پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 12 مهر 1396 ، 24 : 13

کد خبر : 16045

از 0 نفر 0

سالمندی فرصت‌های امروز، مسائل فردا؛ ربیعی اعلام کرد: افزایش موج «زنان سالمند تنها» در آینده

سالمندی فرصت‌های امروز، مسائل فردا؛ ربیعی اعلام کرد: افزایش موج  «زنان سالمند تنها» در آینده

وزیرکار و رفاه اجتماعی با گرامیداشت روز جهانی سالمندان بر ضرورت تغییرات فرهنگی، نظام تأمین اجتماعی، امنیت غذایی و ... در حوزه سالمندی...

وزیرکار و رفاه اجتماعی با گرامیداشت روز جهانی سالمندان بر ضرورت تغییرات فرهنگی، نظام تأمین اجتماعی، امنیت غذایی و ... در حوزه سالمندی تاکید کرد و گفت: افزایش موج «زنان سالمند تنها» در آینده، از نکات تکان دهنده مطالعات انجام شده است که در ذیل شورای عالی رفاه به مسئله مذکور توجه ویژه‌ای خواهد شد.
به گزارش ایسنا، علی ربیعی در کانال تلگرامی خود ضمن اشاره به روز جهانی سالمند در یادداشتی با عنوان ««سالمندی» فرصت‌های امروز، مسائل فردا» نوشت:
آن‌ها که امروز «سالمند» می‌خوانیم، همان جوانان پرشور چند دهه قبل هستند که گذشت زمان، قامت‌شان را خم کرده و موها و گیسوهای‌شان را سپید. چروک‌های عمیق دست و صورتشان، حکایت از سال‌ها تلاش و زحمت دارد. در هر چروک، مسیری پرپیچ و خم از زندگی و خاطره‌ها نهفته است. این چروک‌ها، روایت‌گر آمال‌ها، آرزوها، عشق، زندگی، فرزند، داشته و نداشته‌ها و... است. در چروک‌های پیشانی دعاها، خواسته‌ها و هزاران راز و نیاز نهفته است. اگر در چشمان‌شان خوب نگاه کنیم، آرامش و امید و همچنین انتظار موج می‌زند.
من همواره گفته‌ام که میزان انسانی بودن یک جامعه به شیوه رفتاری است که آن جامعه با سالمندانش دارد. جامعه‌ای که در آن سالمندان و ناتوان شدگان دیده نمی‌شوند، جامعه‌ای انسانی و اخلاقی نیست. به رغم دارا بودن سنت‌های قوی در فرهنگ ایرانی و اسلامی، کارکردهای اجتماعی سالمندان روز به روز کاسته می‌شود، گویی احترام‌ها، آرام آرام رنگ می‌بازند. من معتقدم جامعه‌ای که در آن سالمند، احترام و کارکرد مؤثری نداشته باشد جامعه‌ای خوشبخت نخواهد بود. جامعه ایران، رو به سالمندی است. اگر امروز با ۶ میلیون سالمند مواجه هستیم، در آینده‌ای نه چندان دور، این رقم بالغ بر ۳۰ میلیون نفر خواهد شد و این مسئله، برنامه‌ریزی دقیق و جامع برای رفاه و تأمین آسایش خاطر این عزیزان را می‌طلبد.

تحلیل خبر

نزدیک به چهاردهه است که در نکوهش فرهنگ غرب در کشور ما به‌شدت تأکید می‌شود لیکن شواهد در جامعه حکایت از نفوذ آن بخش از این فرهنگ بین مردم دارد که جز تباهی و سیاهی حاصل دیگری نداشته و ندارد؛ اما از بروز و ظهور آن بخش از این فرهنگ که نکات مثبت و شایسته‌ای را در بر دارد، خبری نیست. به‌طور مثال، تقلید کورکورانه از سبک زندگی غربی در بسیاری از زمینه‌ها، بی‌توجهی به پدران و مادران سالمند از سوی فرزندان، نگه‌داری حیواناتی از قبیل سگ در خانه، ظهور خوفناک پدیده‌ای شوم به‌نام «ازدواج سفید»، پذیرش سریع و یک‌شبه انواع مدهای لباس و مدل مو و... ازجمله پیامدهای اثرگذاری بخش مخرب فرهنگ غربی در زندگی مردم است، اما در مواردی مثل نحوه رانندگی، رعایت حقوق هم‌وطنان، همسایه‌ها و همکاران، رعایت بهداشت و حفظ زیبایی و پاکیزگی منظرهای عمومی، اهمیت دادن به ورزش و نشاط در زندگی و.... نفوذ و بروزی مشاهده نمی‌شود که یافتن چرا و چگونگی و زدودن این‌گونه آسیب‌ها در رسالت جامعه رسانه‌ای، علمی، فرهنگی و هنری است. چنانچه این روند همچنان ادامه یابد دیری نمی‌پاید که سالمندان در این کشور همگی از خانواده رانده خواهند شد و به خانه‌های دلگیر و غم‌بار ویژه‌ای که برگرفته از فرهنگ غربی است، روانه می‌شوند. سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد وضعیت آینده نه‌چندان‌دور سالمندان کشور به‌ویژه مادران دلسوخته، هشداری جدی هم به خود ایشان به‌عنوان یک مسئول مستقیم در این زمینه و هم برنامه‌ریزان و مدیران کشور است که لزوم تدبیر و چاره‌اندیشی درخور و مناسبی را به همگان یادآور می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها