پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 22 بهمن 1396 ، 55 : 12

کد خبر : 16508

از 0 نفر 0

هشدارهای وزارت بهداشت در پی تشدید شرایط آلودگی هوا؛ آلودگی هوا، سرطان‌زای قطعی است • در منزل بمانید

هشدارهای وزارت بهداشت در پی تشدید شرایط آلودگی هوا؛ آلودگی هوا، سرطان‌زای قطعی است • در منزل بمانید

سرپرست گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت...

سرپرست گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح تبعات و عوارض کوتاه و بلندمدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان، از مردم خواست که تا حد امکان تردد در فضای باز را محدود کرده و در شرایط تعطیلی مدارس، کودکان را روانه پارک‌ها و فضاهای باز نکنند. دکتر شاهسونی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به معضل آلودگی هوا در کلان‌شهرها و همچنین تهران و تبعات مواجهه مردم با آن، گفت: متأسفانه پس از بارش‌ها در تهران، مجدداً و طی چند روز اخیر در اکثر ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص حد خیلی ناسالم و اضطرار سطح بالا را شاهدیم و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی هرچند ممکن است امروز بعدازظهر ناپداری ضعیفی در وضعیت جوی داشته باشیم، اما پیش‌بینی‌شده که شرایط آلاینده‌ها و آلودگی هوا تا یکشنبه همچنان ادامه داشته باشد.
وی افزود: بر همین اساس و با اذعان به اینکه تبعات آلودگی برای «سلامت» زیاد است، تقاضا داریم مردم به چند نکته بهداشتی توجه کرده و مواجهه خود با آلودگی هوا را به حداقل برسانند. بر این اساس توصیه اکید ما این است افرادی که حضورشان در فضای بیرون و آلوده، ضروری نیست، حداقل تردد را در فضای آزاد را داشته باشند.
شاهسونی تأکید کرد: همچنین مبتلایان به بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابتی‌ها و سالمندان «باید» از تردد در فضای آزاد تا حد امکان اجتناب کنند و اگر لازم است افراد به خارج از منزل بروند از ماسک‌های N۹۵ یا P۲ معتبر استفاده کنند؛ البته ماسک‌ها هم در فضای باز و درزمانی محدود قابل‌استفاده هستند.

تحلیل خبر

همان‌گونه که در تحلیل‌های پیشین یادآور شدیم، کلان‌شهر شیراز تاکنون به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود از گزند دیو پلید آلودگی هوا برخلاف دیگر کلان‌شهرها، مصون مانده؛ اما این مصونیت بسیار آسیب‌پذیر است و ضرورت توجه و مراقبت مسئولان و مدیران شهری را گوشزد می‌کند چراکه در صورت ادامه روند فعلی و بی‌توجهی به طرح مطالعه و بررسی‌شده «محدوده ترافیکی هسته مرکزی شیراز»، مصوب شورای عالی ترافیک کشور، دیر یا زود به سرنوشت تهران، اصفهان، تبریز و‌... دچار شده و سرطان و مرض و عذاب، همراه و همگام همیشگی شهروندان خواهد شد.
شکست فاحش شورای چهارم شهر شیراز در اجرای این طرح و مقاومت منتفعان از ترافیک گره‌خورده و بغرنج در مرکز شیراز، عملکرد غیرقابل‌قبولی است که در پرونده کاری شورای پیشین برای همیشه باقی خواهد ماند چراکه این طرح هم پشتوانه محکم قانونی و مصوبه بالاترین مرجع خود و هم برطرف کردن دغدغه بزرگ شهروندان شیرازی را که نگران از بین رفتن «برند» تاریخی شهر خود بوده و هستند را
در بر داشت.
شورای پنجم بنابر وظیفه و آنچه را که بیشتر اعضای آن به‌عنوان «وعده» انتخاباتی رسانه‌ای کرده‌اند و انسان‌محوری و پیاده‌محوری را بر خودرومحوری ترجیح داده‌اند، باید این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهد و یک‌بار برای همیشه، شهروندان را از نگرانی مبتلا شدن این کلان‌شهر تاریخی و معروف به «پاکی و طراوت هوا»، به آلودگی‌هایی که گریبان سایر کلان‌شهرها را گرفته است، رهایی دهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها