پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 16 مهر 1396 ، 58 : 13

کد خبر : 16059

از 0 نفر 0

ممنوعیت فروش و عرضه قلیان در قم و کرج

ممنوعیت فروش و عرضه قلیان در قم و کرج

در حرکتی هماهنگ، مقام‌های قضایی عرضه قلیان در دو استان البرز و قم را ممنوع کردند...

در حرکتی هماهنگ، مقام‌های قضایی عرضه قلیان در دو استان البرز و قم را ممنوع کردند و به فروشندگان آن هشدار دادند.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در این باره گفت: با فروشندگان و عرضه‌کنندگان قلیان در اماکن عمومی برخورد جدی می‌شود.
حاجی‌رضا شاکرمی افزود: عرضه و فروش قلیان در اماکن عمومی به‌ویژه رستوران‌ها، چایخانه و قهوه‌خانه‌ها ممنوع است. وی اضافه کرد: اداره بهداشت در هر مکانی که این تخلفات را مشاهده کند، آن واحد را پلمب
می‌کند.
شاکرمی افزود: همچنین فروش سیگار به افراد زیر 18 سال نیز ممنوع است و نیروی انتظامی در صورت مشاهده فروشنده را دستگیر خواهد کرد.
ممنوعیت دخانیات در قم
هم‌زمان با این اعلام، دادستان عمومی و انقلاب قم نیز گفت: استفاده از دخانیات و قلیان در قهوه‌خانه و سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها و همه اماکن عمومی دیگر در این استان ممنوع شد.

تحلیل خبر

امروز زیان‌های مرگ‌بار سیگار و قلیان برای هیچ مسئولی ناشناخته نیست. قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با این آفت سیاه نیز تدوین و تصویب و ابلاغ شده است، اما این‌که در سطح استان فارس به‌ویژه کلان‌شهر شیراز، مسئولان و مأموران موظف در اجرای مأموریت‌های خود سستی و بی‌اعتنایی سرد و تاریک نشان می‌دهند، مسئله و موضوعی است که در سطح جامعه به‌ویژه جامعه علمی و پزشکی ما با یک علامت سؤال بسیار بزرگ روبه‌رو شده است. این پرسش نیز تاکنون بی‌پاسخ مانده که چرا در مقابل نقد و نظر با عکس‌العمل‌های فوری و تند مواجه می‌شویم، اما در قبال سلامتی مردم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان این‌همه سردی و بی‌تفاوتی دیده می‌شود؟ مگر همان‌گونه که در این خبر آمده است، شیراز و استان فارس با البرز و قم متفاوت است و در این منطقه شرایط دیگری حکم‌فرماست؟ درحالی که با توجه به پیشنه‌ی پر‌افتخار فرهنگی، ادبی، هنری و تاریخی این استان انتظار می‌رود دادستانی و قوه‌قضائیه در این ارتباط نگاه ویژه‌ای داشته باشند و مستحکم‌تر اقدام کنند. مگر قرار نیست جوانان استان پهناور فارس از گزند بلای جانسوز و ویرانگر سیگار و قلیان مصون و محفوظ باشند؟ مگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، دادستانی، فرمانداری و استانداری در این زمینه مسئولیتی ندارند؟ چرا شمار قلیان‌خانه‌ها در سطح کلان‌شهر شیراز روزبه‌روز بیشتر می‌شود و به همان میزان نیز بی‌اعتنایی‌ها و بی‌توجهی‌ها در مقابله اصولی و قانونی با این پدیده بنیان‌افکن دهن‌کجی افزون‌تری می‌کند و به شک و تردیدها می‌افزاید؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها