چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 21 خرداد 1403 ، 36 : 17

کد خبر : 27863

از 0 نفر 0

رئیس صداوسیما در تشریح برنامه‌های انتخاباتی مطرح کرد؛

برخورد جدی با لجن‌پراکنی در مناظره‌ها

برخورد جدی با لجن‌پراکنی در مناظره‌ها

مجری مناظره هنوز قطعی نیست

پیمان جبلی ـ رئیس صداوسیما ـ ضمن اعلام جزئیاتی از برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رادیو و تلویزیون، تاکید کرد: انتخاب مجری نهایی مناظره‌ها در حال بررسی است و یکی ـ دو روز قبل از مناظره نام مجری اعلام می‌شود. بنابراین اسامی که در رسانه‌ها اعلام شده، صرفاً گمانه‌زنی است.+ تحلیل خبر

پیمان جبلی ـ رئیس صداوسیما ـ ضمن اعلام جزئیاتی از برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در رادیو و تلویزیون، تاکید کرد: انتخاب مجری نهایی مناظره‌ها در حال بررسی است و یکی ـ دو روز قبل از مناظره نام مجری اعلام می‌شود. بنابراین اسامی که در رسانه‌ها اعلام شده، صرفاً گمانه‌زنی است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، نشست خبری رئیس صداوسیما با اهالی رسانه برگزار و به پرسش‌های خبرنگاران درباره مناظره‌های انتخاباتی، فرایندهای تولید محتوا، ارزیابی و پخش مستندهای انتخاباتی، اقدامات رسانه ملی برای مقابله با تبلیغات رسانه‌های بیگانه و همچنین رصد و مقابله رسانه‌ای با هجمه‌های رسانه‌ای پاسخ داده شد.
در نشست پیمان جبلی (رئیس سازمان صداوسیما)، محسن برمهانی (معاون سیما) و علی بخشی‌زاده (معاون صدا) به همراه سیدباقر حاجی سید رضی (مدیر تولید و فنی سیما) حضور داشتند.
جبلی گفت: فرصت‌سازی نامزدها برای ارائه برنامه‌ها، سند محوری و توجه ویژه به برنامه هفتم، مشارکت مردم، نخبگان و کارشناسان ارشد برای برگزاری مناظره‌ها از اقدامات این دوره بود. ضمن اینکه مقابله بسیار جدی از تخریب‌ها و لجن‌پراکنی از اقدامات مهم ما خواهد بود. او تصریح کرد: برای جلوگیری از تخریب، بداخلاقی و تهمت که نه قانون اجازه می‌دهد و نه نامزدها به دنبال آن هستند، حتماً پاسخ فوری را در دستور کار قرار خواهیم داد.بر اساس منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری، بسیار جدی با این رفتارها برخورد و افشا خواهیم کرد. همه موظفیم از بروز این بداخلاقی‌ها جلوگیری کنیم.
پخش ۵ مناظره سه ـ چهار ساعته بعد از مغرب
جبلی درباره ساختار برنامه‌های انتخاباتی در صداوسیما اظهار کرد: برای ساخت برنامه‌ها از عقل جمعی کمک گرفتیم و در طراحی سؤالات از ظرفیت‌های مختلف استفاده کردیم. مهمترین برنامه، برگزاری مناظره‌هاست که پنج مناظره را در نظر گرفتیم و هر مناظره شامل سه و نیم الی چهار ساعت خواهد بود.
به گفته رئیس صداوسیما پخش مناظره‌ها بعد از مغرب آغاز می‌شود و پیش‌بینی بر پخش سه ساعت و نیم است و البته این میزان بر تعداد کاندیداها بستگی دارد.
وی ادامه داد: ما (صداوسیما) هم منتظر اعلام اسامی توسط شورای نگهبان هستیم. بعد از آن، مراسم قرعه‌کشی برگزار می‌شود. محورهای مناظره و آنچه را که در مناظره‌ها مطرح می‌شود از قبل اعلام کرده‌ایم. همچنین مناظره‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود.
بر اساس اعلام رئیس صداوسیما در نشست امروز، «سه میزگرد طراحی شده که نامزدها می‌توانند با حضور حداکثر دو نفر از مشاوران خود در آن حضور پیدا کنند. این میزگردها در حوزه حکمرانی و سیاست خارجی و اقتصاد برگزار می‌شود.»
وی اظهار کرد: گفت‌وگوی ویژه خبری در برنامه‌های تبلیغاتی صداوسیما خواهد بود؛ البته شیوه اجرا هنوز قطعی نشده است و در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد. هر نامزد در یک برنامه «بدون تعارف» هم شرکت می‌کند. دو مستند رادیویی هم به نامزدها تعلق خواهد گرفت. یک برنامه «رو به دوربین» هم خواهیم داشت که نامزدها این امکان را دارند، ۳۱ برنامه به تعداد استان‌ها را ضبط و پخش داشته باشند.
جبلی در عین حال تاکید کرد: هم در صدا و هم در سیما، برنامه‌هایی دیگری برای انتخابات پیشنهاد شده که هنوز قطعی نشده است.
فراهم شدن امکان پاسخگویی به تخریب‌ها
پیمان جبلی که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: زمان فشرده‌ای نسبت به دوره‌های قبل داشتیم. در این ۱۴ روز پنج روز هم آزاد گذاشتیم که نامزدها به فعالیت‌ها و سفرهای استانی بپردازند و در واقع فرصت زمانی برای حضور میدانی و مردمی نامزدها هم در این دوره با وجود فشردگی اتفاق خواهد افتاد.
او ادامه داد: در این دوره استفاده از همه قالب‌های برنامه‌سازی در تبیین ویژگی‌های نامزدها به کار گرفته شده است. رقابت سنگین بین چند نامزد هست و تاثیرگذاری بر نظر رأی‌دهندگان به صورت چالش در نقد نظر هم اتفاق خواهد افتاد؛ ما این امکان را برای پاسخگویی نامزدها و حتی طرح پرسش آنها فراهم می‌کنیم.
این تضارب آرا طبیعت مناظره‌هاست که طبیعی است در این ساختار دیده شود. اختصاص وقت اضافه به نامزدها هم اساساً مربوط به تصمیم‌گیری کمیسیون تبلیغات است و اگر توهینی در این زمینه صورت بگیرد، از سوی کمیسیون، وقت اضافه به نامزدها تعلق خواهد گرفت.
نگاه صداوسیما به مناظره‌های دونفره
جبلی در پاسخ به پرسشی درباره مناظره‌های رودررو و جذابیت این شیوه، هم گفت: مناظره‌های رودررو را پیشتر تجربه کردیم. هم کنترل سلامت و هم اینکه مردم از نظرات آگاه شوند حق عمومی است. در مناظره‌های دونفره، این نظرات ممکن است در زد و خوردهای کلامی مشخص نشوند. مردم حق دارند در جریان این تضارب آرا قرار بگیرند. به نظر ما این جذابیت در مناظره‌های گروهی هم وجود دارد و در دیگر برنامه‌ها هم چالش‌های جذابی پیش خواهد آمد. یکی از احتمالات کشیده شدن انتخابات به دور دوم است که اگر این اتفاق بیفتد، اینکه مناظره‌ها رودررو باشد یا شکل دیگر، در حال بررسی است.
نحوه برخورد با تخلفات نامزدها در صداوسیما
رئیس سازمان صداوسیما در بخش پایانی نشست با خبرنگاران درباره نقش این رسانه در برخورد با تخلفات و چگونگی برخوردها نیز تاکید کرد، «برخورد قاطع رسانه ملی با لجن‌پراکنی بدون ملاحظات خواهد بود. مصادیق لجن‌پراکنی، توهین و … هم را افشا خواهیم کرد. حتی به ستادها اجازه می‌دهیم پاسخ‌های تخریب‌ها را ارائه کنند.»
پیمان جبلی در پایان توضیح داد: تمام آنچه در صداوسیما انجام می‌دهیم براساس قانون انتخابات است. تکلیف نظارت بر برنامه‌های زنده مشخص است. ما نباید دخالت شخصی انجام دهیم که فکر کنیم سخنی، مصداق بداخلاقی است یا خیر. هر بگو مگو را نمی‌توان مصداق بداخلاقی و بی‌قانونی گذاشت. مرجع تشخیص این بداخلاقی‌ها کمیسیون تبلیغات است. شکل برگزاری مناظره‌ها گروهی است و چهارچوب‌های مختلفی در نظر گرفته شده تا جلوی این بداخلاقی‌ها گرفته شود.

تحلیل خبر

آداب و ادبی که شکسته شد!

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

یک جامعه ارزشمند، جامعه‌ای است که همه مردم آن با ادبیات فاخر و واژه‌های محترمانه و آرامش‌بخش، با هم سخن بگویند حتی مردم جوامع دیگر از شرّ زبان و رفتار آنها مصون باشند. آداب معاشرت و رفتارهای اجتماعی لذت بخش، خبر از سلوک و منش‌های پسندیده‌ای می‌دهد که مردم در آن جامعه از تنش و درگیری لفظی و فیزیکی در امان هستند.
لجن پراکنی نه فقط در هنگام مناظره‌های تبلیغات انتخاباتی، بد است بلکه در همه زمان‌ها و مکان‌ها و در بین همه اقشار، ناپسند است. زشت‌تر از آن، به کار بردن کلمات توهین‌آمیز و سخیف از جانب بزرگان و مسئولان کشور از جمله رئیس‌جمهور آینده است. ادب و اخلاق حکم می‌کند که حتی نسبت به دشمنان و مخالفانمان هم، واژه‌های متین و مؤدبانه به کار بریم.
متاسفانه در چند دهه گذشته توسط افراد و گروه‌هایی در رده‌های مختلف، مرزهای اخلاق و ادب و احترام شکسته شد به طوری که حتی ترکش‌های آنها به مراجع تقلید و افراد صاحب فضل و فهم، اصابت کرد. خیلی حریم‌ها و حرمت‌ها و قبح‌ها آسیب دید به گونه‌ای که مفاهیم اخلاقی، جایگاه بلند خود را از دست داد و جامعه، آلوده به بداخلاقی شد.
امروز اگر در بعضی تحرکات اجتماعی، ارزش‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی مورد بی‌احترامی و هتک قرار می‌گیرد، نتیجه همان بداخلاقی‌ها و رفتارهای ناپسند چند دهه گذشته است.
به نظر می‌رسد ما نیاز به یک پاکسازی وسیع و گسترده در روابط اجتماعی داریم، هرچند پاک کردن چهره جامعه از این آلودگی‌های اخلاقی، زمان و انرژی بسیاری را می‌طلبد و در پایان هم معلوم نیست چقدر بتوانیم احترام‌ها و حرمت‌های گذشته را احیا کنیم!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها