پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 15 آبان 1395 ، 25 : 12

کد خبر : 12263

از 0 نفر 0

افزایش بی‌رویه تجویز رادیولوژی و سونوگرافی

افزایش بی‌رویه تجویز رادیولوژی  و سونوگرافی

مهارت و خبرگی یک پزشک به این است که اولا: بتواند نوع بیماری را خوب و به موقع  تشخیص دهد و ثانیاً تا حد ممکن بدون نیاز به آزمایشات و رادیولوژی  و سونوگرافی و... بتواند در تشخیص موفق باشد. پزشکی که هنوز بیمارصحبت نکرده، سریع نسخه آزمایش و عکسبرداری و... را نوشته و تحویلش می دهد، دو حالت دارد: یا بدون استفاده از این ابزارها در تشخیص ناتوان است، یا جهت تحمیل هزینه اضافی و درگیر کردن غیرضروری بیمار با آمد و رفت های مکرر به آزمایشگاه و مطب نسخه می‌نویسد. هر دو صورت فوق، نشان دهنده ضعف پزشک است. در گذشته که ابزارهای مدرن تشخیص وجود نداشت چگونه پزشکان آن زمان با تکیه بر تجارب و معلومات خود، بیماران را به خوبی معالجه می کردند؟ حاذق بودن آنها در تشخیص ، آن زمان زبانزد عام  و خاص بود و مریض با اولین مرتبه رجوع به پزشک، بیماری‌اش به درستی تشخیص داده می شد و جالب اینکه نوع داروی تجویز شده برای آنان نیز کارساز بود.
امروز بعضی بیماران، چندین نوبت به پزشکان مراجعه می کنند و گاهی مواقع پزشک اول، او را به پزشک متخصص رشته دیگر ارجاع و به همین سبک و سیاق تا چند نوبت پزشکان متخصص و فوق‌تخصص او را می بینند و  عموما آزمایش ها و عکس‌های قبلی را قبول نداشته و برای بار چندم تکرار می‌کنند و آخر کار هم بیمار ، پس از ماه ها تحمل بیماری و پرداخت هزینه‌های سنگین و استعمال داروهای متفاوت ، باز بهبودی کامل خود را بدست نمی‌آورد . اینکه اشکال از پزشک ، رادیولوژی و آزمایشگاه، داروهای بی کیفیت داروخانه‌ها و... است معلوم نیست و باید بررسی شود.
 همه کارشناسان و متخصصان نیز می گویند اشعه های ایجاد شده توسط این دستگاه‌ها برای سلامتی انسان مضّر است و اگر به تعداد زیاد تکرار شود این خطر افزایش می یابد. بعضی مواقع پزشک دوم که نتایج رادیولوژی و سونوگرافی و... را می بیند با اعتراض به پزشک  قبلی می گوید اصلا نیاز به عکسبرداری و... نبوده است. آری پزشکان دلسوزی هم هستند که علاوه بر اینکه آزمایش و عکسبرداری مجدد را نمی نویسند به اقدام غیرضروری پزشکان قبلی نیز معترض می‌شوند. به هر حال برخی پزشکان با تجویز و تکرار این آزمایش ها و عکسبرداری‌ها و... هم جان مردم را به خطر می‌اندازند، هم هزینه‌های زیادی را بر آنها تحمیل می‌کنند و هم مدت زمان بیشتری ، آنها را درگیر بیماری‌شان کرده و استرس و اضطراب مضاعف به بیماران وارد می آورند. کاش مرکزی تاسیس می شد که به طور تصادفی و یا با مراجعه بیماران، نسخه ها را بررسی می‌کرد و در صلاحیت و جایگاه پزشکان تاثیر می‌داد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها