دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 5/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 23 مهر 1402 ، 38 : 17

کد خبر : 27212

از 0 نفر 0

وزیر اقتصاد اعلام کرد؛

رتبه ایران در شاخص سرمایه انسانی بیش از متوسط جهان

رتبه ایران در شاخص سرمایه انسانی  بیش از متوسط جهان

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رتبه ایران در متوسط سرمایه انسانی بیش از میانگین جهانی است و امتیاز زنان و دختران در این شاخص بیش از مردان است همچنین در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کاهش بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز شاهد بهبود شاخص‌ها بوده‌ایم.+ تحلیل خبر

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: رتبه ایران در متوسط سرمایه انسانی بیش از میانگین جهانی است و امتیاز زنان و دختران در این شاخص بیش از مردان است همچنین در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کاهش بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز شاهد بهبود شاخص‌ها بوده‌ایم.
به گزارش ایرنا از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی در حاشیه اجلاس سالانه و مجمع عمومی بانک جهانی که امسال با حضور
۱۴۷ کشور در مراکش برگزار شد، در کمیته سرمایه انسانی بانک جهانی شرکت کرد و اظهار داشت: متوسط شاخص سرمایه انسانی در دنیا عدد ۰.۵۶ است و رتبه ایران بالاتر از این میانگین و ۰.۵۹ است؛ البته در این شاخص، امتیاز زنان و دختران بالاتر از مردان است.
وی با ارائه دستاوردهای ایران در کمیته بانک جهانی، افزود: از نظر شاخص سرمایه انسانی، از کشورهایی هستیم که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وضعیت قابل توجهی داریم و دستاوردها در حوزه سرمایه انسانی آماده ارائه به کشورهای مختلف است.
وزیر اقتصاد گفت: از نکات ارائه شده توجه به موضوع آموزش، هم‌زمان با حمایت‌هایی که نهادهای حمایتی انجام می‌دهند، بود که موجب می‌شود افراد با مهارت به بازار کار دسترسی بیشتری داشته باشند.خاندوزی بیان کرد: اصلاحاتی که در ذیل تبصره ۱۸ قانون بودجه لحاظ شد؛ یعنی پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به افزایش کمی و کیفی مهارت‌ها و سرمایه انسانی منتج شده است.وی با اشاره به افزایش توجه به بخش دانش بنیان نیز یادآور شد: در همین حال نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یک سال گذشته از عدد بیش از ۱۳ درصد به حدود ۱۲ درصد کاهش داشته، که البته هنوز در مسئله بیکاری با آنچه در تراز نخبگان کشور ما است فاصله داریم؛ اما دستاوردهای اشاره شده به بهبود رتبه ایران در حمایت از دانش‌بنیان‌ها و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که از محورهای مورد بحث در این کمیته بود، کمک کرده است و امیدواریم با جمع‌بندی‌های صورت گرفته برای سال‌های آینده میانگین بهتری را نسبت کشورهای منطقه داشته باشیم.

تحلیل خبر

سرمایه انسانی چه موقع باعث توسعه کشور می‌شود؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

سرمایه انسانی (Human Capital) به عنوان ارزشمندترین عامل تأثیرگذار در توسعه اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی و سیاسی هر کشوری، باعث شده است که توجه همه رهبران کشورها را به خود معطوف کند.
زمانی که منابع و نیروهای انسانی مجهز به علم و دانش، مهارت، اخلاق، نوآوری و ... شوند و از آنها درجهت نیل به اهداف و استراتژی کشور بهره‌گیری شود، «سرمایه انسانی» شکل می‌گیرد. بدون شک توسعه سرمایه انسانی موجب توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور خواهد شد. هر چند وجود سرمایه طبیعی و سرمایه فیزیکی و مالی در کشور مهم است ولی بدون انسان‌های توسعه یافته، امکان استفاده بهینه و همه جانبه از آنها میسر نخواهد بود.
سرمایه انسانی می‌تواند از کمترین امکانات، بیشترین بهره‌وری را خلق کند. یکی از علل پیشرفت مستمر کشورهای غربی، سرازیر شدن سرمایه انسانی در قالب مهاجرت به این کشورهاست. این سرمایه‌های انسانی که متاسفانه از کشور ما نیز روانه کشورهای دیگر می‌شوند در سطوح مختلف همانند کارگران و استادکاران ماهر، دانشجویان نخبه و اساتید برجسته دانشگاه‌ها، متخصصین علوم پزشکی، مخترعان و سرمایه‌داران مولد و فعال و .... قابل مشاهده هستند.
این سرمایه‌های انسانی ما اگر زمینه‌ای فراهم می‌شد که در کشور بمانند و انرژی و توانمندی‌های خود را در چرخه توسعه و پیشرفت این سرزمین مصروف دارند، و از طرف دیگر یک مدیرت قوی علمی نیز می‌توانست آنها را سازماندهی و هدایت کند یقیناً به نتایج پرباری می‌رسیدیم. نه فقط این سرمایه‌های انسانی که روانه دیار غربت شده‌اند بلکه سرمایه‌های انسانی موجود در داخل کشور هم نمی‌توانند تمام ظرفیت وجودی خویش را در خدمت به میهن به فعلیت درآورند.
مسئولان به انتقادات و گلایه‌های سرمایه‌های انسانی داخل کشور به دقت گوش دهند و برای آنها چاره‌ای بیندیشند و برنامه‌ریزی مترقی و مدرنی داشته باشند تا کشور از این وضعیت خارج شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها