چهار شنبه 25 مهر 1403 10/16/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 22 مهر 1403 ، 37 : 19

کد خبر : 28236

از 0 نفر 0

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی:

مردم به جای ریال، دلار و سکه قرض بگیرند و بدهند

مردم به جای ریال، دلار و سکه قرض بگیرند و بدهند

اشکال شرعی ندارد

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه استقراض ارزی یا طلا و سکه اشکال شرعی ندارد و مردم می‌توانند از این روش استفاده کنند، گفت: در شرایط تورمی مردم می‌توانند بجای ریال به یکدیگر ارز، طلا و سکه قرض دهند و در این باره منع شرعی وجود ندارد به شرطی که مازاد آن را مطالبه نکنند.+ تحلیل خبر

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه استقراض ارزی یا طلا و سکه اشکال شرعی ندارد و مردم می‌توانند از این روش استفاده کنند، گفت: در شرایط تورمی مردم می‌توانند بجای ریال به یکدیگر ارز، طلا و سکه قرض دهند و در این باره منع شرعی وجود ندارد به شرطی که مازاد آن را مطالبه نکنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در چند سال اخیر پس از کاهش ارزش پول کشورمان و نوسانات بازار ارز، برخی از مردم ترجیح می‌دهد در صورت نیاز قرض‌های ارزی به ویژه دلاری از یکدیگر درخواست کنند تا در شرایطی که دسترسی به تسهیلات و وام‌های بانکی محدود است، بتوانند سریع‌تر از اطرافیان خود مبلغ مورد نیاز را قرض بگیرند و ریسک احتمالی کاهش ارزش پول ملی در موعد باز پس دادن این قرض را هم پوشش دهند. از این رو امروز مبنای استقراض بین افراد نه ریال بلکه انواع ارز از جمله دلار، یورو و درهم شده است.
آیت‌الله غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره رایج شدن استقراض‌های ارزی مردم از یکدیگر اظهار داشت: استقراض با واحد پولی کشوری دیگر هیچ اشکالی ندارد به شرط اینکه طرف مقابل تقاضای پرداخت وجه اضافه نداشته باشد و باید به همان میزانی که ارز پرداخت شده به قرض گیرنده، همان میزان ارز در موعد مقرر شده ارز دریافت شود.
وی ادامه داد: اینکه در مبادلات فرد به فرد هم ریال مبنا قرار نمی‌گیرد، دلیل آن تورم بوده که این روند نگران کننده است و باید در مراودات و مبادلات جامعه و کشور پول ملی حاکم باشد.
رئیس شورای فقهی بانک مرکزی تاکید کرد: در شرایطی که شاهد تورم‌های ۳۰ تا ۴۰ درصد هستیم، افراد برای قرض دادن به دیگران و اطرافیان نگران می‌شوند و اینگونه است که به دلیل تورم آن مقدار پولی را که به صورت ریالی قرض می‌دهند را تا چند ماه دیگر نمی‌توانند پس بگیرند. بنابراین به راهکارهای دیگری روی می‌آورند که استفاده از این روش‌ها هم اشکالی ندارد.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه استقراض ارزی یا طلا و سکه اشکال شرعی ندارد و مردم می‌توانند از این روش استفاده کنند، افزود: مردم می‌توانند بجای ریال به یکدیگر ارز، طلا و سکه قرض دهند و در این باره منع شرعی وجود ندارد به شرطی که مازاد آن را مطالبه نکنند.

تحلیل خبر

پشت کردن به پول ملی، روی آوردن به دلار

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

بعضی کسانی که در کشور مسئولیتی دارند، گاهی مواقع حرفی می‌زنند که همه مردم داخل و خارج کشور را به تعجب وامی‌دارند.
موقعی که رئیس شورای فقهی بانک مرکزی به مردم توصیه می‌کند به جای اینکه «ریال» یا همان پول ملی را در قرض‌الحسنه رد و بدل کنید، دلار یا سکه را قرض دهید و بگیرید، انسان تعجب می‌کند که مسئولان به چه راهکارها یا شاهکارهایی روی می‌آورند تا مشکلات مردم را حل کنند!
اولاً بها دادن به دلار و سکه و متروکه کردن ریال، بدترین راه‌حل پیشنهادی برای مبارزه با آثار تورم است چرا که اگر مردم حرف ایشان را قبول کنند و از فردا همه قرض دهندگان و قرض گیرندگان متقاضی دلار و سکه شوند، همین افزایش میزان تقاضا و روی آوردن همه مردم به خرید دلار و سکه، باعث افزایش بیشتر قیمت دلار و سکه خواهد شد و خودش تورم‌زاست.
ثانیاً در کشور ما که دفعتا و به صورت ناگهانی قیمت دلار و سکه بالا می‌رود، هنگام ادای دین، قرض گیرندگان غافلگیر شده به نحوی که باید مبلغ بسیار بیشتری را بپردازند تا بتوانند سکه‌ها و دلارهای قرضی خود را تهیه و به قرض دهنده پرداخت کنند.
ثالثاً به جای این افکار عجیب و غریب، به دنبال راه‌حل اساسی و ریشه‌ای برای نجات اقتصاد کشور باشند. ببینند چه کار کرده‌اند که به قول رئیس جمهور، کشور به این وضع اسفناک افتاده است!؟ چرا اقتصاد کشور ما و شرایط مالی و سفره مردم، روز به روز خراب‌تر می‌شود؟ مقصر اصلی چه کسانی و چه تصمیماتی هستند؟ چرا به جای حل مسئله، صورت مسئله را تغییر می‌دهند؟
رابعاً اقتصاد به خیلی چیزهای دیگر ارتباط دارد که باید
همگی را در یک مجموعه به هم پیوسته و سیستمی دید و به اصلاح و مداوای همه این اجزا به صورت همزمان و هماهنگ روی آورد وگرنه چوب عملکرد آنها را «اقتصاد» می‌خورد که خورده است و ....


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها