سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 16 بهمن 1395 ، 07 : 12

کد خبر : 14763

از 0 نفر 0

رویترز: قاضی فدرال لس آنجلس حکم به توقف فرمان مهاجرتی ترامپ داد

رویترز:  قاضی فدرال لس آنجلس حکم به توقف فرمان مهاجرتی ترامپ داد

اگر به یک جنبه مثبت ایالات فدرال آمریکا نگاه کنیم، همین استقلال رای قضات آن را می بینیم که توانایی توقف حکم ریئس جمهورشان را دارند. این استقلال و آزادی آن هم در مقابل فردی همچون ترامپ، می تواند جلوی مخاطرات و خساراتی که در پرتو تصمیمات شتابزده، به آمریکا و جهان ممکن است وارد آید را بگیرد.
فرمان مهاجرت ترامپ که تقریبا همه کشورهای جهان و تاکنون پنج ایالت فدرال آمریکا به آن اعتراض کرده و جبهه متحد جهانی علیه آن شکل گرفته است، نشان می دهد که اگر همه مردم و حکومت های کشورهای مختلف پاسدار ارزش های انسانی می باشند، هیچ کس نمی تواند دیکتاتوری بین المللی اعمال کند.
نکته جالب تر اینکه سیستم فدرالی طبق قانون آمریکا به نحوی است که قضات ایالات فدرال می توانند فرمان رئیس جمهور را لغو کنند و معنای فدرالیته بودن نیز همین است که امکان دارد قوانینی برای کشور تصویب شود که بعضی از ایالت ها تشخیص دهند که در آنجا باید قوانین دیگر حاکم باشد. در کشورهایی همانند کشور ما هر قانونی که تصویب می شود برای همه استان ها یکسان و لازم‌الاجراست و شرایط داخلی استان ها تاثیری بر قانون ندارد ولی در کشورهایی که مناطق مختلف آن به صورت فدرال اداره می شود با توجه به شرایط فرهنگی و سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... داخل آن منطقه، قوانین لازم را تصویب، تایید و اجرا می کنند و به همین جهت در هر ایالت فدرالی یک نوع قانون حاکم است که بعضا با ایالت های دیگر و سایر نقاط کشور فرق دارد.
علاوه بر پنج ایالتی که قضات فدرال آن حکم لغو فرمان مهاجرتی ترامپ را صادر کرده اند، گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز با صدور بیانیه رسمی تاکید کرد که هرچه سریع تر باید این فرمان متوقف شود. حتی تهدید ترامپ مبنی بر قطع کردن بودجه سازمان ملل بر رای و نظر دبیر کل تاثیر نگذاشت.
همصدایی کشورها، سازمان ملل و ایالات فدرال داخل آمریکا بدون شک ترامپ را مجبور می کند، که نه فقط در این فرمان، بلکه در برنامه های تندروانه تر دیگری که دارد نیز تجدید نظر کند. وی به زودی متوجه خواهد شد که در دنیای جدید، هرکس، هر کاری خواست، نمی تواند بکند. در این اوضاع آشفته، ما باید مواظب باشیم که مرکز اهداف افراطی ترامپ واقع نشویم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها