پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 24 آذر 1396 ، 46 : 12

کد خبر : 16271

از 0 نفر 0

بار دیگر نوید انتقال کارخانه، این‌بار کارخانه پشم‌شیشه

بار دیگر نوید انتقال کارخانه، این‌بار کارخانه پشم‌شیشه

چند کارخانه هم‌اکنون درون بافت شهری شیراز فعالیت می‌کنند که تقریباً هرکدام به‌اندازه سابقه فعالیت‌شان تذکر زیست‌محیطی گرفته‌اند و وعده انتقال آن‌ها به خارج از شهر داده‌شده...

چند کارخانه هم‌اکنون درون بافت شهری شیراز فعالیت می‌کنند که تقریباً هرکدام به‌اندازه سابقه فعالیت‌شان تذکر زیست‌محیطی گرفته‌اند و وعده انتقال آن‌ها به خارج از شهر داده‌شده است که این بار نام کارخانه پشم‌شیشه برای انتقال به میان آمده است.
چهار کارخانه که در بافت شهری شیراز واقع‌شده‌اند شامل شرکت پشم‌شیشه ایران، کارخانه سیمان، روغن نباتی نرگس و کارخانه ریشمک است که به‌طور میانگین نزدیک به 40 سال است که گفته می‌شود باید از شیراز خارج شوند.
سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان فارس می‌گوید: مسئولان شرکت پشم‌شیشه سال‌هاست که برای جابه‌جایی کارخانه تعهد می‌دهند ولی به وعده خود عمل نمی‌کنند، بااین‌حال امیدوارم این بار وعده جدیدی که آنان داده‌اند محقق شود.
نبی‌الله مرادی به ایرنا گفت: مدیران شرکت پشم‌شیشه ایران در کارگروه کاهش آلودگی هوای شیراز بر اساس برنامه زمان‌بندی که خودشان ارائه کردند متعهد شدند تا پایان سال جاری فعالیت کارخانه را در محل فعلی تعطیل و آن را به منطقه ویژه اقتصادی شیراز منتقل کنند که این مسئله در کارگروه کاهش آلودگی هوای شیراز به تصویب رسید.
بنابراین بر پایه مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای شیراز، کارخانه پشم‌شیشه تا پایان سال جاری باید به منطقه ویژه اقتصادی شیراز منتقل شود و فعالیت خود را در محل فعلی تعطیل کند.
سرپرست اداره کل محیط‌زیست فارس ادامه داد: بر اساس بازرسی که از منطقه ویژه اقتصادی شیراز داشتیم، ساخت کارخانه جدید شرکت پشم‌شیشه پیشرفت خوبی دارد که امیدواریم مسئولان این کارخانه این بار به وعده خود برای جابه‌جایی عمل کنند.
مرادی اضافه کرد: در چند سال گذشته پیگیری و بازرسی‌های محیط‌زیست از شرکت پشم‌شیشه به‌صورت مداوم انجام‌شده و درحال حاضر آلودگی‌های خطرناک این کارخانه با نصب فیلتر کنترل‌شده و به حداقل رسیده است.
وی بیان کرد: اگر مدیران شرکت پشم‌شیشه ایران در شیراز به وعده خود مبنی بر انتقال این کارخانه در مهلت تعیین‌شده اقدام نکنند طبق قوانین شهرداری‌ها می‌توان به‌عنوان کارگاه‌های مزاحم شهری از ادامه فعالیت این کارخانه جلوگیری کرد.
شرکت پشم‌شیشه که سازنده عایق‌های رطوبتی (پشم‌شیشه) و محصولات موسوم به ایزوگام است سال 1357 در محله احمدآباد شیراز فعالیت خود را آغاز کرد. این محله یکی از پرجمعیت‌ترین محله‌های شیراز واقع در پشت باغ جنت است. ظرفیت اسمی کارخانه ۹ هزار تن در سال و ظرفیت واقعی بیش از هشت هزار تن پشم‌شیشه در سال اعلام‌شده است.

تحلیل خبر

سخنان سرپرست اداره کل محیط‌زیست فارس و مدیران کل پیشین این مجموعه در مورد انتقال مراکز آلاینده و مزاحم از سطح کلان‌شهر شیراز، تأمل‌برانگیز، تأسف‌آور و یک مطالبه به‌حق عمومی است که تاکنون تنها در حد وعده و حرف متوقف مانده و نزدیک به چهل سال است که به شهروندان آسیب‌های بی‌شمار و غیرقابل‌جبرانی را وارد کرده و می‌کند.
پرسش مردم در این زمینه همچنان از سوی مراجعی که وظیفه پاسخگویی دارند بی‌جواب مانده و کسانی که در مقابل ادای این دین پای می‌فشارند، در سایه‌های امن پنهان‌شده و به سهولت حق عمومی را پایمال می‌کنند.
این پرسش همواره مطرح است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف در این مورد حیاتی و سرنوشت‌ساز چه اقدامی را انجام داده‌اند؟ مسئولان موظف و مکلف حفاظت از محیط‌زیست چه کرده‌اند؟ استانداران، فرمانداران، شهرداران و... چرا تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند؟ و ...
لزوم انتقال کارخانه‌ها و مراکز تولید آلودگی، پادگان‌ها و مراکز نظامی، واحدهای کارگاهی مزاحم و... از کلان‌شهر شیراز، امروزه بر کسی پوشیده نیست و همچنین ضرورت برخورد جدی با افرادی که در این مورد در مقابل مردم صف‌آرایی پشت پرده کرده‌اند نیز ازنظر هیچ شهروندی دور نمانده است.
مردم در این آرزو به سر می‌برند که سرانجام روزی فرارسد و انواع مافیاها از مافیای کنکور گرفته تا مافیای مراکز آلاینده و مزاحم، از سر راه سلامتی و آسایش و آرامش آنان برداشته شود و زندگی خود را در شرایطی که با آموزه‌های دینی، اخلاقی و انسانی مغایرت و تضاد نداشته باشد ادامه
دهند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها