پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 13 دی 1396 ، 17 : 13

کد خبر : 16359

از 0 نفر 0

مسجد جامعی پیشنهاد داد؛ شهرداری مکانی برای گفت‌وشنود مردمی ایجاد کند

مسجد جامعی پیشنهاد داد؛ شهرداری مکانی برای گفت‌وشنود مردمی ایجاد کند

عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا شهرداری ...

عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا شهرداری در راستای تحقق مصوبه منشور حقوق شهروندی مکانی را برای گفت‌وشنود مردمی ایجاد کند.
به گزارش ایسنا احمد مسجد جامعی در جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکری بابیان اینکه در سال 94 منشور حقوق شهروندی در شورای شهر تهران به تصویب رسید، گفت: این روزها و با توجه به اتفاقاتی که رخ‌داده صحبت‌هایی در خصوص حق به رسمیت شناختن اعتراضات مطرح می‌شود و این مسئله مطرح است که افراد باید اعتراض کنند و اعتراضاتشان به چه روشی باشد؟ این درحالی است که با توجه به‌حق به رسمیت شناختن اعتراضات باید شرایط و امکاناتی فراهم شود که این حق در جای خود به‌درستی دیده شود. وی بابیان اینکه دادن مجوز برای اعتراض، سازوکاری دارد که مربوط به وزارت کشور است، گفت: شهرداری تهران هم می‌تواند در راستای تحقق منشور حقوق شهروندی جایی برای گفت‌وشنود فراهم کند که پیشنهاد می‌شود پارک گفت‌وگو یا خیابان مردم برای ایجاد این فضا فراهم شود و شهرداری در این زمینه پیش‌قدم باشد تا بتوانیم به مصوبه حقوق شهروندی نزدیک‌تر شویم.

تحلیل خبر

به‌طورمعمول زایش هرگونه حرکت اجتماعی عواملی را دارد که باید موردتوجه، بررسی و دقت‌نظر قرار گیرد، چراکه در غیر این صورت به پدیده‌های دیگر اجتماعی مبدل می‌شود که یا قابل‌رفع و دفع نیست و یا به دگرگونی‌های بنیادین با هزینه‌های سنگین می‌انجامد.
عملکرد نامطلوب دستگاه‌های حکومتی با مردم به‌ویژه در پاسخگویی شفاف و به هنگام، می‌تواند سنگ بنای حرکت‌های اجتماعی و پدیده‌های دیگر شود. از نحوه برخورد کارمندان و مسئولان ادارات و ارگان‌ها گرفته تا سالم و یا ناسالم بودن ساختاری و فردی، همه در بروز و ظهور این‌گونه حرکت‌ها تأثیرگذار است. حال چنانچه زیرساخت‌هایی برای انعکاس خواسته‌ها، نظرات و اعتراض‌های شهروندان فراهم نباشد، لاجرم پیگیری مطالبات، سمت‌وسوی غیرعادی می‌یابد و زمینه برای ممزوج شدن خیرو‌شر فراهم می‌شود. زمانی که هر دستگاه حکومتی برای خود تریبون و روابط عمومی یک‌سویه و مدافع یک‌جانبه راه‌اندازی کند، به‌ویژه این‌که با هزینه‌کردهای سرسام‌آور از بیت‌المال صورت گیرد، باید منتظر عکس‌العمل‌های اجتماعی بود که به انحای مختلف رونمایی خواهد شد.
همچنین انعکاس واقعیت‌ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات سلیقه‌ای و فردی از رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل بازدارنده گرایش شهروندان به مطالبه‌گری از راه‌های مسالمت‌آمیز و امیدوارانه است. چراکه هرچقدر در این زمینه تنگ‌نظری‌ها و دیدگاه‌های بسته مداخله‌گری کنند، به همان اندازه عکس‌العمل‌ها و تنش‌های اجتماعی متولد می‌شوند.
چه خوب است شهرداری شیراز نیز مکان و یا مکان‌های مناسبی را برای گفت‌وگو، بیان نظرات، اعتراض‌ها و... در اختیار اقشار مختلف قرار دهد تا امکان آسودگی شهروندان و تخلیه عصبانیت‌های ناشی از عملکردهای غلط دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که موجب نگرانی‌ها و اعتراضات شده‌اند، فراهم آید.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها