پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 3 بهمن 1402 ، 41 : 18

کد خبر : 27527

از 0 نفر 0

وزیر صمت:

آغاز عرضه خودروهای وارداتی

آغاز عرضه خودروهای وارداتی

مردم حوصله کنند

وزیر صمت گفت: عرضه خودروهای وارداتی دارد آزاد می‌شود و تعهدات مربوط به آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. در همین راستا تولید خودروهای داخلی و خودروهای مونتاژی افزایش داده شده است، به نظر من وضعیت خودرو خیلی خوب است.+ تحلیل خبر

وزیر صمت گفت: عرضه خودروهای وارداتی دارد آزاد می‌شود و تعهدات مربوط به آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. در همین راستا تولید خودروهای داخلی و خودروهای مونتاژی افزایش داده شده است، به نظر من وضعیت خودرو خیلی خوب است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در جمع خبرنگاران در پاسه به ایلنا از وضعیت بازار خودرو گفت و تصریح کرد: بازار خودرو رو به بهبود است و شرایط خوبی دارد اما به هر حال عده‌ای در این بازار زندگی می‌کنند و به دنبال منافع خود هستند.
وی افزود: مردم باید صبر و حوصله داشته باشند، روندها رو به بهبود است و بدون تردید عرض می‌کنم که وضعیت خوبی برقرار خواهد شد.
وزیر صمت همچنین در مورد آخرین وضعیت واردات خودرو گفت: عرضه خودروهای وارداتی دارد آزاد می‌شود و تعهدات مربوط به آن تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. در همین راستا تولید خودروهای داخلی و خودروهای مونتاژی افزایش داده شده است، به نظر من وضعیت خودرو خیلی خوب است منتهی عده‌ای که از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و دوست دارند کماکان خودروهای خود را با همان سودهای کلان و نجومی معامله کنند که منصفانه نیست.
علی‌آبادی درباره واردات خودروهای برقی گفت: خودروهای برقی هم در خانواده خودرویی کشور قرار دارند و عرضه آنها همزمان با خودروهای بنزینی در سامانه صورت می‌گیرد و مردم می‌توانند از میان آنها انتخاب کنند.
وی همچنین به سوالی در مورد واردات خودرو توسط جانبازان پاسخ داد و خاطرنشان کرد: واردات خودرو توسط جانبازان باید به صحن دولت رود و مصوب شود با توجه که این امر باید برای سال آینده صورت بگیرد نگرانی در مورد آن وجود ندارد.

تحلیل خبر

وزیر صمت گفته است؛ به نظر من وضعیت خودرو خیلی خوب است، نظر شما چیست؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

معمولا برای تعیین و سنجش میزان «خوبی» یا «بدی» هر کالا و خدمتی، ملاک‌هایی وجود دارد. آن ملاک‌ها نیز باید، هم مورد قبول کارشناسان و متخصصان ذیربط و هم مورد قبول عامه مردم که مصرف کنندگان آنها هستند، باشد.
جناب وزیر پا را از «خوبی» فراتر نهاده و وضعیت خودرو کشور را «خیلی خوب» قلمداد کرده‌اند! در علت به کار بردن این عبارت نیز عنوان کرده‌اند که تولید خودروهای داخلی و مونتاژی رو به افزایش و بهبود است. در پاسخ باید بگوییم به فرض که بپذیریم خودروهای داخلی و مونتاژی رو به افزایش و بهبود است، کجای آن به معنای «خیلی خوب» بودن است؟ «رو» به بهبودی رفتن که به معنای «خیلی خوب» بودن نمی‌تواند باشد، حتی به معنای «خوب» بودن هم نیست. اگر جناب وزیر وضعیت فعلی خودروسازی کشور را خیلی خوب بداند، خودروسازان آن را مدرک عدم تحول و عدم تحرک بعدی تعبیر خواهند کرد چون شرط اصلی هر «اصلاح و اکمالی» پذیرفتن ضعف‌ها و عیوب فعلی و تلاش جهت رفع آنهاست.
حداقل سه ملاک برای سنجش میزان «خوب» بودن وضعیت خودروسازی کشور وجود دارد؛ کیفیت، کمیت و قیمت مناسب.
بنا به نظر کارشناسان و مردم و مسئولان کشور، صنعت خودروسازی به لحاظ کیفیت در پایین‌ترین سطح قرار دارد و مورد پسند مصرف‌کنندگان نیست. کیفیت قطعات و کارکرد آنها و کیفیت رفاهی و راحتی و ایمنی خودروهای وطنی به نحوی است که فریاد رئیس پلیس کشور هم بلند شده و بخش اصلی افزایش تصادفات و مرگ و میر و معلول و مصدوم شدن سرنشینان را مرتبط با کیفیت پایین خودروها ارزیابی کرده‌اند.
به لحاظ کمیت و میزان تولید هم پاسخگوی معادله عرضه و تقاضا نیست و مردم باید چندین ماه و سال در صف ثبت نام و ضبط پولشان قرار بگیرند تا صاحب خودرو شوند.
اما از جهت «قیمت» در مدت کوتاهی به چند برابر افزایش، رسیده است. پراید 5 میلیونی به بیش از 300 میلیون تومان بر مصرف کنندگان تحمیل شده و سایر خودروها نیز از چند ده میلیون به چند میلیارد تومان بالغ شده و هزینه بیمه و مالیات و عوارض سالانه آن‌ها، معادل قیمت یک خودرو در چند سال گذشته است. حال با این شرایط، آیا شما هم همانند جناب وزیر، وضعیت خودروسازی کشور را «خیلی خوب» می‌دانید؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها