پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 17 فروردین 1397 ، 05 : 13

کد خبر : 16662

از 0 نفر 0

تلاش شورای شهر برای خداحافظی پایتخت‌نشینان با کیسه‌های پلاستیکی

تلاش شورای شهر برای خداحافظی پایتخت‌نشینان با کیسه‌های پلاستیکی

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از مردم پایتخت خواست که به کمپین #تهران_بی_پلاستیک بپیوندند....

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از مردم پایتخت خواست که به کمپین #تهران_بی_پلاستیک بپیوندند.
ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر راه‌اندازی کمپین #تهران_بی_پلاستیک گفت: در ایام نوروز فرصتی فراهم شد که به محلات و مناطق تهران رفته و از آن‌ها بازدید کنم.
وی بابیان اینکه در روزگاری که فضای سبز و باغات تخریب می‌شوند، شاهد آن هستیم که مردم نیز از فضای سبز موجود به‌درستی محافظت نمی‌کنند، تصریح کرد: در فضای سبز و لابه‌لای گیاهان با حجم زیادی از کیسه‌های پلاستیکی مواجه می‌شویم که به دلیل تجدیدناپذیر بودنشان، بلای جان طبیعت شده‌اند. این در حالی است که با رعایت می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.
عضو شورای شهر تهران بابیان اینکه لازم است که مردم فکری به حال کیسه‌های پلاستیکی کنند، تصریح کرد: مردم باید در این خصوص و عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی مشارکت داشته باشند و با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و یا غیر پلاستیکی گام مهمی در حفاظت از محیط‌زیست بردارند.
وی بابیان اینکه پلاستیک قابل‌تجزیه نیست و به بلای جان طبیعت بدل شده است، گفت: دانش‌آموزان، دانشگاهیان، طلاب و... می‌توانند در ترویج فرهنگ عدم استفاده از پلاستیک کمک کنند.
خداکرمی گفت: در شهرداری تهران نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و ما با مسئولان سازمان میادین و فروشگاه شهروند جلسات زیادی برگزار کردیم تا مشکل کیسه‌های پلاستیکی را حل کنیم و مسئولان فروشگاه شهروند نیز عنوان کرده‌اند که از کیسه‌های پلاستیکی پایه گیاهی که تجزیه‌پذیر است استفاده می‌کنند اما بااین‌حال این مسئله کافی نیست و هر شهروند تهرانی برای آنکه تهرانی بی پلاستیک داشته باشیم باید کار را از خودش شروع کند و شهرمان را آباد کنیم.
وی افزود: در آینده نزدیک اقداماتی صورت خواهد گرفت که کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه شهروند و سازمان میادین استفاده نشوند تا بتوانیم  #تهران_بی_پلاستیک داشته باشیم.

تحلیل خبر

امروزه توجه به مسائل زیست‌محیطی در شهرها و کلان‌شهرها به‌عنوان اصلی‌ترین و محوری‌ترین برنامه در دستور کار مدیران شهری در کشورهای پیشرفته قرارگرفته است. غفلت از این مسئله حیاتی منجر به بروز و ظهور آسیب‌های جدی متنوع و متعددی شده و می‌شود که جبران آن‌ها یا غیرممکن و یا بسیار سخت و دشوار خواهد بود. نگاه سخت‌افزاری برخی از مدیران به شهرها و توجه صرف به مسیرهای سواره‌رو نه‌تنها به ایجاد تراکم خودروها و افزایش روزافزون آن‌ها و گره‌های پیچیده و درهم‌تنیده ترافیکی منجر شده، بلکه هوای پاک و سالم، این بدیهی‌ترین حق زیستی شهروندان را از آنان گرفته و با مخاطرات بسیاری روبه‌رو کرده است.
لزوم تغییر نگرش در اعضای شوراهای اسلامی شهرها، به‌ویژه کلان‌شهرها و پرداختن به مسائل زیست‌محیطی در وضعیت و موقعیت امروز شهرهای ما برای اکثر مردم روشن و بدیهی شده است. ازاین‌رو شوراهای اسلامی باید بر این امر مهم و حیاتی تمرکز کرده و طرح و برنامه داشته باشند.
مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهرها باید سرمایه‌گذاری درزمینه‌ی ارتقای فرهنگ شهروندی و شهرنشینی را به‌عنوان یک الزام و ضرورت بشناسند و نگاه هزینه‌ای به این مهم نداشته باشند و از
هدر دادن پول و وقت مردم در امور تبلیغات مدیریتی و گزارش عملکردی پرهیز کنند چراکه به‌یقین منتج به بی‌اعتمادی شهروندان خواهد شد.
هزینه برای ارائه کیسه‌های پارچه‌ای سازگار با محیط‌زیست به‌جای پاکت‌های نایلونی ازجمله طرح‌های پسندیده و مفیدی است که شورای اسلامی کلان‌شهر تهران در دستور کار خود دارد و می‌تواند الگوی خوبی برای سایر شوراها باشد.
همچنین اختصاص بودجه لازم برای مشارکت دادن شهروندان در توسعه، گسترش و حفاظت از فضاهای سبز شهری و درختان در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز از دیگر سرمایه‌گذاری‌های ارزنده و ماندگار است که لزوم قرار گرفتن این طرح در دستور کار شوراها بر کسی پوشیده نیست.
از سوی دیگر سال‌های طولانی است که شهروندان از زشت بودن منظر معابر به دلیل دپوی زباله‌های اهالی محلات در آن‌ها رنج می‌برند و متحمل هزینه‌های بسیار برای دارو و درمان بیماری‌های ناشی از شیرابه‌های خطرناک حاوی فلزات سنگین سرطان‌زا می‌شوند که زدودن زنگار این پدیده شوم اجتماعی، مستلزم ارائه آموزش‌های لازم توسط مدیران موظف شهری است و باید برای این امر خطیر نیز بودجه اختصاص داد و مردم را در این زمینه به مشارکت فراخواند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها