پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 1 بهمن 1402 ، 52 : 16

کد خبر : 27518

از 0 نفر 0

خبر مهم وزیر راه درباره بازار مسکن؛ منتظر ریزش قیمت‌ها باشید

خبر مهم وزیر راه درباره بازار مسکن؛ منتظر ریزش قیمت‌ها باشید

وزیر راه و شهرسازی گفت: منتظر ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن باشید.+ تحلیل خبر

وزیر راه و شهرسازی گفت: منتظر ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن باشید.
وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم بتوانیم ثبات قیمت مسکن را در کوتاه مدت و ادامه کاهش قیمت را در قدم بعدی کل کشور اجرا کنیم.
به گزارش خبر آنلاین، مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه شماره دو فاضلاب شهر پردیس در جمع خبرنگاران درخصوص وضعیت پروژه‌های مسکن مهر پردیس طی چند ماه اخیر، با بیان اینکه به نظرم رشد خوبی در ساخت و ساز مسکن در پردیس شاهد هستیم، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این دوره توسط همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی و معاونت سیاسی شهرستان موفق عمل کردند، اجرای سیاست کنترل بازار مسکن بود.
وی با بیان اینکه کاهش قیمت مسکن در شهر جدید پردیس در برخی فازها تا ۴۰ درصد کاهش قیمت را شاهد بودیم، گفت: شاید این خبر برای برخی بد باشد، اما برای اکثریت جامعه خبری خوب است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مسکن کالایی برای سوداگری نیست بلکه کالایی برای استفاده عموم مردم است و هرچه بتوانیم از ابزارهای خود استفاده می‌کنیم تا این کاهش قیمت اتفاق بی‌افتد و کار درست نیز همین است.بذرپاش ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق در شهر جدید پردیس که اکثر ساکنان آن به منازل خود برای اسکان نیاز داشتند اتفاق افتاد.وی با بیان اینکه قیمت مسکن مهر در برهه‌ای به ۴ میلیارد تومان رسیده بود، عنوان کرد: امروز این مساکن با قیمت‌هایی بسیار کمتر قابل دسترسی است که کاری ارزشمند برای عموم جامعه بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این سیاست نظارت بر مشاوران املاک که به حمدالله بسیاری در حال رعایت مقررات عمومی هستند و هم در حوزه عرضه خانه‌های خالی، مکانیزم تنظیمی مانند مالیات بر خانه‌های خالی و سایر روش‌های در دستور کار وزارت راه و شهرسازی بوده و در حال پیگیری است.
وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم ثبات قیمت مسکن را در کوتاه مدت و ادامه کاهش قیمت را در قدم بعدی کل کشور اجرا کنیم.

تحلیل خبر

باید عملکرد مسئولان، مردم را «باورپذیر» کند

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

قول‌ها و گفته‌های مسئولان، به ویژه وزرا و مسئولان ارشد کشور، باید به گونه‌ای باشد که روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده، بتواند صحت و راستی آن را به اثبات برساند تا مردم «باور» کنند که سخنان مسئولان، حساب شده و دقیق است و روی آن حساب باز کنند و بتوانند براساس آن، برای آینده خود برنامه‌ریزی امیدآفرین داشته باشند. اما اگر ماجرا به نحوی باشد که مسئولان با مسائل مهم کشور، به شیوه شعاری و با امیدآفرینی کاذب برخورد کنند، دیری نمی‌پاید که مردم، بی‌اساس بودن آن سخنان را متوجه شده و امیدشان به یاس مبدل و رشته اعتمادشان به مسئولان گسسته خواهد شد.
وزیر محترم راه و شهرسازی گفته‌اند که در آینده نزدیک شاهد ریزش قیمت مسکن خواهیم بود و در مرحله بعد، افت قیمت‌ها، ثبات پیدا خواهد کرد.
اگر از جناب وزیر سؤال کنیم چه عواملی باعث ریزش قیمت مسکن خواهد شد وی پیشاپیش این طور استدلال کرده‌اند که چون در شهر پردیس، آپارتمان‌سازی رو به افزایش و پیشرفت است و همچنین به علت اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، این اتفاق خواهد افتاد.
با یک نگاه اجمالی درخواهیم یافت که هیچکدام از این دو عامل نمی‌تواند کل ماجرای قیمت مسکن در کشور را آنچنان تحت تأثیر قرار دهد که منجر به ریزش قیمت مسکن در تمام نقاط کشور شود.
وزیری که می‌خواهد وعده بسیار مهم و حساسی چون کاهش قیمت مسکن و ثبات آن در سطح کشور را بدهد باید «طرح جدیدی» را برنامه‌ریزی کرده باشد که طبق نظر اکثریت کارشناسان، چنین نتیجه‌ای از آن حاصل شود. تازه هر برنامه‌ای هم، الزاماً در مرحله عمل، نمی‌تواند اهداف برنامه ریزان را محقق سازد آن هم در کشوری که تمام زوایای اقتصادش، ناپایدار و مشکل‌دار است. وعده و قول‌هایی که متکی بر این شرایط باشد، نمی‌تواند مردم را امیدوار و باورپذیر کند بلکه همگی به آن بی‌اعتنا خواهند بود به جز آنکه خلافش ثابت شود. مردم منتظرند ببینند در روزها و ماه‌های آینده، چگونه قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها