چهار شنبه 25 مهر 1403 10/16/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 24 مهر 1403 ، 06 : 18

کد خبر : 28244

از 0 نفر 0

رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد؛

تولید هشت خودرو متوقف شد

تولید هشت خودرو متوقف شد

رئیس سازمان ملی استاندارد از ارتقای رتبه ایران در سازمان بین‌المللی استاندارد خبر داد و گفت: در اجرای تکالیف و ماموریت‌های قانونی معوقه، توقف تولید هشت خودرو، انجام آزمون‌های مختلف، تولید جعبه امن نمونه برای مشتقات نفتی، کسب رتبه شفافیت در دستگاه‌های اجرایی و کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی رقم خورد که منجر به افزایش کیفیت مردم خواهد شد.+ تحلیل خبر

رئیس سازمان ملی استاندارد از ارتقای رتبه ایران در سازمان بین‌المللی استاندارد خبر داد و گفت: در اجرای تکالیف و ماموریت‌های قانونی معوقه، توقف تولید هشت خودرو، انجام آزمون‌های مختلف، تولید جعبه امن نمونه برای مشتقات نفتی، کسب رتبه شفافیت در دستگاه‌های اجرایی و کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی رقم خورد که منجر به افزایش کیفیت مردم خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد در مراسم گرامیداشت هفته استاندارد گفت: رتبه ایران در سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) از بین ۱۶۵ کشور از جایگاه ۲۶ به ۲۰ ارتقا یافته است.
اسلام پناه ادامه داد: در دوره ۳۵ ماه تحولی سازمان استاندارد دستاوردهای کمی و کیفی به نحوی تغییر یافت که جایگاه نظام استاندارد در سطح منطقه‌ای و بین المللی تغییر کرد.
وی اظهار کرد: مهم‌ترین اقدامات دوره تحولی شامل تاکید و اهتمام به جوانگرایی و چرخش نخبگانی، ارتقای جایگاه زنان، هوشمندسازی و ارتقای شفافیت با حذف امضاهای طلایی و سامانه محوری، تاکید بر حکمرانی عالمانه و حقوق عامه، ارتقای چشمگیر جایگاه سازمان استاندارد و عضویت در ۷۰۲ کمیته تخصصی است.
رئیس سازمان استاندارد گفت: ثبت ۶۵ هزار و ۶۹۵ رأی در استانداردهای بین المللی اتفاق افتاده است و تلاش برای عضویت در مجامع بین المللی که از فرایندهای سخت بود محقق شد که بدون شک زحمات شبانه روزی همکاران بوده است.
وی با اشاره به جهانی شدن امضای ایرانی و همترازی ها استاندارد ایران در عرصه بین المللی گفت: از افتخارات سازمان استاندارد اجباری کردن استانداردها بود که در همین راستا استانداردهای پوشاک، نوشت افزار و کاغذ کتاب درسی به‌روزرسانی شد.
اسلام پناه خاطرنشان کرد: همچنین اجرای تکالیف و ماموریت‌های قانونی معوقه، توقف تولید هشت خودرو، انجام آزمون‌های مختلف، تولید جعبه امن نمونه برای مشتقات نفتی، کسب رتبه شفافیت در دستگاه‌های اجرایی و کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی رقم خورد که منجر به افزایش کیفیت مردم خواهد شد.
وی با بیان اینکه اقدامات تحولی در سازمان استاندارد منحصربه‌فرد بوده است گفت: این برنامه‌ها با حداقل نیروی انسانی و بودجه سازمانی بوده است. که نیت ما در سازمان پشتیبانی حقوقی از مدیران کیفیت کنترل و خانواده استاندارد است.
رئیس سازمان استاندارد با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت و استانداردسازی بدون بخش خصوصی محقق نمی‌شود گفت: استانداردسازی بدون همکاری تشکل‌ها، نخبگان و اتاق‌های بازرگانی از مرحله نظارت تا فرهنگسازی امکان پذیر نخواهد بود. با شکل‌گیری تشکل‌ها و انجمن‌ها شاهد ارتقای کیفیت خواهیم بود.
وی از دولت چهاردهم درخواست کرد تا در جهت قانون تقویت و توسعه استاندارد یاری کرده و در تأمین نیروی نخبه، بودجه سازمانی و تجهیز آزمایشگاه‌ها حمایت کند تا استانداردسازی و کیفی سازی به طور کامل محقق شود.

تحلیل خبر

چرا صنعت خودروسازی ما پیشرفت نمی‌کند؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

چه راهی باید رفت که «خودروسازان وطنی» خودروهای استاندارد و با کیفیت تولید کنند؟ متاسفانه سالیانه مدیدی است که همه بخش‌های نظام با زبان‌های مختلف، شکایات و انتقادات خود را از خودروسازان به جهت تولید خودروهای بی‌کیفیت اعلام کرده و می‌کنند ولی آثار و نتایج مورد نظر تاکنون حاصل نشده است.
موقعی که سخن از «استاندارد» به میان می‌آید هم «استاندارد داخلی» و هم «استاندارد بین المللی» منظور نظر است چرا که مطلوب آن است که خودروهای ایرانی به نحوی با کیفیت و به روز باشند که سهمی از تجارت جهانی را بتوانند به خود اختصاص دهند و از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای پیشرفته، مشتریان و متقاضیان خرید داشته باشند. متاسفانه در شرایط فعلی و با این نوع تولیدات ضعیف که حتی سازمان استاندارد کشور هم آن را قبول ندارد، چه توقعی از مشتریان خارجی جهت استقبال از خرید خودروهای ما می‌رود؟
با اینکه به علت افت شدید ارزش پول ملی، مردم کشورهای دیگر با قیمت بسیار ارزانی می‌توانند خودروهای ایرانی را خریداری کنند ولی استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با هزینه بیشتری، خودرو با کیفیت‌تر و به روزتر داشته باشند.
به نظر می‌رسد بهترین روش جهت وادار کردن خودروسازان کشور به تولید خودروهای استاندارد، وارد کردن آنها در رقابت با خودروسازان جهان است. یکی از عناصر این رقابت، واردات خودروهای با کیفیت کشورهای پیشرفته (غیر از چین) است که هم دست خریداران داخلی را در انتخاب باز می‌گذارد و هم خودروسازان داخل مجبور می‌شوند وارد رقابت واقعی شوند. اینکه از ترس ورشکستگی خودروسازان داخلی از ورود خودروهای با کیفیت و با استاندارد بین المللی جلوگیری کنیم، روشی است که 40 سال است جواب نداده و ادامه آن، اشتباه مضاعفی است که هم باعث پیشرفت صنعت خودروسازی کشور نمی‌شود و هم مردم را از حق انتخاب خودروهای بهتر محروم می‌کند. آیا غیر از این، روش دیگری وجود دارد؟ اگر هست معرفی و اجرا کنید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها