پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 11 مهر 1396 ، 10 : 11

کد خبر : 16037

از 0 نفر 0

یک وکیل دادگستری: ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت برخورد کند

یک وکیل دادگستری: ضابط قضایی نباید با متهم با خشونت  برخورد کند

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه کار ضابط قضایی رسیدگی اولیه است، گفت: ضابطین قضایی باید با متهمان رفتار محترمانه...

یک وکیل دادگستری با بیان اینکه کار ضابط قضایی رسیدگی اولیه است، گفت: ضابطین قضایی باید با متهمان رفتار محترمانه و مؤدبانه‌ای داشته باشند و به هیچ وجه نباید خشونت به خرج بدهند.
فریده غیرت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ضابطین قضایی به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: ضابطین عام مأمورانی مانند نیروی انتظامی هستند که در صورت مشاهده تخلف یا جرم مشهود، باید پیگیری کرده و گزارش دهند. این حقوقدان در ادامه بیان کرد: ضابطین خاص مأمورانی هستند که به آن‌ها یک مأموریت خاص برای یک مورد خاص داده می‌شود و باید فقط همان موضوع را پیگیری کنند.
غیرت با اشاره به وظایف ضابطین در برابر متهم، خاطرنشان کرد: ضابطین اولین افرادی هستند که با متهم برخورد می‌کنند؛ بنابراین آن‌ها وظیفه دارند با متهم رفتار محترمانه و مؤدبانه‌ای داشته باشند و به هیچ‌وجه نباید خشونت به خرج دهند.
این وکیل دادگستری با بیان اینکه کار ضابط قضایی، رسیدگی اولیه است، ادامه داد: وظیفه اصلی ضابط قضایی کشف جرم و پیگیری متهم است و در مرحله بعدی باید متهم را تحویل دستگاه قضایی بدهد. وی اظهار کرد: ضابط دادگستری حتی حق اظهارنظر و عقیده درباره موضوع مدنظر را ندارد، به دلیل اینکه او فقط در برابر متهم این وظیفه را دارد که از فرار وی جلوگیری کند و اینکه مراقب باشد آثار جرم را متهم از بین نبرد؛ این موارد از جمله وظایفی است که بر عهده یک ضابط قضایی است.

تحلیل خبر

برخوردهای خشونت‌آمیز نه‌تنها در مراکزی که به‌عنوان ضابط قوه قضائیه فعالیت دارند بلکه در سطح جامعه و شماری از اداره‌ها و ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، به‌صورت یک عادت همگانی درآمده و شوربختانه برخوردهای مهربانانه و ملایم کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود. چگونگی برخوردها در هنگام رانندگی، نحوه تعامل همسایه‌ها، رابطه بین فروشنده و خریدار و ... متناسب با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی ما نیست که لزوم یک مطالعه و بررسی علمی جامع ویژه بدون ملاحظه‌های گوناگون را گوشزد می‌کند.
همان‌گونه که در شماره‌های پیشین نیز یادآور شدیم، جامعه امروز ما به‌شدت نیازمند نشاط و شادی است چراکه کمبود آن اقشار مختلف را به افسردگی و در نهایت به خشونت می‌کشاند و تبعات بسیاری درپی دارد و مردم را از پویایی، سرزندگی و شور و شوق و محبت گریزان می‌کند.
گرفتار شدن در وضعیت اجتماعی امروز علل بسیاری دارد که باید به تفصیل به آن‌ها پرداخته شود و البته در رأس این علت‌ها، عملکرد رسانه ملی بیش از همه خودنمایی کرده، چراکه این جام جادو در افسردگی و یا نشاط جامعه به‌ویژه در ساخت سریال‌ها، نقش محوری را ایفا می‌کند.
آموزش کارکنان دستگاه‌‌های حاکمیتی در زمینه نحوه تعامل و برخورد با ارباب رجوع و شناخت از حقوق جامعه و شرح وظایف و اختیارات قانونی آنان، نیز ازجمله کم‌کاری‌هایی بوده که با مختصر بررسی و تأمل، رونمایی می‌شود.
در این مبحث، تأثیرات عمیق وضعیت اقتصادی را نیز نباید از نظر دور داشت چراکه دغدغه‌های رنج‌آور آن برخوردهای خشونت‌زا و خشونت‌آمیز را دامن زده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها