سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 4/30/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 28 فروردین 1403 ، 37 : 17

کد خبر : 27715

از 0 نفر 0

تدوین استانداردهای ۱۲۰ گانه برای تولید خودرو

تدوین استانداردهای ۱۲۰ گانه برای تولید خودرو

معاون سازمان ملی استاندارد گفت: استانداردهای ۱۲۰ گانه برای تولید خودرو تدوین شده است و شورای عالی استاندارد درخصوص اجرای آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.+ تحلیل خبر

معاون سازمان ملی استاندارد گفت: استانداردهای ۱۲۰ گانه برای تولید خودرو تدوین شده است و شورای عالی استاندارد درخصوص اجرای آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز درویش معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد در مصاحبه با صدا و سیما اظهار کرد: استانداردهای مجموعه خودرو قبلاً ۸۵ گانه بود که اکنون ۱۲۰ نوع استاندارد تدوین شده است، اما برای اجرای آنها در شرکت‌های خودروسازی باید شرایط لازم و زیرساخت‌ها آماده شوند، چون بسیاری از آنها امکانات رفاهی هستند و باید در بن سازه‌ها و خودروهای جدید اجرا شوند.
وی ادامه داد: طرح استانداردسازی هزار قطعه خودرو نیز از سال گذشته آغاز شده است و اکنون برای ۵۰۰ قطعه خودرو استاندارد تدوین کرده‌ایم. تلاش داریم طی چند ماه آینده استانداردهای هزار قطعه را نهایی و ابلاغ کنیم.
درویش گفت: برای ابلاغ استانداردها باید زیرساخت‌های لازم آزمایشگاهی و آزمون‌ها فراهم شوند تا بتوان محصولات را بررسی کرد، این زیرساخت‌ها به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و انجمن‌های تولیدکننده نیاز دارد.
معاون تدوین و ترویج استاندارد سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: در گذشته فقط قطعات مصرفی خودرو نظیر تیغه برف‌پاک‌کن، لنت ترمز یا لامپ مشمول استانداردهای اجباری بودند، اما اکنون بنا داریم برای هزار قطعه شامل مجموعه‌هایی نظیر بدنه یا ترمز استاندارد اجباری ابلاغ کنیم.

تحلیل خبر

استاندارد 85 گانه را اجرا نکردند، حالا استاندارد 120 گانه را اجرا می‌کنند؟!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

 روی کاغذ، قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های زیادی آمده، اما آیا همه آنها اجرایی و عملیاتی می‌شود؟ در مرحله گفتن و نوشتن، خیلی چیزها الزام‌آور است و همه باید به آن متعهد و پایبند باشند ولی متاسفانه در مقام عمل این گونه نیست. از جمله آنها، صنعت خودروسازی کشور است که فریاد همه را بلند کرده و تولیدات آن مورد اعتراض و انتقاد رهبر تا روسای جمهوری، وزرا، نمایندگان مجلس، پلیس راهور کشور، مسئولان قوه قضاییه، سازمان ملی استاندارد و عموم مردم بوده و سالهاست که به این اعتراضات وقعی نمی‌نهند. حال معاون سازمان ملی استاندارد گفته «استانداردهای مجموعه خودرو قبلاً 85 گانه بوده که اکنون 120 نوع استاندارد تدوین شده است، اما برای اجرای آنها در شرکت‌های خودروسازی باید شرایط لازم و زیرساخت‌ها آماده شود» در این زمینه باید گفت: اولاً: چرا تاکنون پس از دهه‌های زیاد، هنوز این زیرساخت‌ها آماده نشده است؟ نه تنها کشورهای پیشرفته بلکه کشورهای ضعیف‌تر به سرعت در دهه‌های گذشته، زیرساخت‌های لازم و به روز در همه بخش‌های اقتصادی را فراهم کرده‌اند و زبانزد همگان شده‌اند، چرا هنوز ما اندر خم یک کوچه‌ایم؟
ثانیاً: موقعی که زیرساخت‌ها آماده نباشد، تدوین استانداردهای 120 گانه به چه درد می‌خورد؟
ثالثاً: موقعی که همان استانداردهای 85 گانه قبلی هنوز توسط خودروسازان وطنی رعایت نمی‌شود و کیفیت خودروهای تولیدی داخل بسیار پایین و غیراستاندارد است چگونه انتظار دارید که استانداردهای 120 گانه جدید - حتی اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد - را رعایت و عملیاتی کنند؟
مشکل جامعه ما این است که ذهنیات با عینیات، ایده آل‌ها با واقعیات موجود و آنچه که باید باشد با آنچه که هست، در تمام زمینه‌ها و ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و ... از زمین تا آسمان فاصله دارد!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها