جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 2 تیر 1397 ، 42 : 12

کد خبر : 16954

از 0 نفر 0

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خبر داد؛ حذف «مأمور بدرقه» متهم از کلانتری‌ها

رئیس پلیس پیشگیری ناجا خبر داد؛ حذف «مأمور بدرقه» متهم از کلانتری‌ها

رئیس پلیس پیشگیری ناجا از برنامه‌ریزی برای حذف بدرقه فیزیکی متهمان توسط مأموران به محاکم قضایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تأمین منابع و امکانات...

رئیس پلیس پیشگیری ناجا از برنامه‌ریزی برای حذف بدرقه فیزیکی متهمان توسط مأموران به محاکم قضایی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تأمین منابع و امکانات این طرح زودتر اجرایی شود.
سردار محمد شرفی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات در دست انجام پلیس پیشگیری ناجا اظهار کرد: یکی از برنامه‌های آینده ما بحث پیشگیری از بدرقه فیزیکی متهم به محاکم قضایی است.
وی در توضیح بیشتر این طرح گفت: یکی از جلوه‌های نامطلوب مأموریت پلیس این است که هرروز از ساعت 8 صبح به بعد تعدادی از شهروندان با دستبند و مأمور به سمت محاکم قضایی منتقل می‌شوند که این امر چندان ظاهر درستی نداشته و علاوه بر اینکه نیروی انسانی زیادی را نیز از کلانتری‌ها طلب می‌کند، ممکن است حقوق برخی از شهروندان نیز در این خصوص تضییع شود. رئیس پلیس پیشگیری ناجا افزود: در همین راستا طرحی را پیشنهاد کرده و در حال بررسی ابعاد آن هستیم تا بتوانیم از طریق ویدیو کنفرانس ارتباط با محاکم قضایی برقرار شود و متهم یا شاکی دیگر به دادسرا مراجعه نکرده و با حضور در همان کلانتری با قاضی پرونده خود صحبت کرده و وضعیتشان همان‌جا تعیین تکلیف شود. شرفی درباره وضعیت اجرای این طرح نیز به ایسنا گفت: این طرح هنوز اجرایی نشده و ما در حال انجام زیرساخت‌های فناوری اطلاعاتی آن هستیم. علاوه بر آن به یکسری تجهیزات سخت‌افزاری نیز نیاز است که ما برخی منابع آن را پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم با پشتیبانی مالی، بتوانیم این طرح را که منجر به صرفه‌جویی در منابع انسانی شده و در حفظ و صیانت حقوق شهروندان و همکاران ما مؤثر است زودتر انجام شود.

تحلیل خبر

درعین‌حال تلاش‌های قابل‌تقدیر نیروی انتظامی، گاهی ضوابط معمول و قوانین به‌روزنشده موجبات نارضایتی‌هایی را از این نیرو در پی داشته که باید با توجه به پاسداشت حقوق شهروندی و حفظ حرمت‌های انسانی نسبت به ایجاد تحول در این زمینه‌ اقدامات جدی و اساسی صورت گیرد.
به‌طورمثال هر فردی می‌تواند بر مبنای ادعاهای شخصی خود و طرح شکایت از دیگری، وی را به شکل نامحترمانه‌ای به کلانتری‌ بکشاند و به شأن و شخصیت او خدشه وارد کند که بی‌تردید این روند مستلزم تجدیدنظر مجدانه است تا سوءاستفاده‌های معمول از مقررات فعلی و زمینه‌ی باج‌خواهی و تأمین خواسته  لومپن‌ها در سطح جامعه از میان برداشته شود.
همچنین گاهی روند رسیدگی به دعاوی، در بدو امر با توجه به ازدحام موجود در کلانتری‌ها، به درازا می‌کشد و درنتیجه طرف محق دعوا، از حق مسلم خود می‌گذرد و نسبت به دنبال کردن ادامه دادخواهی منصرف می‌شود و به‌اصطلاح کوتاه می‌آید که این وضعیت می‌تواند زمینه‌‌ی رشد اجحاف و تعدی را در جامعه فراهم کند.
از سوی دیگر، به دلیل اینکه مأموران نیروی انتظامی مدام با افراد غیرعادی و خلافکار سروکار دارند، بی‌تردید نحوه برخورد آنان با افراد عادی و قشرهای مختلف نیز متفاوت می‌شود که در این زمینه باید تصمیم‌گیران و برنامه‌سازان این نیرو چاره‌اندیشی کنند تا این معضل برطرف شود و نارضایتی‌های عمومی را به دنبال نداشته باشد.
بی‌تردید حذف «مأمور بدرقه» متهم و اقداماتی ازاین‌دست، می‌تواند برای ایجاد احساس نزدیکی و صمیمیت بین جامعه و نیروهای انتظامی راهگشا باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها