پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 1 خرداد 1397 ، 19 : 12

کد خبر : 16855

از 0 نفر 0

اجاره مسکن در کلان‌شهر شیراز ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافت

اجاره مسکن در کلان‌شهر شیراز  ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی اجاره مسکن در این کلان‌شهر خبر داد...

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی اجاره مسکن در این کلان‌شهر خبر داد.
محمدقاسم تابنده‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، بابیان اینکه امسال بازار مسکن مقداری از رکود خارج‌شده است و مردم در حال سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستند، اظهار داشت: امسال قیمت مسکن در شهر شیراز 20 تا 25 درصد افزایش‌یافته است.
وی بابیان اینکه قیمت اجاره واحدهای مسکونی در کلان‌شهر شیراز نیز 20 تا 25 درصد افزایش داشته است، افزود: ازآنجاکه بیشتر صاحب‌خانه‌ها به مسکن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و نوسانات بازار ارز و همچنین نرخ سود بانک‌ها قیمت رهن و اجاره مسکن را بالا برده‌اند. وی بابیان اینکه در حال حاضر خریدار مسکن بیشتر از فروشنده است و تقاضای بازار بالا رفته است، عنوان کرد: در حال حاضر بازار مسکن در شهر شیراز با دو نوع خریدار روبه‌رو است، یکی مشتریانی هستند که از استان‌های جنوبی به‌ویژه خوزستان به دلیل آب‌وهوای نامناسب خواستار خرید مسکن در شیراز هستند و دیگری خریدارانی هستند که علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز ندارند و ترجیح می‌دهند که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: قیمت خرید مسکن در نقاط مختلف شیراز با توجه به قدمت ساخت و نوع مصالح به‌کاررفته متفاوت است و از متری 3.5 میلیون تومان تا متری 12 میلیون تومان متغییر است.

تحلیل خبر

رونق بازار مسکن موجب گرم شدن بازار صدها کالای دیگر و تولید اشتغال می‌شود؛ اما قیمت این کالای هم سرمایه‌ای و هم مصرفی با رونق یافتن، لاجرم سیر صعودی می‌یابد و فشارهایی را به مستاجران و خریداران وارد می‌سازد؛ اما در جمع‌بندی این فرایند، رونق مسکن فوایدی به‌مراتب بیش از رکود و ایستایی بازار آن دارد.
نکته‌ای که همواره در قضاوت‌های عادی و عمومی مورد غفلت قرار گرفته و می‌گیرد، بی‌نقش بودن هم موجر و مالک و هم مستأجر و خریدار در این مسئله است که همواره تولیدکننده ذهنیت‌های منفی در هر دو طرف قضیه شده و می‌شود. بدون اینکه تأثیر مسائل و موضوعات اقتصادی دیگر در این رابطه موردتوجه و دقت قرار گیرد، به‌نحوی‌که این امر گاهی موجب فرار سرمایه و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن شده و عواقب ناخوشایندی را به دنبال داشته است.
فروشنده و خریدار مسکن و همچنین موجر و مستأجر واحدهای مسکونی، لاجرم تابع عوامل تأثیرگذار گوناگونی در اقتصاد هستند که گریز از آن‌ها ممکن نبوده و نیست.
در دولت‌های گذشته و حال، بازار مسکن همواره دستخوش توقف‌های چهار و یا پنج‌ساله و در پی آن شتاب‌گیری سه و یا چهارساله در دور دوم آن‌ها بوده است. زمانی عنوان «اجاره به‌شرط تملیک» و در دوره‌ای دیگر نیز «مسکن مهر» و همچنین در ادامه عنوان
«مسکن اجتماعی» که فقط کارکرد روانی در سطح جامعه داشته، ادامه روند تکراری مذکور را موجب شده است. به‌گونه‌ای که هم شاهد شتابان شدن ساخت‌وساز و هم توقف و ایستایی در این بخش بوده و هستیم.
درعین‌حال تکرار این روند و بالا و پایین شدن‌های بازار مسکن، هیچ‌گاه سرمایه‌گذاری در این بخش ضرر و زیانی را برای فعالان و سرمایه‌گذاران در ساخت‌وساز و خرید آن در پی نداشته و مانند فعالیت در بازارهایی مانند بورس، ارز، طلا و... از ریسک بالایی برخوردار نبوده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها