موفق شدهاند، باید در چارچوب شریعت استفاده کنند. همانطور که ما از مردم میخواهیم کم توقع باشند، از مبلغان نیز میخواهیم از مردم توقعات زیاد نداشته باشند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: ما از مردم انتظار داریم که درخواستها و توقعات بیجا از انقلاب نداشته باشند و خود را با وضعیت فعلی و تلاش مسئولان سازگار و هماهنگ کنند. کسی که دلداده به اهلبیت (ع) است، دلداده خداوند نیز هست؛ کسی که در عزای حسین بن علی (ع) شرکت میکند، گناهانش بخشیده میشود.حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: روحیات انسانها اینگونه نیست که همیشه دنبال منطق باشد، منطق صرف پاسخگوی نیازهای انسانها نیست و عشق و احساس و بعد عاطفی هم برای انسانها ضرورت دارد لذا در جریان عزای امام حسین (ع) بعد عاطفه و شور هم باید وجود داشته باشد.
او مطرح کرد: اگر این دستجات و عزاداریها نبود، انقلاب ما ناقص میماند و اگر هم پیروز میشد، دیر این اتفاق رخ میداد، این شور احساسات مردم را تحریک کرد و درنهایت پیروزی حاصل شد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: عدهای میخواهند نور الهی را خاموش کنند، اما عزای امام حسین (ع) این اجازه را نمیدهد، چون حسین از مصادیق نورالله است.
او اظهار داشت: مبلغان باید در کنار شخصیت امام حسین (ع)، درباره راز محبوبیت امام حسین (ع) و پیامهای نهضت عاشورا نیز صحبت کنند. ما نباید از کم بودن جمعیت و زیاد بودن رقبا بهراسیم.حسینی بوشهری به پیامهای عاشورا هم پرداخت و بیان کرد: نکته دوم پیام نهضت عاشورا تکلیف گرایی و عمل به وظیفه است و پیروزی و شکست اهمیت چندانی ندارد؛ پیام دیگر عاشورا جدا شدن صف بدان از خوبان است؛ همچنین برای پیروزی نهضت باید از همه نیروها استفاده کرد و امام حسین در همین راستا طفل شیرخوار خود و حبیب بن مظاهر را که مسنترین یار است را با خود به کربلا میبرد.
تحلیل خبر
جناب ایشان خیلی خوب میدانند که هیچ مردمی روی کره زمین برای کشور و حکومت خویش، به اندازه مردم ایران با جان و دل و بذل خون عزیزان خویش، جهت نجات انقلاب، ایران و اسلام جانفشانی نکرده است و هیچ ملتی این قدر، قانع نیست که با همه سختیها و شرایط بسیار بد، بسازد و با حکومت طی چهار دهه همراه باشد. مگر مردم چه خواستهاند که بگوییم خواسته و توقع بیجا نداشته باشند؟ کدامیک از خواستهها و توقعات مردم بیجا بوده است؟
آیا اگر سخن از گرانی و کمبود دارو و درمان به زبان میآورند، خواسته ناحقی است؟ مردمی که با صدها بیماری خاص و عمومی مواجه و گرفتارند و دایما بر قیمت داروها افزوده میشود و عزیزان بیمارشان جلو چشمان زجر میکشند، خواسته نامعقولی دارند؟ آیا اگر به گرانی آب، نان، بنزین، خودرو، مسکن، خوراک، پوشاک و ... اعتراض میکنند، حرف ناحقی میزنند؟
مگر انقلاب متعلق به خود مردم نیست و مگر با جان و دل آن را حفظ نکردهاند و به آن عشق نورزیدهاند پس چرا باید خواستههای طبیعی و حداقلی آنها را بیجا تلقی کنیم؟
خوب بود ایشان لیست توقعات و خواستههای بیجا را ذکر میکردند تا مردم فرق بین خواستههای بجا و بیجا را متوجه میشدند و افکار عمومی این دو را از هم تفکیک میکرد تا جناب ایشان رنجیده خاطر نشوند.
تاکنون بارها و بارها روحانیون سطح عالی، اعلام کردهاند که افتخارشان این است که روحانیت شیعه مستقل از حکومت و وابسته به مردم هستند و نمیخواهند پایگاه مردمیشان را از دست بدهند. پس نباید سخنی به زبان آورند که مردم ناراحت شوند و احساس جدایی و افتراق کنند. ایشان در ادامه گفتهاند «مردم، خود را با وضعیت فعلی و تلاش مسئولان، سازگار و هماهنگ کنند» آیا باید وضعیت فعلی را تغییر داد یا خود را با آن وفق داد؟ مگر رئیسجمهور جدید نگفتند که مردم خواهان «تحول» هستند. آیا معنای تحول یعنی خود را با وضعیت فعلی، سازگار و هماهنگ کردن یا ایجاد تغییر برای رسیدن به شرایط بهتر و تحقق خواستههای منطقی و برحق مردم؟