پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 21 مهر 1396 ، 25 : 12

کد خبر : 16085

از 0 نفر 0

افزایش ۱۰ برابری کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در جهان

افزایش ۱۰ برابری کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در جهان

یک بررسی آماری تازه نشان می‌دهد تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در جهان طی چهار دهه گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است...

یک بررسی آماری تازه نشان می‌دهد تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در جهان طی چهار دهه گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) همچنین اعلام کرده است: آمار کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در کشورهای دارای درآمد سرانه کم و متوسط با سرعت بیشتری در حال افزایش است و این مشکل در کشورهای آسیایی نمود بیشتری پیدا کرده است.
همچنین در این بررسی آمده است نرخ رشد چاقی در این گروه سنی در آمریکا و کشورهای اروپایی ثابت مانده، هر چند هنوز هم به میزان غیرقابل قبولی بالاست.
طبق گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت طی ۴۰ سال گذشته، تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی در جهان از ۱۱ میلیون به بیش از ۱۲۰ میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین بر‌اساس آمارهای بدست آمده، در سال ۲۰۱۶ در سطح جهان هشت درصد از پسران و شش درصد از دختران دچار چاقی بوده‌اند در حالی‌که این رقم در سال ۱۹۷۵ کمتر از یک درصد برای هر دو گروه بوده است.

تحلیل خبر

دور شدن تدریجی از سبک زندگی اصیل اسلامی ایرانی و به اسارت درآمدن در چنگال فرهنگ‌های بیگانه و نامانوس، ما را از خانه‌ها و کوچه‌های افقی آرامش‌بخش که آسایش زندگی را در آن‌ها یافته بودیم دور و در اسارتگاه‌های عمودی که آپارتمان نام گرفته، قربانی ظاهرنگری‌ها کرده است. افزایش هشداردهنده چاقی کودکان در جهان و کشور یکی از پیامدهای شیوه غلط زندگی غربی و تحمیل بی‌تحرکی و پرخوری بر کودکانی است که باید امید آینده ما باشند.
در دهه‌های گذشته کودکان در حیاط خانه‌های امن و دلچسب و کوچه‌هایی که بیشتر رنگ و بوی مهر و دوستی داشت، جست‌وخیزهای کودکانه می‌کردند و از تحرک لازم برخوردار بودند و بدون آن‌که برای همسایه‌ها کوچک‌ترین مزاحمتی ایجاد شود، شاهد شورونشاط آنان بودیم، اما با گذشت زمان و به‌تدریج فرهنگ ناهمگون و نامرتبط با پوست و گوشت و استخوان ایرانی، با روندی کند اما موذیانه بر ما تحمیل شد و امروز کودکان نه می‌توانند و نه باید در لانه‌های تنگ و ترش و زندگی آپارتمان‌نشینی به جست‌وخیز بپردازند و انرژی‌های خود را تخلیه
کنند.
کودکی که با کوچک‌ترین تحرک، موجبات اذیت و زحمت ساکنان مجموعه‌های آپارتمانی را فراهم می‌کند، چاره‌ای جز نشستن و بازی با وسایل الکترونیکی و تماشای تلویزیون که خواسته و ناخواسته با خوردنی‌های چاق‌کننده همراه است، ندارد، چراکه پدر و مادرها نیز آنچنان در زندگی پر از دردسر تحمیلی خود با گرفتاری‌های گوناگون دست‌وپنجه نرم می‌کنند که قادر نیستند زمان‌هایی را برای بردن فرزندان به بوستان‌ها و... اختصاص دهند که البته در این صورت نیز مجبور می‌شوند با ده‌ها معضل اجتماعی مواجه و شاهد و ناظر مظاهر مختلف فساد و بدآموزی‌های بی‌شمار شوند.
از سوی دیگر تغییر در نوع تغذیه ایرانی، کوچک و بزرگ را با بیماری‌های بسیاری روبه‌رو کرده و یکی از عوارض ناشی از آن، چاقی است که به‌عنوان مادر امراض و بیماری قرن شهرت یافته است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها