یکشنبه 11 شهریور 1403 9/1/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 7 شهریور 1403 ، 24 : 17

کد خبر : 28116

از 0 نفر 0

معاون علمی رئیس جمهور:

برای توسعه هر فناوری نیازمند اطلس توسعه هستیم

برای توسعه هر فناوری نیازمند  اطلس توسعه هستیم

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه اقتصاد نیازمند دولت حمایتگر و بیمه‌گر است، گفت: برای هر فناوری نیازمند یک اطلس توسعه فناوری هستیم تا به درستی بدانیم که الزامات رشد و توسعه آن فناوری چیست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه اقتصاد نیازمند دولت حمایتگر و بیمه‌گر است، گفت: برای هر فناوری نیازمند یک اطلس توسعه فناوری هستیم تا به درستی بدانیم که الزامات رشد و توسعه آن فناوری چیست.
به گزارش ایسنا، حسین افشین در نشست مشترک با معاونان علوم، تحقیقات و فناوری نیروهای مسلح با اشاره به آمادگی معاونت علمی برای توسعه و پیشبرد طرح‌های اقتدارآفرین و فناورانه با همکاری نیروهای مسلح، گفت: برای تحقق اقتدار ملی باید حاکمیت و دولت از توسعه فناوری‌ها در بخش دفاعی کشور - هر چند اقتصادی نباشند - حمایت کنند و سرریز فناوری‌های بخش دفاعی نیز به تکامل زنجیره ارزش، توسعه بازار و اقتصاد بخش دانش‌بنیان و خصوصی کمک خواهد کرد.
معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: لازم است در بخش‌هایی که امکان بازگشت سرمایه وجود ندارد و اقتصادی نیست، حمایت مالی و تامین هزینه‌ها از زیرساخت تا تعمیر و نگهداری توسط دولت تقبل شود و دولت ریسک‌های اولیه را بپذیرد تا رشد و توسعه اتفاق بیفتد، اما تمهید سازوکارهایی که ضمن سرریز فناوری‌های حاصله به بخش تجاری، زیرساخت‌ها و امکانات بخش دفاعی را تا حد امکان در اختیار توسعه فناوری قرار دهد، کمک کننده و اثرگذار خواهد بود.
وی با تاکید بر ضرورت وجود دورنمای مشخص برای هر فناوری، شناخت الزام‌ها و چگونگی حرکت در مسیر توسعه فناوری‌ها، گفت: برای هر فناوری نیازمند یک اطلس توسعه فناوری هستیم تا به درستی بدانیم که الزامات رشد و توسعه آن فناوری چیست. در مسیر اقتصادی شدن یک فناوری، قطعاً حاکمیت می‌تواند ایفاگر نقش حمایتی باشد و زمینه‌های لازم را برای اقتدار و توسعه فناوری فراهم بیاورد، اما در مسیر تجاری شدن فناوری‌ها و اقتصادی شدن آنها، ضرورت دارد امکانات و زمینه‌های لازم برای نقش آفرینی مردم و بخش خصوصی ایجاد شود.
افشین، «نیروی انسانی خلاق»، «بازار» و «بنگاه» را سه لازمه توسعه محصول و اقتصاد دانست و گفت: توسعه اقتصاد نیازمند دولت حمایتگر و بیمه‌گر است و نیروهای مسلح در ایجاد بازار و حمایت از اقتصاد بخش خصوصی و مردمی، می‌تواند نقشی راهبردی ایفا کند؛ لازم است که مردم به این باور برسند که نیروهای مسلح حامی اقتصاد آنها است و معاونت علمی آمادگی کامل دارد تا از سرریز شدن فناوری‌ها و زیرساخت‌های بخش دفاعی و عرضه این فناوری‌ها به بخش مهندسی و تجاری، حمایت و همکاری کند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت امیدآفرینی در جامعه با کمک خلاقیت و علوم انسانی، گفت: معتقدم مسیر توسعه خلاقیت از علوم انسانی می‌گذرد و نیازمند توجهی جدی به امر علوم انسانی در مسئله تولید خلاق، با هدف ایجاد امید در جامعه هستیم. بر همین اساس، یکی از موضوعاتی که در این دوره جدی دنبال خواهیم کرد، خلق امید به کمک علوم انسانی است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها