پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 29 دی 1395 ، 56 : 12

کد خبر : 14673

از 0 نفر 0

هیچکس بر خلاف جهت آب، شنا نکند

هیچکس بر خلاف جهت آب، شنا نکند

خوشبختانه قانونی بودن برجام طبق قوانین و تعهدات بین المللی باعث شده است که پشت ایران در حمایت از آن قوی باشد. از زمانی که ترامپ (یا به خاطر رای‌آوری یا براساس علایق شخصی خویش) علیه برجام سخن گفت تاکنون همه کشورها و سازمان ملل علیه او موضع گرفته اند و حتی یک کشور هم از او حمایت نکرده است. در اصل باید بگوییم اگر ترامپ بخواهد سر حرف خود بایستد، تنهای تنهاست.
تنهایی در دنیای سیاست، معنایش انزوا و نهایتا شکست است. حرکت علیه یک توافق جهانی، از دیدگاه همه کشورها، سازمان‌ملل و صاحب نظران، به اندازه‌ای خطرناک است که وجهه و جایگاه سازمان ملل را به شدت تضعیف می‌کند و در آینده دیگر هیچ کشوری نمی تواند به قوانین و مصوبات این سازمان اعتماد کند. اگر این گونه شود قبل از اینکه ضربه بر ایران وارد شود، ضربه مهلکی به حیثیت و اعتبار سازمان‌ملل خواهد بود. از طرف دیگر، کشورهای ابرقدرت امضاکننده آن هم، توسط آمریکا نادیده انگاشته شده و جایگاه آنها نیز در سطح جهان زیر سوال می‌رود. بنابه این دلایل محکم به نظر می‌رسد که پایبندی ایران به برجام باید همچنان پابرجا باشد و صرفا براساس حرکات ترامپ، تصمیم گیری نکند بلکه سازمان ملل و سایر کشورهای 1+5 را با سیاستی سیال در مقابل آمریکا قرار دهد. در این مسیر، حوصله و قانون مداری، برگ‌برنده ماست. ترامپ نیز می داند که نمی تواند یک تنه در مقابل صف متحد اروپا، روسیه، ایران و سازمان‌ملل قرار گیرد و لذا قطعا دنبال بهانه‌های دیگری (غیر از نقض مستقیم برجام) خواهد رفت و با مطرح کردن مسایل حاشیه ای همانند طرح موشکی ایران، حقوق بشر و... و ربط دادن آن به نقض برجام توسط ایران، به جوّ سازی علیه ایران خواهد پرداخت. ما نیز در مقابل باید تلاش کنیم که بهانه‌ای به دست او ندهیم و در همه زمینه‌ها، همچنان شفاف و طبق موازین بین‌المللی عمل کنیم و راه را بر رقیب ببندیم.
امروز همه کشورهای مهم جهان، برجام را فرصت بسیار خوبی برای همگان می دانند که از این فرصت، ایران باید به نحو احسن استفاده کند تا هم به لحاظ موقعیت سیاسی، جایگاه خود را در دنیا ارتقا بخشد و هم از منافع اقتصادی، نظامی، هسته‌ای، علمی و فناوری آن بهره‌گیری کند. اگر این فرصت از دست رفت، شاید برای سالیان طولانی، دیگر چنین فرصتی نصیب ما نشود. از آنجا که دنیا می داند ملت بزرگوار و فهیم ایران پشتیبان برجام است لذا هم از جهت ملی و هم از حیث بین‌المللی، برجام پشتوانه مستحکم و تثبیت شده ای دارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها