چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 20 خرداد 1403 ، 38 : 17

کد خبر : 27859

از 0 نفر 0

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

نامزدها باید بدون واهمه از شورای نگهبان نظر دهند

نامزدها باید بدون واهمه از شورای نگهبان نظر دهند

عده‌ای خیال می‌کنند اگر در مسائل سیاسی و اجتماعی نظر صریح بدهند، صلاحیتشان تائید نمی‌شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: رئیس جمهوری که نتواند حداقل در ۱۰ مورد از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و فرهنگی کشور نظر دهد و طرح روشنی برای این‌ها نداشته باشد، حتماً در اداره کشور مشکل خواهد داشت.+ تحلیل خبر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: رئیس جمهوری که نتواند حداقل در ۱۰ مورد از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و فرهنگی کشور نظر دهد و طرح روشنی برای این‌ها نداشته باشد، حتماً در اداره کشور مشکل خواهد داشت.
عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پیش بینی خود از آرایش سیاسی مناظرات انتخابات، گفت: به اندازه کافی ما الان نامزد انتخاباتی داریم و این خود خوب و تا اینجا مثبت است. قاعدتاً از این به بعد هم اقدام شورای نگهبان در تائید صلاحیت‌ها و این که تنوع سیاسی و قدرت انتخاب مردم را بالا ببرد، نقش مهمی دارد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: من امیدوارم و انتظار دارم شورای نگهبان مانند رفتاری که در مورد انتخابات مجلس انجام داد و اجمالاً نسبت به دوره‌های قبلی قابل قبول‌تر بود این دوره هم همین رفتار را داشته باشد تا مردم احساس کنند اگر آن نامزد اصلی که مردم دنبالش هستند در بین نامزدها نیست، حداقل یک کسی را خیلی نزدیک‌تر بدانند و در انتخابات شرکت کنند.
وی تاکید کرد: من خودم چنین توقعی دارم و فکر می‌کنم اگر شورای نگهبان این وظیفه تاریخی را به درستی انجام دهد، ما حتماً انتخابات پرشوری خواهیم داشت به نظر من صحنه مناظره‌ها یک صحنه رقابت راهبردها و نگاه‌ها به خصوص در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.
ضرغامی با اشاره به این‌که معمولاً به دلیل مشکلات اقتصادی که مردم دارند نامزدها بیشتر روی مشکلات اقتصادی تاکید می‌کنند، عنوان کرد: از نظر من مسائل اجتماعی بسیار مهم است. مسائل اجتماعی زمینه‌ساز مدیریت طرح‌های اقتصادی است لذا اگر من با هشتگ «با نامزدها» کاری را شروع کرده‌ام که ۲ مورد هم بیان کردم و ان‌شاالله ادامه پیدا خواهد کرد، سعی می‌کنم از تجربه‌ام استفاده کنم.
وی در پاسخ به این‌که آیا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از وی مشورت خواسته‌اند، گفت: بله، بعضی از نامزدها از من مشورت خواستند تا هر چیزی که به ذهنم می‌رسد و مناسب اولویت بخشی آن‌ها باشد به آنها بگویم. تعدادی از نامزدها از من چنین درخواستی داشتند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: بحث من نامزد خاصی نیست هر کسی با هر تفکر سیاسی از من مشورت بخواهد به او مشورت می‌دهم، اصلاح‌طلبان و هرکسی از من مشورت بخواهد من یک وظیفه به لحاظ ملی دارم که مشورت می‌دهم ولی فکر می‌کنم مسائل اجتماعی نباید مورد غفلت قرار گیرد.
وی یادآور شد: نامزدها باید بدون واهمه از شورای نگهبان نظر دهند، اشکال این است برخی‌ها خیال می‌کنند اگر در مسائل سیاسی و اجتماعی صریح نظر بدهند صلاحیت آن‌ها تائید نمی‌شود و این حتماً اشکال دارد. رئیس جمهوری که نتواند حداقل در ۱۰ مورد از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و فرهنگی کشور نظر دهد و طرح روشنی برای این‌ها نداشته باشد، حتماً در اداره کشور مشکل خواهد داشت.

تحلیل خبر

رئیس جمهوری که صاحب نظر و اهل نوآوری نباشد، اهلیت این جایگاه را ندارد

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته است: «نامزدها باید بدون واهمه از شورای نگهبان نظر دهند، عده‌ای خیال می‌کنند اگر در مسائل سیاسی و اجتماعی نظر صریح بدهند، صلاحیتشان تأیید نمی‌شود» سخن ایشان دو جنبه دارد؛ یکی اینکه نامزدها باید اهل نظر باشند و نظر بدهند و دیگری اینکه خیال نکنند با اظهارنظر صریح، صلاحیتشان توسط شورای نگهبان رد می‌شود.
در مورد جنبه اول، مسلم است که نامزد ریاست جمهوری اگر اهل نظر و دیدگاه صریح نباشد، اهلیت تکیه زدن بر این جایگاه را ندارد. فردی که ادعا دارد می‌تواند رئیس جمهور یک کشور شود باید جرات و شهامت اعلام نظر و دیدگاهش را داشته باشد و صرفاً مصرف کننده نظرات و دیدگاه‌های دیگران نباشد.
یقیناً هر دیدگاهی، موافقین و مخالفین خاص خود را دارد ولی اگر رئیس جمهور با ادله علمی و توان مدیریتی بالا، واقعاً دیدگاه‌ها و نظراتش را به نفع کشور دانست نباید از این و آن بترسد و عقب نشینی کند. صلاحیت رئیس جمهور باید توسط مردم و با آرای آنها مورد تأیید قرار گیرد و بقیه نهادها و ارگان‌ها باید به نظرات اجماعی مردم احترام بگذارند.
شاید فردی، به دلیل شجاعت و بدون ملاحظات دیگر، با تکیه بر علم و تخصص و تجربیات موفق، بتواند رئیس جمهور مناسبی باشد و توانایی نجات دادن کشور از این همه مشکلات و معضلات را داشته باشد، در این صورت باید اجازه داده شود تا وارد میدان عمل شود و بدون ترس از تأیید صلاحیت، بتواند دیدگاه‌ها و برنامه‌هایش را برای مردم بیان کند.
کسانی که تاکنون مدیریت فله‌ای، غیرعلمی و مشکل آفرین داشته‌اند و نتوانسته‌اند در سمت‌های قبلی، مشکلات مردم و جامعه را حل کنند نباید صرفاً به دلایل دیگر، در معرض آرای عمومی واقع شده و بر ملت تحمیل شوند. انباشتگی مشکلات کشور دوره به دوره، این پیام را به مسئولان برگزاری انتخابات می‌دهد که در دوره‌های جدیدتر، رئیس جمهور به مراتب قویتری را می‌طلبد تا بتواند از پس حل این همه مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... برآید.
جنبه دوم سخن ضرغامی نیاز به تحلیل دیگری دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها