پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 5/9/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 23 مرداد 1395 ، 02 : 18

کد خبر : 11951

از 0 نفر 0

شهردار شیراز: نام شيراز، يك برند گردشگري است

شهردار شیراز: نام شيراز، يك برند گردشگري است

شهردار شيراز اعتقاد دارد كه نام اين شهر، يك...

شهردار شيراز اعتقاد دارد كه نام اين شهر، يك برند گردشگري محسوب مي‌شود كه مي‌توان با استفاده مطلوب و مناسب از آن، ايران را به ‌جهانيان بهتر از گذشته معرفي كرد.
مهندس عليرضا پاك‌فطرت كه در حاشيه بازديد از پياده ‌راه گردشگري كريمخاني و در جمع دانش‌آموختگان دوره آموزشي راهنمايان گردشگري سخن مي‌گفت، بر اين عقيده تاكيد كرد كه شيراز را بايد به ‌درستي و با شيوه‌هايي مناسب به گردشگران معرفي كرد و در اين معرفي، در نظر گرفتن نگاه و سليقه مخاطب بسيار اهميت دارد.
وي ارتقای جايگاه گردشگري ايران و شيراز را عاملي بسيار مهم در رونق اقتصادي و ارتقای شاخص توليد ناخالص ملي‌ برشمرد و گفت: تلاش براي ارتقای جايگاه گردشگري، امري دولتي نيست كه بر عهده يك دستگاه يا چند اداره باشد؛ اين موضوع بعدي همگاني دارد و همه بايد در اين زمينه تلاش كنند.
علیرضا پاك‌فطرت با تصريح بر اينكه جايگاه شيراز بسيار فراتر از آن چيزي است كه اكنون معرفي مي‌شود، گفت: علی رغم همه تلاش‌ها، اما افزايش تلاش‌ها يك ضرورت است.
وي با بيان اينكه شهرداري‌ها در ايران متولي گردشگري محسوب نمي‌شوند، در عين‌حال از آمادگي كامل شوراي شهر و شهرداري شيراز براي پذيرش مسئوليت حوزه گردشگري خبر داد و گفت: آماده‌ايم كه طرح تولي‌گري حوزه گردشگري را به شكل پايلوت در شيراز اجرا كنيم.
شهردار شیراز در پایان تاکید کرد:  براي رسيدن به مقاصد توسعه‌اي در ابعاد مختلف، راهی جز توجه ویژه به صنعت گردشگری نداریم.

تحلیل خبر فوق

برای توسعه استان فارس باید با تحلیلی علمی دید که چه موضوعاتی می تواند محور قرار گیرد. امکانات بالقوه فارس که می‌تواند با اولویت‌بندی محور توسعه استان قرار گیرد عبارت است از: گردشگری، کشاورزی، صنعت، علم و هنر.
این پنج محور هرکدام به نحوی می تواند محور توسعه استان قرار گیرد. هیچکدام از موارد فوق را نباید نادیده گرفت اما تعیین درصد برای هرکدام و مشخص کردن رده اولویت بسیار مهم است. به نظر می رسد اگر گردشگری با برنامه‌ای جذاب و قوی دنبال شود می تواند در صدر بقیه قرار گیرد و ارزآوری آن از چهار مورد دیگر بیشتر باشد. آثار باستانی، بناهای تاریخی و طبیعت زیبای شیراز، مرودشت، کازرون، فیروزآباد و... برای گردشگران شهره جهانی دارد. اگر دریاچه ها، رودخانه ها، آبشارها و چشمه های استان فارس نیز خشک نشده بود در کنار آثار باستانی جذابیت این استان را دو چندان می کرد. چند روز قبل رییس سازمان توسعه تجارت کشور اعلام کرد درآمد «هر ساعت» گردشگری در ایران «یک میلیون دلار» است. باید بررسی کرد، از این مبلغ که تنه به درآمدهای نفتی می زند، چند درصد آن متعلق به استان فارس است و مسئولان با برنامه ریزی دقیق راهکارهایی بیابند تا این درصد را افزایش دهند. بدین سان این افزایش درآمد هم در رونق اقتصادی استان و اشاعه فرهنگ و تاریخ آن مؤثر است هم در رشد درآمد ناخالص ملی.
اما افسوس که فرصت ها چون ابر می گذرد و از امکانات بالقوه استان و کشور، استفاده مناسب نمی شود و همه دچار روزمرگی هستیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها