پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 21 دی 1395 ، 04 : 13

کد خبر : 14633

از 0 نفر 0

وضعیت آب در استان فارس قرمز شد

وضعیت آب در استان فارس قرمز شد

روزنامه طلوع روز شنبه 18 دی یک روز قبل از همایش 19 دی ماه به تحلیل وضعیت خطرناک استان فارس از لحاظ خشکسالی، کم آبی، خشک شدن رودخانه ها، تالاب‌ها، چشمه ها و شرایط نامطلوب سد درودزن پرداخت. در ابتدای این تحلیل متذکر شدیم که «هنوز مردم استان فارس به صورت جدی باور نکرده اند که خشکسالی، حتی آب شرب آنها را تهدید می کند» و در قسمتی دیگر اشاره کردیم که «معمولا طبیعت انسان این گونه است که با هشدار متوجه خطر نمی‌شود ولی موقعی که گرفتار آثار آن شد و نتایج تلخ آن را در زندگی روزمره خود دید، تازه متوجه خطر می‌شود» خوشبختانه جلسه ای که یک روز بعد از این تحلیل با حضور مسئولان کشوری و استانی و علمی با موضوع هم‌اندیشی منطقه ای برای بحران آب تشکیل شد، همه مسئولان به شدت بر این «غفلت» مردم و مسئولان تاکید کردند. به طوری که قائم مقام معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، خواستار «هم قسم شدن» برای حل بحران آب شد و هشدارهای قضایی خود را در این زمینه مطرح کرد. رییس کل دادگستری فارس نیز به درستی تاکید کرد که «متاسفانه عمق فاجعه برای مسئولان و مدیران و تصمیم‌گیران هنوز جا نیفتاده است».
حال هم مردم و هم مسئولان باید شاخک ها و گیرنده های خود را برای درک بیشتر این بحران، حساس کنند و همه به فکر راه چاره در محدوده زندگی و مسئولیت خود برآیند. موقعی که 5 سد کشور زیر خط قرمز قرار می گیرد و از این 5 سد، 2 سد آن در استان فارس است؛ یعنی دیگر وضعیت، فوق العاده خطرناک است.
معاون استاندار نیز از استانهای دیگر کمک خواسته و به حق گفته است «ما طی چندین سال آب مورد نیاز استانهای همجوار را توسط چاه‌های آبی کازرون و نی ریز تامین می‌کردیم» که همین استحصال آب زیاد از این مناطق یکی از عواملی است که امروز آنها را به چنین سرنوشتی دچار کرده است، حال نوبت همسایگان ماست که در این بحران، ما را تنها نگذارند. مردم در تامین آب کشاورزی و صنعتی و خانگی خود در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و هرچه به سمت تابستان برویم این مساله حادتر خواهد شد و باید از همین حالا به راه حل های مطمئنی دست یافت که آن موقع با قطعی آب مواجه نشویم. اینکه چه عواملی باعث تخلیه آبهای زیرزمینی شده، بارها مورد به مورد به مردم گفته شده است، حال باید با کنترل همان عوامل در مرحله مصرف و نیل به راه‌حل‌های جایگزین جهت انتقال و حتی تولید آب از دریا و... هرچه زودتر دست به کار شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها