شنبه 15 اردیبهشت 1403 5/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ، 53 : 17

کد خبر : 27735

از 0 نفر 0

در کهگیلویه و بویراحمد رخ داد؛

خودکشی ۶۰ جوان به دلایل فقر، اعتیاد، بیکاری و کمبود امکانات طی سه سال

خودکشی ۶۰ جوان به دلایل فقر، اعتیاد، بیکاری و کمبود امکانات طی سه سال

استان کهگیلویه و بویراحمد تنها با داشتن 800 هزار نفر جمعیت و البته وجود ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی چون چاه‌های عظیم نفت و گاز، اراضی گسترده کشاورزی، مناطق مستعد دامپروری و وجود برخی معادن خدادادی و منابع انسانی تحصیل کرده از بالا بودن نرخ‌های تورم، فلاکت، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی بویژه خودکشی، طلاق و قتل، رنج می‌برد و روزانه شاهد شنیدن اخبار تلخ در این بخش‌ها بویژه پدیده شوم خودکشی هستیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد تنها با داشتن 800 هزار نفر جمعیت و البته وجود ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی چون چاه‌های عظیم نفت و گاز، اراضی گسترده کشاورزی، مناطق مستعد دامپروری و وجود برخی معادن خدادادی و منابع انسانی تحصیل کرده از بالا بودن نرخ‌های تورم، فلاکت، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی بویژه خودکشی، طلاق و قتل، رنج می‌برد و روزانه شاهد شنیدن اخبار تلخ در این بخش‌ها بویژه پدیده شوم خودکشی هستیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا از یاسوج، بررسی شاخص فلاکت در استان کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین آمارهای اعلان شده نشان می‌دهد که از نرخ ۶۰ درصد گذشته است.
خودکشی ۶۰ جوان به دلایل فقر، اعتیاد، بیکاری و کمبود امکانات طی سه سال
سیدجواد هاشمی‌مهر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم به ایلنا گفت: آمار خودکشی در سطح استان بالا بوده، به‌طوری که رتبه اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد واحد هم به ایلنا گفت: فقر، فلاکت، بدبختی، آسیب‌های اجتماعی، کمبود امکانات و تجهیزات در برخی از مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بیداد می‌کند و مشکلات زیادی را بر مردم این استان مُستولی کرده است.
وی بدون اشاره به نام شهرستان و یا منطقه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با آمار تاسفبار خودکشی، اظهار داشت: آمار این استان در خودکشی بسیار بالا است به‌گونه‌ای که در یکی از مناطق، طی سه سال، شاهد خودکشی ۶۰ جوان به دلایل فقر، اعتیاد، بیکاری و کمبود امکانات هستیم.
حمید پیروی نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی هم پیشتر گفت: عوامل مختلفی در خودکشی افراد دخیل است، از عوامل اقتصادی و اجتماعی گرفته تا مشکلات روانشناختی، حدود ۶۰ درصد از افرادی که خودکشی می‌کنند، حین انجام خودکشی، افسردگی داشته‌اند.
نصب بنرهای ترحیم و عزا سیمای شهرها را افسرده می‌کند
نیازی رئیس شبکه بهداشت شهرستان بویراحمد گفت: از شهرداری‌ها خواسته‌ایم از نصب بنرهای ترحیم در سطح شهر خودداری کنند چون سیمای شهرها را افسرده می‌کند.
شاهد شیوع پدیده شوم خودکشی در استان هستیم
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تأسف از وقوع پدیده شوم خودکشی در سنین مختلف در این استان، اظهار داشت: عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا یک خودکشی اتفاق بیفتد و متاسفانه در استان ما شاهد شیوع این پدیده شوم و تاسفبار هستیم.
مسعود نوری به ایلنا گفت: مُتولیان اصلی، موضوع خودکشی را دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی برعهده دارند و برخی نهادهای دیگر بعنوان نهادهای مُعین در این موضوع می‌توانند ورود داشته باشند.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد اگرچه دارای مواهب الهی و منابع انسانی تحصیلکرده و کارآمد در حوزه‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: متاسفانه وجود برخی مشکلات اقتصادی از مهمترین علل وقوع خودکشی‌ها در این استان شده است.
مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اظهار تأسف از اینکه زیرساخت‌های لازم برای ایجاد روحیه نشاط در استان کم است، یادآور شد: ما معتقدیم باید تمامی نهادهای فرهنگی و عمرانی برای فراهم کردن این زیرساخت‌ها، تلاش‌های بیشتری از خود نشان دهند.
نوری گفت: استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای ارتقای روحیه نشاط با هدف پیشگیری از روند صعودی پدیده شوم خودکشی در مناطق مختلف این استان قصد دارد پارک‌های بانوان را فعال‌تر و شاداب‌تر کرده و از سویی در برخی از مناطق آسیب‌زا نظیر حاشیه شهرها و یا روستاهای مهاجرپذیر پرجمعیت، اقدام به تأسیس اورژانس‌های اجتماعی تحت حمایت بهزیستی با حضور مشاوران و کارشناسان کند.
وی از تهیه و تدوین ۹ طرح تخصصی برای ایجاد نشاط اجتماعی در استانداری این استان هم خبرداد و اظهار داشت: برخی از این طرح‌ها هم اکنون در برخی استان‌های کشور درحال اجرایی شدن بوده اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و اعتبارات لازم، امکان اجرایی شدن آن‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.
وی گفت: نبود فرصت‌های اشتغال و بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد از دیگر دلایل وقوع برخی خودکشی‌ها بوده که می‌طلبد دستگاه‌های صنعتی استان نسبت به احداث و راه‌اندازی کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی با هدف فراهم کردن بسترهای اشتغالزایی تلاش‌های بیشتری از خود نشان دهند.

تحلیل خبر

شیوع خودکشی، علل شخصی دارد یا اجتماعی؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

امیل دورکیم جامعه شناس معروف فرانسوی که با انتشار کتاب «خودکشی» در میان جامعه شناسان معروف و مشهور شد، معتقد است علل خودکشی صرفاً مسئله و مشکل شخصی و خصوصی افراد نیست بلکه مجموعه‌ای از مناسبات و روابط اجتماعی است که فرد را احاطه کرده و فشار این عوامل، پدیده‌ها و شرایط اجتماعی که تحت تأثیر ارزش‌ها و هنجارهای جامعه است، به حدی است که فرد را در بن بست و ناامیدی مطلق قرار می‌دهد. زمانی که فرد با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگیِ متراکم مواجه می‌شود و قدرت عبور از آنها را ندارد و احساس طرد شدن از جامعه کرده و رابطه خود را با محیط بیرونی بسیار ضعیف می‌بیند، به انزوا می‌رود و دچار افسردگی شدید می‌شود. اگر نیروهای کمک کننده به وی نتوانند او را به اجتماع برگردانند و در امواج مشکلات لاینحل، خود را بی پناه تصور کند، آنگاه زمینه خودکشی در وی قوت می‌گیرد. دورکیم معتقد است در اینجا فقط فرد مقصر نیست بلکه مقصر اصلی جامعه و شرایط حاکم برآن است که زمینه پیوستگی اجتماعی فرد به جمع را از بین می‌برد و او را در میان انبوهی جمعیت، تنها می‌گذارد. لذا عبارت «انبوهِ تنها» در این شرایط مصداق پیدا می‌کند. هرچیزی که نشاط و سرزندگی اجتماعی را از فرد بگیرد و او را در بحران اندوه و غم قرار دهد، نرخ خودکشی را بالا می‌برد.
اگر امروز همه مسئولان ذیربط در استان کهگیلویه و بویراحمد از آمار وحشتناک خودکشی‌ها می‌گویند و دلایل آن را فقر، بیکاری و کمبود امکانات زندگی قلمداد می‌کنند باید به سراغ اصلاح «ساختار» و «کارکرد» غلط جامعه و کشور رفت.
گاهی بعضی از افرادی که فعلاً زنده‌اند، شرایطی مشابه افرادی که خودکشی کرده‌اند، دارند و باید به فکر نجات آنها بود و شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را به سمت مثبت و مطلوب تغییر داد تا از وقوع فاجعه بزرگتری جلوگیری شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها