پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 23 بهمن 1396 ، 52 : 12

کد خبر : 16515

از 0 نفر 0

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز: عمده نیروهایی که وارد شهرداری شیراز شده‌اند مسیر قانونی را طی نکرده‌اند اگر 7 هزار نفر از نیروهای شهرداری را بردارند نه‌تنها کیفیت خدمات کاهش نمی‌یابد؛ بلکه ارتقا نیز می‌یابد

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز: عمده نیروهایی که وارد شهرداری شیراز شده‌اند مسیر قانونی را طی نکرده‌اند اگر 7 هزار نفر از نیروهای شهرداری را بردارند نه‌تنها کیفیت خدمات کاهش نمی‌یابد؛ بلکه ارتقا نیز می‌یابد

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تعدادی از نیروهای به کار گرفته‌ شده در شهرداری شیراز واقعاً لازم نبوده و امروز خود...

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: تعدادی از نیروهای به کار گرفته‌ شده در شهرداری شیراز واقعاً لازم نبوده و امروز خود این سازمان به این نتیجه رسیده است و اگر 7 هزار نفر از نیروها را بردارند نه‌تنها کیفیت خدمات شهرداری کاهش نمی‌یابد بلکه ارتقا نیز می‌یابد.
سرویس خبری/ مریم زارع خفری: عبدالرزاق موسوی در مورد بودجه سال 97 شهرداری شیراز در گفت‌وگو با طلوع گفت: کلیات این بودجه با توجه به ارزیابی که در کمیسیون‌های مختلف شورای اسلامی شهر شیراز صورت گرفته مورد موافقت قرار خواهد گرفت و این بودجه در جهت سیاست‌ها و رویکردهای شورای پنجم است. موسوی ادامه داد: محدودیت درآمدهای واقعی شهرداری و حجم بالای پروژه‌های نیمه‌تمام در کلان‌شهر شیراز دو محدودیت جدی است که ما در سال آینده با آن روبه‌رو هستیم و سبب می‌شود شهرداری و شورای پنجم نتوانند ابتکار عمل چندانی در بودجه داشته باشند و پروژه‌های بزرگ را شروع کنند.
وی افزود: منظور از درآمد واقعی شهرداری، منابع مالی نقدی است که این سازمان می‌تواند روی آن حساب کند.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز بیان کرد: بودجه واقعی شهرداری شیراز در سال 97 حداکثر یک هزار و 500 میلیارد تومان است و مابقی تا سقف دو هزار و 900 میلیارد تومان وام، اوراق مشارکت و تهاتر و... است.
وی ادامه داد: شهرداری ناچار است از این درآمد واقعی چیزی حدود 800 میلیارد تومان را بابت حقوق و دستمزد به کارکنان خود بپردازد و عملاً چیزی که برایش می‌ماند 600 تا 700 میلیارد تومان است و این میزان را می‌تواند در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند. وی ادامه داد: این امر در حالی است که برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در این شهر بیش از 600 میلیارد تومان پول نیاز داریم. موسوی در مورد این‌که چه میزان از بودجه سال 97 شهرداری پایدار است نیز اظهار داشت: درآمد پایدار در این بودجه بیش از 40 درصد نیست که البته در همین حوزه هم با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.
وی اضافه کرد: برای نمونه بخشی از درآمدهای پایدار از راه مالیات بر ارزش ‌افزوده به دست می‌آید که وصول این مالیات کار سختی است و دولت معمولاً در پرداخت آن تأخیر کرده و همین کار را برای شهرداری سخت‌تر می‌کند. وی در مورد هزینه واقعی اداره کلان‌شهر شیراز نیز گفت: این هزینه بستگی به این دارد که با چه کیفیتی بخواهیم شهر را سروسامان دهیم و عوامل زیادی در میزان این هزینه مثل باورهای فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار است. وی ادامه داد: برای مثال وقتی پارکی می‌خواهد در یک محله ایجاد شود اگر بخواهیم بر اساس باور فرهنگی‌مان که می‌گوید نهاد خانواده باید حفظ و تقویت شود، عمل کنیم فضاها باید طوری طراحی شود که به این هدف نزدیک‌تر شویم ازاین‌رو هرچه کیفیت بالاتر رود هزینه‌ها نیز بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: از شهرداری خواسته‌ایم در برنامه‌های خود حداقل ساخت یک مجتمع فرهنگی، ورزشی و رفاهی که بتواند خانواده‌ها را در کنار هم جمع کند داشته باشد. وی ادامه داد: اما باوجود تمام این حرف بودجه و درآمدهای ما قطعاً نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های واقعی و حداقل‌هایی باشد که عرف آن در شهر لازم می‌داند، باشد. موسوی ادامه داد: در شهر دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلفی وجود دارند که قانون تکالیف مختلفی بر عهده آن‌ها گذاشته است؛ اما در برخی موارد به‌خصوص در حوزه ورزش و جوانان به دلیل کمبود اعتبارت و مسائل دیگر تیم‌ها و هیئت‌های ورزشی معمولاً به سمت شورا می‌آیند و درخواست حمایت مالی می‌کنند.
وی اضافه کرد: شورا از طریق ماده 16 و 17 قانون شهرداری‌ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند؛ اما با توجه به وضعیت مالی شهرداری محدودیت داریم و اولویت‌بندی می‌کنیم. وی ادامه داد: اولویت اول شورای پنجم رویکرد فرهنگی و اجتماعی بوده اما در این حوزه محدودیت داریم چون باید بخش زیادی از بودجه را برای حقوق و دستمزد و پروژه‌های نیمه‌تمام بگذاریم اما بااین‌وجود سعی شده در همین پروژه‌های عمرانی توجه خاصی به فرهنگ‌سراها و مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه ویژه شود. موسوی تأکید کرد: در اجرای طرح‌ها و ارائه خدمات در شهر باید تنها به نیاز شهروندان و کیفیت خدمات توجه کرد و از هرگونه تشریفات جلوگیری شود و شورای شهر و شهرداری شیراز به‌طورجدی به دنبال حذف هزینه‌های زائد در شهر هستند. وی تصریح کرد: اصل صرفه‌جویی و مصلحت مردم نه‌فقط باید در شرایط کنونی بودجه که انقباضی است رعایت شود بلکه درزمانی که در وضعیت مالی خوب نیز هستیم اجرا می‌شود. رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوق شورای شهر شیراز گفت: یکی از موضوع‌های مهم در این حوزه بحث نیروی انسانی و بودجه شهرداری است زیرا باید حدود 800 میلیارد تومان از بودجه سال آینده را صرف دستمزد حدود 11 هزارنفری که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم کار می‌کنند کرد. وی بابیان این‌که اگر قرار است کاهش هزینه‌ای صورت گیرد باید در این بخش باشد، تأکید کرد: اگر ما 5 هزار نیرو داشتیم به‌جای این‌که ماهانه 60 میلیارد تومان حقوق بدهیم 30 میلیارد تومان می‌پرداختیم و این عدد در سال 400 میلیارد تومان صرف جویی می‌شد که عدد بسیار بزرگی در یک شهر است و می‌توانستیم بسیاری از خدمات را باکیفیت عالی ارائه کنیم.
وی ادامه داد: بنابراین تعداد نیروی به کار گرفته ‌شده در شهرداری شیراز واقعاً لازم نبوده و امروز خود این سازمان به این نتیجه رسیده است و اگر 7 هزار نفر از نیروها را بردارند نه‌تنها کیفیت خدمات شهرداری کاهش نمی‌یابد بلکه ارتقا نیز می‌یابد. رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز تأکید کرد: این مشکل، مشکل جدی در شهرداری شیراز است؛ بنابراین شورا از این سازمان خواسته است که طرح جامع اصلاح وضعیت نیروی خود را ارائه کند. وی در مورد این مشکل که هر پنج سال املاک شهرداری باید ممیزی (ارزیابی و قیمت‌گذاری) شود تصریح کرد: اما این کار نزدیک به 15 سال صورت نگرفته است و اگر این کار انجام‌ شده بود یک منبع درآمد پایداری می‌توانست برای شهرداری باشد. وی ادامه داد: بسیاری از املاک اصلاً قیمت‌گذاری نشده است و قیمت برخی نیز به 15 سال قبل برمی‌گردد و باید هر دو دوباره ارزیابی و نرخ‌گذاری شود و بر اساس آن شهرداری عوارض دریافت کند. موسوی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که مطرح‌شده این است که شرکتی تأسیس شود و تعدادی از این نیروها را به سمت آن سوق دهند و کار ممیزی املاک شهرداری شیراز را به آن‌ها بسپردند و از این طریق از این افراد استفاده بهینه شود. وی ادامه داد: علاوه بر این اخیراً در جلسه‌ای که با معاون برنامه‌ریزی شهردار شیراز داشیم حرف از استفاده از تعدادی از این نیروها در طرح توسعه مترو شیراز مطرح شد. این عضو شورا بابیان این‌که این نوع به‌کارگیری نیرو مشکل دارد بیان کرد: اصل برابری استخدام شغلی کشور می‌گوید وقتی بخواهیم نیرویی را در سازمان‌های دولتی یا غیردولتی و عمومی مثل شهرداری استخدام کنیم باید آگهی بدهیم، اطلاع‌رسانی کنیم و همه‌کسانی که آن شرایط را دارند در آن آزمون شرکت و گزینش شوند، اما عمده نیروهایی که وارد شهرداری شیراز شده‌اند این مسیر را طی نکرده‌اند. وی با اشاره به توقف آزمون تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی شهرداری شیراز، اضافه کرد: یکی از دلایل برگزار نشدن این آزمون این بود که افرادی که دیپلم دارند نمی‌توانند در آن شرکت کنند درحالی‌که بخشی از نیروهای موجود دیپلم دارند و نمی‌توانند در آن شرکت کنند که خود اشکال دارد. بحث دوم این است یک سری افراد با ارتباط و واسطه تحت عنوان شرکتی به این مجموعه واردشده‌اند؛ و حالا مطرح می‌شود فقط آن‌هایی که سه سال سابقه کاردارند می‌توانند در آن شرکت کنند. موسوی ادامه داد: اولین سؤال این است که تفاوت یک‌ساله و سه‌ساله‌ها چیست که یکی حق دادن آزمون را دارد و دیگری ندارد و آن‌هایی که نتوانستند به مجموعه شهرداری وارد شوند لیسانس، فوق‌لیسانس دارند و بی‌کار هستند چه گناهی دارند این بی‌عدالتی و خلاف است؛ بنابراین ما اعتقادداریم باید راه برای ورود افراد با شرایط یکسان فراهم شود.
وی گفت: بحث نیروی انسانی در بودجه سال 97 یک مسئله جدی است که ما از شهرداری می‌خواهیم بیاورد و هزینه‌ها در این حوزه کاهش یابد. موسوی در مورد قانون‌مندی بحث ماده 16 و 17 افزود: بر اساس مصوبه شورای پنجم هر نهادی و سازمانی که خواهان کمک از این ماده است ابتدا باید درخواست خود را به شهرداری ارائه کند و شهردار اجازه دارد تا سقف یک‌میلیون تومان به آن‌ها کمک کند و بیشتر باید به صحن شورا بیاید.
وی تصریح کرد: قانون برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها وجود دارد و اما واقعاً در دستگاه‌ها و سازمان‌ها چقدر رعایت می‌شود، بنابراین اگر فسادی دیده می‌شود به این خاطر است که این قوانین اجرا نمی‌شود و باید برای رفع این مشکل به سمت شفاف‌سازی برویم. شفاف‌سازی بودجه به معنای واقعی بودن درآمدها و هزینه‌هاست و اعتبارات به طریقی به ردیف‌ها اختصاص داده شود که امکان دخل و تصرف در آن وجود نداشته و امکان ارزیابی و نظارت برای شورا و نهادهای بازرسی و حساب‌رسی وجود داشته باشد. وی ادامه داد: ما برای شفاف‌سازی بودجه 97 شهرداری شیراز نهایت دقت را می‌کنیم و یکی از نکات مهم برای شفاف‌سازی این بودجه می‌تواند انتشار قراردادها و مناقصه‌ها است. وی ادامه داد: در شورای پنجم بر اساس بررسی مناقصه‌ها و قراردادهای ماه‌های آخر شورای قبل به یک جمع‌بندی رسیدیم و بیست توصیه درباره این قراردادها به شهرداری داده شده و آن‌ها تا حدودی آن را رعایت می‌کنند و در کنار آن مطبوعات با انتشار قوانین در این مورد باید شفاف‌سازی کمک کنند. وی بابیان این‌که شهرداری شیراز نیز درزمینه‌ی شفاف‌سازی گام‌هایی برداشته است، افزود: شهردار به تمام مناطق اعلام کرده است که تمام موارد ترک تشریفات از یک حد به پایین ممنوع است و خود این باعث می‌شود جلوی شبهات و فسادها گرفته شود. موسوی ادامه داد: از سوی دیگر شورای پنجم در مرحله برگزاری مناقصه نماینده می‌فرستد و در این مدت در مرحله باز کردن پاکت‌ها به مورد مشکوکی برخورد نکرده‌ایم و به دنبال رصد تمام مراحل هستیم.
وی یادآور شد: در شورای پنجم نسبت به تمام مناقصات، مزایده‌ها و ترک تشریفات به‌شدت حساس هستیم و در صحبت‌های اسکندرپور شهردار شیراز نیز این موضوع دیده می‌شود.
وی ادامه داد: ما در دوره جدید فعالیت شورای عالی استان‌ها و در کمیسیون حقوقی و نظارت آن بحث اصلاح قوانین شوراها و شهرداری‌ها و طراحی مکانیزم نظارت بر عملکرد و شورها و شهرداری‌ها و حتی اجرای پروژه‌های عمرانی و رفاهی در حوزه ملی استان را دنبال می‌کنیم و در کنار آن در این کمیسیون لایحه درآمدهای پایدار شهرداری، اصلاح آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری و لایحه مدیریت یکپارچه شهری را در دنبال می‌کنیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها