یکشنبه 11 شهریور 1403 9/1/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 2 شهریور 1403 ، 51 : 17

کد خبر : 28102

از 0 نفر 0

موج تازه افغان‌ستیزی؛ حواشی جدید در دو سطح جامعه و سیاست

موج تازه افغان‌ستیزی؛  حواشی جدید در دو سطح جامعه  و سیاست

در روزهای اخیر شاهد افزایش عجیب حواشی حضور مهاجران افغان هستیم؛ جالب اینکه این حاشیه در دو سطح سیاست و جامعه مشاهده می‌شود.

در روزهای اخیر شاهد افزایش عجیب حواشی حضور مهاجران افغان هستیم؛ جالب اینکه این حاشیه در دو سطح سیاست و جامعه مشاهده می‌شود.
رویداد ۲۴| بی‌سر و سامان ماندن وضعیت مهاجران افغان در کشور قطعاً مورد تأیید نیست، اما تاکید بر لزوم ورود وزارت کشور در این زمینه و حل معضلات موجود هم به معنی راه انداختن افغان‌ستیزی نیست.
در روزها اخیر، اما شاهدیم که فضای مجازی بار دیگر تحت تأثیر این موج قرار گرفته است؛ به خصوص بعد از اشاره امیرحسین ثابتی به «فاطمیون» در نطق جنجالی خود علیه عراقچی. نگاهی به شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این روزها یک دوقطبی عجیب شکل گرفته. برخی به سبک ثابتی، افغانستانی‌ها را هم‌وطن‌تر می‌دانند و برخی هم از این فرصت استفاده کرده دنبال حاشیه‌سازی‌های مضاعف و طرد افغانستانی‌ها هستند!
مثلاً یک اکانت توییتری با نام کاربری دختر مامان نوشت: «ثابتی حق گفت هموطن من اون نیرو فاطمیونه که شونه به شونه حاج قاسم برای امنیت ایران جنگید نه رشید پور که باید پروژه بگیره تا برای وطنم هشتگ ایران‌ای مرز پر گهر بزنه» و این توییت او با انتقادات بسیاری همراه شده است.
به طرز عجیبی در روزهای گذشته خبر از مشکل ساز شدن افغان‌ها می‌رسد!
یکی توییت می‌کند در نانوایی، چون همه صف مهاجر بوده‌اند و به یک ایرانی بی‌نوبت نان نداده‌اند، دعوا شده! دیگری هم می‌نویسند که در یکی از استان‌ها مهاجران افغان در پاساژی دستگیر شدند، چون از دستشویی رفتن یک خانم فیلم می‌گرفتند!
در این بین البته خود مهاجران افغان هم به حاشیه‌ها دامن می‌زنند. مثلاً یکی از آن‌ها در اینستاگرام خود به یک نماینده مجلس که علیه وضعیت آنان در کشور سخن گفته بود، حسابی تاخته است. برخی از فعالان رسانه‌ای نیز همین اقدام را بهانه کرده و خواستار اخراج آن‌ها از کشور شده‌اند.
موضوع قابل تأمل دیگر، اما آن است که برخی برگزاری یک دوره دندانپزشکی ویژه افغان‌ها را بهانه افغان‌ستیزی کرده‌اند! گویی که ایرانی‌ها که اتفاقاً این روزها بسیار بیشتر از قبل مهاجرت می‌کنند در دیگر کشورهای دوره نمی‌بینند، درس نمی‌خوانند، کار نمی‌کنند و حتی پست نمی‌گیرند!
این همه حاشیه و اختلاف‌نظر درباره حضور یا عدم حضور افغان‌ها در ایران قطعاً قابل حل نیست اگر مسئولان محترم فکری اساسی کرده و حضور مهاجران را قانونمند کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها