پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 19 آذر 1395 ، 49 : 11

کد خبر : 13477

از 0 نفر 0

در جلسه هیئت دولت به ریاست روحانی تصویب شد؛ واحد پول ایران، «تومان» می شود با تحلیل

در جلسه هیئت دولت به ریاست روحانی تصویب شد؛ واحد پول ایران، «تومان» می شود با تحلیل

در بعضی از کشورهای جهان جهت روان سازی عملیات اقتصادی، مالی، بانکی و حسابداری خود و یا فائق آمدن بر تورم افسار گسیخته و همچنین اعتمادسازی در اقتصاد بین مردم و انجام معاملات نفتی دلخواه، به تغییر، تبدیل و حذف چند صفر از پول ملی خود پرداخته اند. تاکنون بیش از 50 کشور جهان به تغییر در پول خود روی آورده اند که در بسیاری از آنها نتایج مثبتی مشاهده شده است. البته تغییر در واحد پول و یا حذف چند صفر از پول رایج، به تنهایی نمی تواند مشکلات اقتصادی یک کشور را حل کند بلکه اساس اقتصاد بر افزایش کمی و کیفی تولید و توسعه در ابعاد مختلف کشور استوار است.
از جمله کشورهایی که به تغییر در پول ملی خود و حذف صفرهای آن روی آورده اند عبارتند از: آرژانتین (با حذف 4 صفر) برزیل، مکزیک، روسیه، بلغارستان، افغانستان (با حذف 3 صفر) بولیوی و ترکیه (با حذف 6 صفر) و... که هرکدام با توجه به شدت نرخ تورم و روان‌سازی معاملات بانکی به حذف چند صفر از پول خود مبادرت ورزیده اند.
کشور ما نیز با تصویب در هیئت وزیران و جایگزین کردن تومان به جای ريال فعلاً یک صفر از پول ملی را کم می‌کند و با توجه به اینکه ما در شرایط تورمی شدید به سر نمی‌بریم و گرفتار رکود هستیم به نظر می رسد، حذف بیشتر از یک صفر از پول ملی به صلاح نباشد. در قدم اول باید این اقدام صورت پذیرد و بازخورد آن مشاهده شود، سپس در صورت نیاز به افزایش حذف صفر روی آوریم. البته در هر مرحله دردسرها و هزینه هایی نیز به جهت ذخیره پول به نظام اقتصادی کشور تحمیل می‌شود و اگر این عمل چند مرتبه انجام شود، هزینه‌های چند برابری مصروف این اقدام خواهد شد و کمتر کشوری در جهان بوده که برای حذف صفرهایش از پول ملی یک به یک جلو رفته باشد. ولی به هرحال همه آنهایی که با حذف 3 تا 6 صفر به تغییر پول خود روی آورده اند معمولاً تورم بیش از 100 درصدی در طول یکسال داشته اند و با توجه به اینکه در چند سال گذشته، نرخ تورم در کشور ما رو به کاهش گذاشته، به نظر می رسد نیاز به حذف 3 صفر و یا بیشتر نباشد. مهم این است که پس از انجام این کار، به افزایش تولید کمی و کیفی روی آوریم تا واقعا اقتصاد کشورمان، جان بگیرد و از حالت رخوت و بیماری خارج شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها