چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 23 خرداد 1403 ، 53 : 17

کد خبر : 27871

از 0 نفر 0

وزیر صمت:

کشور نیازی به ۳۷ خودروساز ندارد

کشور نیازی به ۳۷ خودروساز ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروسازی ایران در تولید محصولات الکتریکی پیشگام بوده و در مسیر خودروهای هوشمند قرار دارد، گفت: ۳۷ شرکت خودروساز در کشور فعال است حال آنکه ما نیازی به این تعداد خودروساز نداریم بلکه باید تیراژ خودروسازی در ایران بالا برود نه اینکه هر شرکت ۱۰ هزار خودرو تولید کند.+ تحلیل خبر

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروسازی ایران در تولید محصولات الکتریکی پیشگام بوده و در مسیر خودروهای هوشمند قرار دارد، گفت: ۳۷ شرکت خودروساز در کشور فعال است حال آنکه ما نیازی به این تعداد خودروساز نداریم بلکه باید تیراژ خودروسازی در ایران بالا برود نه اینکه هر شرکت ۱۰ هزار خودرو تولید کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس علی‌آبادی در جریان افتتاح شرکت خودروسازی مانیان در شهرستان آبیک، اظهار کرد: قرار نیست خارجی‌ها خودرو طراحی کنند و ما بسازیم، بلکه باید خارجی‌ها خودروهای طراحی شده ما را تولید کنند.
وی با بیان اینکه تیراژ خودروسازی کشور باید در حد میلیونی باشد و نه چند ده هزار دستگاه، اضافه کرد: در کشور ما ۳۷ شرکت خودروساز فعال وجود دارد درحالیکه نیازی به این همه شرکت نداریم، بایستی خودروسازان ما تعداد محصولات تولیدی خود را افزایش دهند.علی‌آبادی با بیان اینکه ایران بهترین فضا برای طراحی خودروهای هوشمند و مدرن محسوب می‌شود، بیان کرد: اینجا بهترین مکان برای جمع شدن تفکر و ایده‌های خلاقانه در صنعت خودروسازی است.این مسئول ادامه داد: از سرتاسر دنیا دانشمندان باید با این شرکت ارتباط بگیرند تا به امید خدا در آینده فضایی بسازیم که خودروسازی عالم را جهت‌دهی کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرکت خودروسازی مانیان، خاطرنشان کرد: از مسئولان و مجریان این شرکت درخواست داریم تا در مسیر استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در ساخت خودرو پیشگام
باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه در ادامه سفر یک روزه خود به استان قزوین ضمن بازدید از شرکت هفت الماس و کلنگ زنی شهرک خورشیدی شال، افتتاح یک واحد تولیدی و تصفیه‌خانه شهرک صنعتی خرمدشت را نیز در برنامه‌های خود دارد.

تحلیل خبر

باز هم سخن از کمیت نگویید، به کیفیت فکر کنید

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

تعداد زیاد شرکت‌های خودروساز در کشور به معنای پیشرفت در صنعت خودروسازی نیست. حتی تعداد زیاد تولید خودرو، نشانه منحصربه‌فرد توسعه و بالندگی این صنعت نیست. آنچه امروز حرف اول را در پیشرفت صنعت خودروسازی می‌زند «کیفیت و نوآوری» خودروهای تولیدی هر کشوری است. طبق آماری که سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری (OICA) اخیراً منتشر کرده، در سطح جهان 47 کشور در سال 2022 تیراژ 85016728 دستگاه خودرو مختلف را تولید کرده‌اند که چین با تولید 37020615 دستگاه بیشترین و اوکراین با تولید 1490 دستگاه کمترین تعداد خودرو را داشته‌اند. ایران با1064215دستگاه در رتبه شانزدهم بوده است در حالی که کشورهای مطرحی مانند انگلستان با 876614، ایتالیا با 796324، مالزی با 702225، روسیه با 60860، پرتغال با 322404، بلژیک با 376554، سوئد با 238955، اتریش با 107500، هلند با 101670، استرالیا با 6077 دستگاه و ... تعداد کمتری خودرو را تولید کرده‌اند حال «کیفیت» خودرو آنها با کیفیت خودروهای وطنی ما را مقایسه کنید و به هر کدام نمره دهید. گرچه وزیر صمت تاکید بر کمیت و تیراژِ بیشترِ تولید خودروهای داخلی داشته و گفته است 37 خودروساز با تیراژ پایین تولید و مونتاژ، آمار مناسبی نیستند اما مهمتر از «کمیت»، «کیفیت» است و باید خودروهای ما بتواند در دنیا با خودروهای کشورهای مشهور رقابت کند. اگر صرفاً بحث کمیت تولید و مونتاژ باشد ما از کشورهای اروپایی فوق‌الذکر و روسیه جلوتریم اما با چه کیفیتی؟
سایت ایران جیب در 10 بهمن 1401 خبر داد از نظر تعداد شرکت‌های خودروساز، آلمان و ژاپن با 9 تولیدکننده و فرانسه و کره جنوبی به ترتیب با 7 و 6 تولیدکننده خودروسواری و ایران با 10 تولیدکننده فعال خودرو جایگاه متفاوتی دارند. حال شما وجود 37 شرکت خودروساز در ایران در شرایط فعلی را از نظر کیفیت و حتی کمیت با این چهار کشور مقایسه کنید و تفاوت‌ها را ببینید. به قول شاعر: میان ماه من تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها