پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 1 آبان 1396 ، 42 : 13

کد خبر : 16129

از 0 نفر 0

سمن‌های غیرفعال شناسایی می‌شوند معاونت ساماندهی امور جوانان، به‌دنبال «پایش» و «استانداردسازی» سمن‌ها

سمن‌های غیرفعال شناسایی می‌شوند معاونت ساماندهی امور جوانان، به‌دنبال «پایش» و «استانداردسازی» سمن‌ها

«استانداردسازی سمن‌ها» برنامه‌ای‌است که هفته گذشته معاون ساماندهی امور جوانان از آن تحت عنوان یکی از اولویت‌های...

«استانداردسازی سمن‌ها» برنامه‌ای‌است که هفته گذشته معاون ساماندهی امور جوانان از آن تحت عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این حوزه نام برد و در ادامه از رونمایی «اساسنامه مجامع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان» خبر داد. اقدامی که قرار است در آن «پایش» و «پالایش» سمن‌های جوانان یعنی شناسایی سمن‌های غیرفعال و سمن‌های نامرتبط، توسط خود سازمان‌های مردم نهاد صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان با اشاره به‌اینکه قرار است پایان آذرماه از این اساسنامه رونمایی شود، از تشکیل مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد به‌عنوان ساختار اولیه تشکیل «پارلمان جوانان» یاد کرد و گفت: پس از رونمایی از اساسنامه با نهادهای ذینفع در تشکیل پارلمان وارد مذاکره خواهیم شد؛ البته بایستی ابتدا پالایش و پایش سمن‌های جوانان توسط خود سمن‌ها در کشور انجام شود و معترضی نسبت به اساسنامه وجود نداشته باشد.

تحلیل خبر

NGO‌ها و یا تشکل‌های غیرحاکمیتی مردم‌نهاد که از آن‌ها به عنوان سمن‌ها نیز یاد می‌شود، در صورتی که به‌واقع مردمی و غیروابسته به مراکز قدرت و ثروت باشند، می‌توانند در شکل‌گیری دموکراسی و مشارکت دادن قشرهای گوناگون در تصمیم‌گیری‌هایی که به‌طور غیرمستقیم در سرنوشت مردم دخالت دارد، تأثیرات مثبت عمیقی داشته باشند. در این‌گونه تشکل‌هاست که استعدادهای خاموش شناسایی و بارور شده و زمینه‌ای فراهم می‌شود که از ظرفیت‌های گوناگون افراد مختلف به‌نحو مطلوبی استفاده شود.
البته زمینه و پیش‌زمینه پیدایش سمن‌های تأثیرگذار واقعی، حاکم شدن فرهنگ مشارکت‌های عمومی و فعالیت‌های گروهی بوده که شوربختانه جای آن در وسعت فرهنگی ما خالی به‌نظر می‌رسد و نیازمند مطالعه و بررسی علمی، برنامه‌ریزی و اقدامات شایسته و بایسته و مصون‌سازی آن‌ها از آفت‌های ویرانگر سیاست‌بازی‌هاست.
چند سمن مقتدر و مستقل می‌توانند در سطح کشور کاری کارستان بکنند و تغییرات بنیادین صورت دهند و زمینه واگذاری‌های واقعی و عینی امور به مردم را فراهم سازند وگرنه وجود هزاران تشکل با عنوان «مردم‌نهاد» که از آن‌ها تنها تابلوهای رنگارنگی به نمایش گذاشته می‌شود و به مصداق ضرب‌المثل «دلم خوش است که نامم کبوتر حرم
است»، حضوری صوری و تجملی دارند، نه‌تنها بو و خاصیتی نداشته بلکه به‌نوعی عامل بازدارنده برای شکل‌گیری تشکل‌های مردمی راستین شده‌اند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها