چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 8 تیر 1403 ، 55 : 18

کد خبر : 27915

از 0 نفر 0

یک اقتصاددان:

وعده‌هایی، چون ارزان شدن بنزین و یارانه طلا توهین به شعور مردم است

وعده‌هایی، چون ارزان شدن بنزین و یارانه طلا توهین به شعور مردم است

مرتضی افقه گفت: این وعده‌های توخالی و بعضاً خنده‌دار با فاصله زیاد با واقعیت فرار رو به جلو است که بیان برخی از آن‌ها توهین به شعور مردم است و حتی مردم عادی هم می‌دانند که کشور در مرحله‌ای است که دیگر تحمل و توان تحقق حتی یک‌دهم از این وعده‌ها را ندارد.+ تحلیل خبر

مرتضی افقه گفت: این وعده‌های توخالی و بعضاً خنده‌دار با فاصله زیاد با واقعیت فرار رو به جلو است که بیان برخی از آن‌ها توهین به شعور مردم است و حتی مردم عادی هم می‌دانند که کشور در مرحله‌ای است که دیگر تحمل و توان تحقق حتی یک‌دهم از این وعده‌ها را ندارد.
رویداد ۲۴ | روزنامه اعتماد با سید مرتضی افقه اقتصاددان گفت وگو کرده است.
متاسفانه دادن وعده‌های توخالی بین کاندیداها مرسوم شده است اما این قول‌ها با واقعیت فاصله دارد و واقعیت همان چیزی است که خود مسئولان به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای کشور به وجود آورده‌اند و اگر قرار بود اقدام اساسی در این مدت بشود، تاکنون باید انجام می‌گرفت.
تفکر این آقایان باعث یک دموکراسی ناکارآمد شده است و روابط با کشورهای دیگر را هم پرتنش کرد و باعث افزایش تحریم و تداوم آن شد و منجر به عدم حل مشکل FATF و قطع روابط بانکی هم شد که مجموعه این موارد حاصل عملکرد این افراد است، ضمن آنکه این کاندیداها هم افراد ناشناخته‌ای نیستند و همه این افراد کم و بیش در تصمیم‌گیری‌ها دخیل بوده‌اند و پست‌هایی هم در شهرداری یا مجلس داشته‌اند.
این وعده‌های توخالی و بعضاً خنده‌دار با فاصله زیاد با واقعیت فرار رو به جلو است که بیان برخی از آنها توهین به شعور مردم است و حتی مردم عادی هم می‌دانند که کشور در مرحله‌ای است که دیگر تحمل و توان تحقق حتی یک‌دهم از این وعده‌ها را ندارد.
در این مناظرات اعلام نشد که در مورد تحریم‌ها قرار است فکری بکنند یا نه، همین الان در منطقه تنش هست و هنوز هم بین اسراییل و لبنان تنش‌هایی وجود دارد و ما نمی‌دانیم که اگر اتفاقی بیفتد و جنگی به وجود بیاید چه آثاری بر ایران خواهد داشت، حتی اگر ایران هم دخالتی در این جنگ نداشته باشد اما به هر حال فضایی که به وجود می‌آید آثار روانی آن بر ایران تاثیرگذار خواهد بود.
(درباره وعده بنزین ۱۵۰۰ تومانی): کاندیدایی که چنین وعده پوچی داده باید پاسخگو باشد، چرا که همین دولت سیزدهم سه سال است به دنبال یک بهانه می‌گردد تا قیمت بنزین را افزایش دهد اما نگران تکرار تجربه سال ۹۸ است و در این شرایط با کدام منبع درآمدی می‌خواهد نرخ بنزین را برگرداند؟
زمانی که آنقدر زندگی و معیشت و رفاه مردم برای‌شان ارزان است که حاضرند به خاطر مصالح سیاسی معیشت مردم را به خطر بیندازند، طبیعی است که دادن این وعده‌ها تنها برای به دست آوردن قدرت است و بس.
(درباره یارانه طلا): این مدل از ادبیاتی که به دادن یارانه ختم می‌شود توهین به مردم است و آقایان باید کاری کنند که مردم شغل داشته باشند تا از این محل درآمدی عزتمندانه داشته باشند، یارانه تنها باید به افراد معلول جسمی و ذهنی تعلق گیرد و باید برای افرادی که توان کار کردن دارند فرصت شغلی ایجاد شود.

تحلیل خبر

غوغاسالاری و وعده‌های پوچ، بی‌سرانجام است

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

بخشی از وعده‌های بعضی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به اندازه‌ای نامعقول و غیرقابل باور است که نیاز نیست روشنفکران و طبقه با سواد و فرهیخته جامعه آن را رد کند بلکه حتی افراد بی سواد و کم سواد هم به راحتی تشخیص می‌دهند که این وعده‌ها و قول‌ها، هیچگاه قابل اجرا و عمل نیست.
البته شاید بالاخره چند درصدی از مردم ساده لوح و زودباور، گول این وعده‌ها را بخورند و به این نوع نامزدها رأی دهند ولی آرای آنها به اندازه‌ای نیست که سرنوشت انتخابات را رقم بزند.
در دهه 80 که هنوز اینترنت و شبکه‌های مجازی در بین مردم ایران، گسترش نیافته بود، برخی کاندیداهای آن دوره با عوامفریبی و غوغاسالاری توانستند جمعیت قابل توجهی را با خود همراه کنند ولی در حال حاضر که هر فردِ موبایل به دستی، خود، یک رسانه است و آگاهی می‌دهد و می‌گیرد، نمی‌توان به‌راحتی با عوامفریبی، بر افکار عمومی، موج سواری کرد.
هرچه زمان جلو می‌رود و امکانات مدرن اطلاع رسانی به صورت گسترده‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد، احتمال فریب دادن جامعه کمتر می‌شود. بله، به کمک همین رسانه‌های مجازی هم می‌توان مسیر عوامفریبی را در پیش گرفت و تعدادی را با خود همراه ساخت ولی به سرعت عقربه‌های فهم مردم، جابه‌جا می‌شود و برای بلند مدت نمی‌توان مردم را فریفت.
نامزدهایی که در چند جلسه مناظره و سایر برنامه‌های تلویزیون با استفاده از امکانات بیت‌المال به تبلیغات گمراه کننده و وعده‌های بی‌پشتوانه پرداختند، باید توسط شورای نگهبان به قوه قضاییه معرفی و مورد مواخذه قرار گیرند تا در دوره‌های بعدی انتخابات، برای دیگران عبرت شده و این روش غلط و مضر برای همیشه برچیده شود. با پایان یافتن انتخابات نباید، این افراد رها شوند و مسیر کج را برای آیندگان نیز کج‌تر کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها