پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 4 دی 1395 ، 17 : 11

کد خبر : 13537

از 0 نفر 0

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: کشور باید با مالیات اداره شود نه درآمد نفتی

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: کشور باید با مالیات اداره شود نه درآمد نفتی

تامین هزینه های یک کشور صرفاً از طریق نفت خام، کار صحیحی نیست و اقتصاد متکی به تک محصول، به شدت آسیب پذیر است. اینکه چه منابع درآمدی به جز نفت باید جایگزین اقتصاد تک محصولی شود، قاعدتاً تولید کالاهای متنوع می تواند این نقش را بازی کند. امروز در جهان،
«تولید علم»، «تولید کالا و خدمت» و «اخذ مالیات» در کنار منابع دیگر، محل تامین درآمد کشورهای مهم جهان است، اما به همان اندازه که اتکای صِرف به نفت غلط است، جایگزینی «مالیات» به جای «نفت» نیز در شرایط فعلی اقتصادی کشور، غلط تر است. چرا که اگر در کشورهای غربی، مالیات منبع مهم تامین درآمد آنهاست، شرایط کلی کشورشان نیز به اندازه ای مساعد است که مالیات دهندگان پس از پرداخت مالیات، با خیال راحت و اطمینان خاطر نیز درآمدهای خاص خود را دارند. چون در آنجا قیمت ها تقریباً ثابت است و خبری از تورم یا رکود اقتصادی و تنزل پول ملی نیست. در کشور ما، تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل از همه سو زیر فشار اقتصادی به سر می برند و تامین هزینه های کارخانه، شرکت، موسسه، مغازه و بنگاه اقتصادیشان هر روز با جریان غیرمنتظره‌ای مواجه می شود؛ گرانی پی در پی مواد اولیه، حامل‌های انرژی، حقوق و دستمزد و سایر هزینه ها از یک طرف، فروش نرفتن محصولات به خاطر رکود یا تورم در شرایط مختلف از طرف دیگر و بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی از سوی دیگر، همچنین رابطه غیرقابل اعتماد کشورهای صادرکننده و واردکننده و ده‌ها مسئله دیگر باعث شده است که بسیاری از مشاغل، ورشکسته و تعطیل شوند، حال اگر در این شرایط نابسامان، بخواهند درصد مالیات را هم افزایش دهند، آنگاه همان چند شغل باقیمانده هم به تعطیلی می انجامد و کارگرانشان بیکار می شوند!
کسی که نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران است نباید نظری بدهد که همین تعداد اندک کارگر هم از کار بیکار شوند و بر بحران بیکاری افزوده شود. حمایت از کارگران در صورتی امکان پذیر است که این کانون ها بتوانند کارآفرینان را حمایت و تشویق به راه اندازی مشاغل جدید کنند تا در پرتو آن تعدادی از بیکاران، جذب کار شوند. زیر فشار قرار دادن صاحبان مشاغل و اخذ مالیات زیاد از آنها و جایگزینی مالیات به جای نفت، به معنای منهدم کردن کارگاه‌ها، کارخانه ها، موسسات و سازمان های غیردولتی است. نظر دادن آن هم به شکل غیرعلمی، راحت است ولی گره گشایی، سخت و بسیار پیچیده. افرادی که مسئولیتی دارند، در جهت تسهیل و کمک به کارآفرینان، بسته‌های حمایتی را عرضه کنند تا آنها با دلگرمی بیشتر، بر تعداد کارگرانشان بیفزایند و باعث اشتغالزایی شوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها