پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 22 فروردین 1397 ، 09 : 12

کد خبر : 16685

از 0 نفر 0

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد؛ معافیت معتادان در حال درمان از تعقیب و پیگرد قانونی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد؛ معافیت معتادان در حال درمان از تعقیب  و پیگرد قانونی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تبصره ۲ ماده ۱۶ یک «فرصت» است که از سوی قانونگذار با اخذ قرار یا تأمین مناسب از فرد معتاد، در اختیار او قرار داده می‌شود تا وی وارد فرایند
درمان شود....

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بابیان اینکه بر اساس مصوبات کمیته حقوقی-قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تأسیس مرکز درمان اعتیاد تحت عنوان «مرکز تبصره دو ماده ۱۶»، وجاهت قانونی ندارد، گفت: تبصره ۲ ماده ۱۶ یک «فرصت» است که از سوی قانون‌گذار با اخذ قرار یا تأمین مناسب از فرد معتاد، در اختیار او قرار داده می‌شود تا وی وارد فرایند درمان شود. دکتر محسن روشن پژوه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در ماده ۱۵  اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر، معتاد در حال درمان از تعقیب و پیگرد قانونی معاف است، گفت: ماده ۱۵ قانون مبارزه با مواد مخدر، مصرف مواد مخدر در کشور را جرم می‌داند اما درعین‌حال به این موضوع اشاره می‌کند که اگر  فردی داوطلب درمان شده و به مراکز درمانی مراجعه کند، با داشتن گواهی درمانی که نشان دهد در یک سیستم قانونی در حال درمان است، از تعقیب و پیگرد قانونی معاف خواهد بود، بنابراین این فرد مجرم نیست، بلکه بیمار تحت درمان است.

تحلیل خبر

نگاه مسئولان ذی‌ربط در کشور به اعتیاد و معتاد، همواره در دوره‌های مختلف، متفاوت و حتی متضاد بوده است. در یک دوره دادوفریاد بلند شد که «بگیرید و ببندید» و... و در دوره‌ای دیگر دست نوازش بر سر معتاد کشیده شد و با آه و ناله و فغان و اشک‌ریزان، معتاد را بیماری برشمردند که باید با دل‌وجان حمایت و محترم شمرده شود. گاهی نیز برخی ندا سر دادند که چرا مواد مخدر را کوپنی (سهمیه‌ای) نمی‌کنید و در هنگامه‌ای دیگر تا جایی پیشروی کردند که حتی برای معتادان در مجاورت مناطق مسکونی و مدارس و... «تزریقگاه» ساختند و با احترام کامل از انجام این عمل... حمایت ویژه کردند.
به‌هرحال، نگاه‌های متفاوت و متضاد، جز سردرگمی و نگرانی جامعه را در پی نداشته و اعتیاد همچنان در دیدگاه عمومی منفور و مذموم باقی ‌مانده است؛ اما آنچه تضاد دیدگاه‌های مسئولان در این رابطه به جامعه و کشور نتیجه رسانده، بروز انواع آسیب‌های ناشی از این پدیده، دلهره و اضطراب خانواده‌ها و مشاهده مناظر زشت و چندش‌آور بوده است.
از مواد افیونی خانمان‌برانداز اعتیاد خطرناک‌تر و هولناک‌تر، ابزار و وسایل فراوانی است که نقش پیش‌درآمد و گام گذاشتن در نخستین پله سیاه این اسارت خوفناک را ایفا می‌کند. رشد قارچ‌گونه واحدها و مراکز عرضه قلیان و فروش انواع و اقسام سیگارها و دسترسی بسیار آسان نوجوانان و جوانان به آن‌ها، نیز پدیده‌ای است که در صورت بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به آن، باید منتظر گسترش یافتن و فراگیر شدن اعتیاد باشیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها