پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 2 بهمن 1402 ، 24 : 18

کد خبر : 27522

از 0 نفر 0

وزیر علوم:

اطمینان می‌دهم اجازه نمی‌دهم حق اقشار جامعه در پرونده کنکوری‌های مشکوک ضایع شود

اطمینان می‌دهم اجازه نمی‌دهم حق اقشار جامعه در پرونده کنکوری‌های مشکوک ضایع شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه رویکرد این وزارتخانه و سازمان سنجش در بحث پذیرش در دانشگاه‌ها جلوگیری از ورود داوطلبان متقلب است، گفت: به مردم و داوطلبان اطمینان می‌دهم که حق اقشار جامعه در پرونده کنکوری‌های مشکوک به تقلب ضایع نشود.+ تحلیل خبر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه رویکرد این وزارتخانه و سازمان سنجش در بحث پذیرش در دانشگاه‌ها جلوگیری از ورود داوطلبان متقلب است، گفت: به مردم و داوطلبان اطمینان می‌دهم که حق اقشار جامعه در پرونده کنکوری‌های مشکوک به تقلب ضایع نشود.
به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل در حاشیه برنامه «ارزیابی عملکرد و پاسخگویی برخط وزیر علوم در نهاد ریاست جمهوری» درخصوص پرونده داوطلبان مشکوک به تقلب کنکور، گفت: این اطمینان را به داوطلبان، خانواده‌ها و مردم می‌دهم که اجازه نمی‌دهیم حق اقشار جامعه ضایع شود، تا خدای نکرده افرادی به ناحق به کرسی‌های دانشگاهی برسند و این موضوع را همچنان پیگیر هستیم.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: عمده‌ترین راهبرد ما برای جلوگیری از ورود داوطلبان مشکوک به تقلب در دانشگاه‌ها پیشگیری است، نه اینکه بخواهیم مچ‌گیری کنیم. بنابراین عمده‌ترین تلاش ما در وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور پیشگیری است تا اینکه اتفاقی در این حوزه صورت نگیرد و مردم یقین داشته باشند که سیستم‌های نظارتی این سازمان، دانشگاه‌ها و وزارت علوم چشمان بینای مردم در شیوه سنجش و پذیرش خواهند بود تا بهترین‌ها قدر ببینند و بر سر بنشینند.به گزارش ایسنا، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور که ۲۷ آذر ماه سال جاری در اعتراض به حکم بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب از سوی دیوان عدالت اداری از سمت خود استعفا کرده بود، امروز با حضور در برنامه پاسخگویی برخط وزیر علوم و پاسخ به دغدغه یکی از داوطلبان تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش به حدود ۳۵ روز بلاتکلیفی ریاست سازمان سنجش پایان داد.

تحلیل خبر

حرف درمانی چاره‌ساز نیست

وحید جعفری زاده 

وقتی مسئول یا مدیری پشت یک تریبون رسمی مسئله‌ای را مطرح می‌کند و حرف‌های او رسانه‌ای می‌شود، این حرف‌ها و گفته‌ها ملاک عمل بسیاری از مردمی که به نوعی با آن مسئله درگیر هستند قرار می‌گیرد. این مورد مختص کشور ما نیست و در همه جای جهان مصداق دارد. با توجه با جایگاه و شخصیت حقوقی گوینده، معمولاً مردم، این گفته‌ها را «قابل استناد»، «درست» و «موثق» فرض می‌کنند و حتی ممکن است بر تصمیماتشان یا کارهایی که می‌خواهند انجام بدهند تأثیر بگذارد.
از سوی مقابل در موارد متعددی، مدیران و دولتمردان از همین اصل استفاده می‌کنند و برای مقاصد مختلفی چون ایجاد آرامش، مقابله با بحران، همراه کردن مردم با تصمیمات بالادستی و حتی جهت دهی افکار عمومی با مردم سخن می گویند. یکی از روش‌هایی که برای درمان مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین روش است که معمولاً به حرف درمانی تعبیر می‌شود. مثلاً وزیر اقتصاد در تریبونی رسمی مطرح می‌کند که به زودی با اقداماتی که در حال انجام است، قیمت ارز پایین می‌آید یا وزیر صمت اعلام می‌کند که با اجرای فلان برنامه قیمت خودروهای داخلی کاهش می‌یابد؛ گاهی حتی واقعاً ممکن است با آن اقدام و برنامه دولت، به تنهایی هدف مسئولان عملی نشود، بلکه نیاز به همراهی و پیشگیری از رفتار هیجانی مردم باشد که باعث شود آن کاهش قیمت اتفاق بیفتد؛ در چنین شرایطی، اگر مردم این حرف‌ها را بشنوند و باور کنند، در راستای همین هدف گام بر می‌دارند و با این حرف‌ها، مشکل به اصطلاح درمان می‌شود.
اما برای رسیدن به مقصود و تحقق این ارتباط، یک پیش فرض وجود دارد و آن وجود «اعتماد» بین مردم و مسئولان است. اگر «اعتماد» وجود داشته باشد، مردم از گفته‌های کارگزاران «قانع» می‌شوند و آن را «باور» می‌کنند. شوربختانه در کشور ما به دلیل خلف وعده‌های متعدد و حرف‌هایی که از سوی مسئولان زده شده اما به واقعیت نپیوسته، اعتماد مردم نسبت به مسئولان مخدوش شده و در بسیاری موارد شاهد آن بوده‌ایم که مردم حرف‌های دولتمردان و مسئولان را باور نکرده‌اند. در چنین شرایطی دیگر حرف درمانی جواب نمی‌دهد، بلکه برای بازسازی اعتماد عمومی باید اقداماتی عملی و کاملاً ملموس انجام گیرد و نتایج عینی به صورت شفاف به مردم نشان داده شود. مسئله تقلب در کنکور و حرف و حدیث‌هایی که به وجود آمد هم از همین دسته است، تا زمانی که مردم به طور شفاف در جریان ماجرا قرار نگیرند و با خاطیان برخورد مناسب نشود، نمی‌توان انتظار داشت، صرفاً با قول وزیر، افکار عمومی اقناع شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها