پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 10 آبان 1396 ، 28 : 16

کد خبر : 16155

از 0 نفر 0

واکنش معاون وزیر دادگستری نسبت به حکم حبس سه خواننده

واکنش معاون  وزیر دادگستری نسبت به حکم حبس سه خواننده

معاون وزیر دادگستری در واکنش به حکم حبس سه خواننده گفت، مطابق با قانون حمایت...

معاون وزیر دادگستری در واکنش به حکم حبس سه خواننده گفت، مطابق با قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348، استفاده غیرمجاز و بدون اجازه از صاحب اثر هنری محکومیت به حبس را به همراه دارد.
به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، احمدعلی محسن‌زاده با بیان ضمانت اجرای مندرج در قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 گفت: این قانون صراحتاً اعلام می‌کند کسی که آثار دیگران را مورد استفاده غیرمجاز قرار دهد و بدون اذن از آن استفاده کند به حبس محکوم می‌شود. بر این اساس، برخلاف اظهارنظر برخی که اعلام می‌دارند قانون کپی رایت یا حقوق مؤلفان را باید در ایران اجرایی کرد، باید گفت که این دسته از افراد اطلاع کاملی از قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 ندارند؛ چون این قانون اکنون به قوت خود باقی و لازم الاجرا است.

تحلیل خبر

قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان مصوب 1348، آن‌گونه که ضوابط معروف به «کپی‌رایت» در دیگر کشورها اجرایی و اعمال می‌شود، در کشور ما جدی گرفته نشده و سال‌هاست که نظاره‌گر سرقت‌های شرم‌آور و غیراخلاقی آثار نویسندگان، هنرمندان، مؤلفان و .... هستیم.
امروزه با دسترسی آسان به اینترنت، برخی آثار دیگران را برداشته و به‌نام خود در جاهای دیگری معرفی، عنوان و منتشر می‌کنند و تاکنون نیز برخورد جدی با این‌گونه سارقان آن‌گونه که باید، مشاهده نشده است. ازاین‌رو صاحبان اثر نیز مأیوسانه حق و حقوق مسلم خود را دنبال کرده و کم‌تر در مراکز ذی‌ربط، طرح شکایت می‌کنند.
از درج خبر خبرگزاری‌ها بدون ذکر منبع در بعضی از رسانه‌ها گرفته تا نشر مقالات، تحلیل‌ها و یادداشت‌های دیگران یا به‌صورت کامل و یا دستکاری و وصله‌زده شده، به‌نام خود در فضای مجازی، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و...، همه‌روزه به‌صورت مداوم قابل مشاهده و رصد است.
این وضعیت غم‌بار، ظلم آشکار به دارندگان اصلی و برحق اثر است که آنان را هم با مشکلات سخت اقتصادی و هم دلسردی مواجه کرده به‌گونه‌ای که اغلب به‌گوشه انزوا رفته‌اند و از روی ناچاری به فعالیت‌های دیگری می‌پردازند که در شأن و درخورشان نیست و استعداد، خلاقیت، ذوق و توان آنان مدفون و جامعه از توان حفظ سرمایه‌های اصلی خود محروم شده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها