پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 2 خرداد 1397 ، 43 : 13

کد خبر : 16861

از 1 نفر 3

استاندار فارس گفت: زنجیره فرآوری گیاهان دارویی با توجه به خشک‌سالی و کمبود آب باید در این استان موردتوجه قرارگرفته و ترویج شود.

استاندار فارس گفت: زنجیره فرآوری گیاهان دارویی با توجه به خشک‌سالی و کمبود آب باید در این استان موردتوجه  قرارگرفته و ترویج شود.

استاندار فارس گفت: زنجیره فرآوری گیاهان دارویی با توجه به خشک‌سالی و کمبود آب باید در این استان موردتوجه قرارگرفته و ترویج شود. به گزارش  روزنامه طلوع به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، اسماعیل تبادار در سفر به شهرستان مرودشت از طرح تولید گیاهان دارویی ناسوت و کاغذسازی زاگرس با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح‌ها در ایجاد اشتغال و توسعه استان طرح ناسوت را زنجیره‌ای از فرآوری آزمایشگاهی مبتنی بر ضرورت کشت گیاهان با کمترین میزان مصرف آب به‌صورت دانش‌بنیان دانست و افزود: این طرح چندوجهی است و علاوه بر ارائه آموزش‌های حرفه‌ای، در بحث زنبورداری و فرآوری گیاهان دارویی نیز فعالیت می‌کند. وی با اشاره به این‌که مدیران طرح ناسوت ابتدا از شناخت بازار شروع کرده و بازاریابی را در مرحله اول فعالیت خود انجام داده‌اند، افزود: در شرایطی که هنوز چرخه تولید در این مجموعه کامل نشده است بازارهای صادراتی تولیدات این مجموعه فراهم‌ شده است و موفق شده‌اند محصولاتی مانند زعفران و عسل را به کشورهای دیگر صادر کنند. استاندار فارس با تأکید بر این‌که در طرح ناسوت فراوری گیاهان دارویی به‌صورت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، ادامه داد: در موضوع بهره‌گیری از آب ‌شور کارشناسان تحقیق و توسعه این مجموعه موفق شده‌اند با دانش فنی بومی، آب مورداستفاده برای کشاورزی منطقه را تولید کرده و از پساب تولیدی نیز کود لازم برای کشاورزی را فراهم کنند. تبادار اظهار داشت: امیدوارم در فارس که درزمینه کشاورزی جایگاه برجسته‌ای دارد این‌گونه مجموعه‌ها که زنجیره تولید و فرآوری گیاهان دارویی را با رویکرد دانش‌بنیان صورت داده‌اند ایجاد شود و طرح ناسوت می‌تواند در این زمینه به‌عنوان یک الگو موردتوجه قرار گیرد. وی بابیان این‌که هرکدام از مدیران این مجموعه دانش خاصی در حوزه خاک، کشاورزی، حوزه آب و بازاریابی دارند، تصریح کرد: طرح ناسوت در ابتدای راه است و باید با ارائه تسهیلات و کمک‌های موردنیاز، به اوج شکوفایی برسد و به‌عنوان یک الگو در استان فارس و کشور مطرح شود. استاندار فارس با اشاره به این‌که شهرستان مرودشت قطب کشاورزی بوده، هست و خواهد بود، تأکید کرد: بحران آب باید نگاه ما را در حوزه کشاورزی تغییر دهد و مدیریت متناسب با اقتضائات زمان را دستور کار خود قرار دهیم. وی با تأکید بر اینکه جایگزینی محصولات و یا توسعه زمینه‌های گلخانه‌ای بایستی به‌صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مدیران باید در ارتباطات تنگاتنگ با مردم به آن‌ها توضیح دهند کشت‌های پرآب امکان‌پذیر نیست و کشت جایگزین متناسب با منطقه به کشاورزان معرفی شود؛ اگر کشت برخی محصولات را ممنوع می‌کنیم باید زمینه‌ای که معاش مردم را تأمین کند، فراهم کنیم.
اعلام همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای صدور مجوز توسعه گیاهان دارویی
در ضمن به گزارش روزنامه طلوع به نقل از «وب دا»، در ادامه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: مشاوره تخصصی با دانشگاه، سازمان جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های مرتبط درزمینه تولید فرآورده‌های دارویی، کشت و صادرات برای سرعت بخشیدن و پیشرفت این مجموعه، بسیار تأثیرگذار است.حسین نیک نهاد با بیان اهمیت فرهنگ‌سازی برای رونق بازار مصرف و استفاده مردم از این گیاهان، یادآور شد: با توجه به کمبود آب در کشور، تولید بسیاری از گیاهان دارویی مقرون‌به‌صرفه است. نیک‌نهاد با اعلام آمادگی برای همکاری درزمینه صدور مجوز از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای فعالیت این شرکت، ابراز امیدواری کرد تا برای رشد این شرکت‌ها تلاش شود و با برنامه‌ریزی، برای کشت و توسعه گیاهان دارویی، گام‌های بزرگی برداشته شود.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ تنها مرجع صادرکننده مجوز درزمینه مکمل‌های غذایی و گیاهان دارویی
در ادامه مدیر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با توجه به اختیاری که از سوی سازمان غذا و دارو به دانشگاه علوم پزشکی شیراز محول شده است، صدور مجوزهای گیاهان دارویی، صدور پروانه و جانمایی محل برای این شرکت انجام‌ شده و مابقی مجوزهای آن نیز در کمسیون فنی معاونت غذا و دارو در دست بررسی است و به‌زودی فرآیند ساخت گیاهان دارویی این شرکت آغاز می‌شود. مهدی خسروی با اعلام این خبر که این تفویض در کشور تنها به‌صورت پایلوت به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شده است، افزود: مجوز صدور مجوز درزمینه مکمل‌های غذایی و گیاهان دارویی، حدود یک سال و نیم پیش برای دانشگاه صادر شده است.

تحلیل خبر

مسئله بیکاری و همچنین مشکل کم‌آبی، سال‌هاست موردبحث مدیران ارشد استانی است. اما درعین‌حال تأکید بسیار بر چاره‌اندیشی و حل مشکل، هنوز گلوگاه‌های بازدارنده و متوقف کننده در مسیر این هدف موردبررسی و دقت نظر قرار نگرفته است.
وجود سیستم‌های از کارآمدی افتاده، پیچیده و بغرنج اداری و اعمال سلیقه‌هایی که بیشتر با عنوان نظرات کارشناسی مبتنی‌بر قانون به خورد کارآفرینان، جویندگان کار، سرمایه‌گذاران و... داده می‌شود، ازجمله گلوگاه‌هایی است که مسیرهای اصلی را منحرف و به سمت‌وسوی بی‌راهه‌ها و پرتگاه‌ها سوق می‌دهد.
باید به این واقعیت وقوف یافت که درگذشته به خاطر عدم وجود این‌همه گره پیچ‌درپیچ؛ رسیدن به نقطه مطلوب در دستیابی به تولید، اشتغال، ثروت‌آفرینی، خودکفایی و... بسیار آسان‌تر و سریع‌تر بود اما با انباشت کوهی از مقررات و قوانین دست‌وپاگیر و مازادی که به ترمز پیشرفت و توسعه مبدل شده، سیستم‌های اداری ما را به رباط‌هایی برای دست رد بر سینه ارباب‌رجوع زدن و شماری از کارمندان را فقط برای «نه» و «نمی‌شود» گفتن تبدیل کرده است.
وجود فارغ‌التحصیلان بسیار و امکانات، فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و موقعیت‌های فراوان و طلایی، در کنار بیکاری و پژمردگی و ایستایی، باید ما را به اندیشه برای رفع و دفع گلوگاه‌ها، دست‌اندازها و موانع بازدارنده وادارد، درغیراین‌صورت دل‌ خوش کردن به طرح‌ها جز اتلاف وقت و ایجاد ناامیدی و دل‌زدگی حاصل دیگری در برنداشته و نخواهد داشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها