پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 20 خرداد 1397 ، 04 : 13

کد خبر : 16909

از 0 نفر 0

اسناد مالکیت دفترچه‌ای اعتبار ندارد

اسناد مالکیت دفترچه‌ای اعتبار ندارد

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک فارس، اسناد مالکیت دفترچه‌ای و عادی را بدون اعتبار دانست و گفت: دارندگان این‌گونه اسناد باید هرچه سریع‌تر برای تعویض این اسناد با سند تک‌برگ اقدام کنند...

مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک فارس، اسناد مالکیت دفترچه‌ای و عادی را بدون اعتبار دانست و گفت: دارندگان این‌گونه اسناد باید هرچه سریع‌تر برای تعویض این اسناد با سند تک‌برگ اقدام کنند.
مهدی اقبال، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هم‌اینک دریافت وام و یا انتقال سند با سند دفترچه‌ای ممکن نیست و دارندگان این اسناد چنانچه بخواهند با استفاده از سند خود اقدام به دریافت وام کنند یا آن را به فرد دیگری منتقل کنند حتماً باید سند تک‌برگ در اختیار داشته باشند.
وی ادامه داد: از مجموع یک‌میلیون و 900 هزار سند دفترچه‌ای موجود در استان هنوز برای تعویض 920 هزار سند هیچ‌گونه اقدامی انجام ‌نشده و با توجه به فراخوان‌های انجام‌شده برای تعویض این اسناد انتظار است که مردم هرچه سریع‌تر برای انجام این کار اقدام کنند. اقبال بیان کرد: اسناد مالکیت دفترچه‌ای حداکثر ظرف مدت یک هفته تعویض و به‌جای آن سند تک‌برگ صادر می‌شود. اسناد مالکیت دفترچه‌ای به سند منگوله‌دار و سند سیم سربی معروف هستند که باید به سند تک‌برگ تبدیل شوند.
مردم پیگیری پرونده‌های خود را به دلالان واگذار نکنند
مدیرکل ثبت‌اسناد استان فارس، یکی از معضلات موجود در ادارات و واحدهای ثبتی را حضور دلالان دانست و گفت: مردم به‌هیچ‌وجه به این افراد اعتماد نکنند و خودشان پیگیر امور خود باشند.
اقبال اضافه کرد: مردم در مراجعه به واحدهای ثبتی ممکن است با افرادی مواجه شوند که خود را کارمند اداره ثبت یا فردی صاحب نفوذ معرفی و ادعا کنند که درازای دریافت پول ظرف مدت‌زمان کوتاهی می‌توانند پرونده آنها را به سرانجام برسانند.
وی افزود: به‌رغم اینکه تاکنون تعدادی از این افراد فرصت‌طلب شناسایی شده‌اند و با آنها برخورد شده اما این افراد هنوز در ادارات ثبت‌اسناد و واحدهای ثبتی تردد دارند و تقاضای ما از مردم این است که به‌هیچ‌وجه به این افراد اعتماد نکنند و در صورت مواجه با آنها مراتب را به حراست مجموعه اطلاع دهند.
او اظهار کرد: هم‌اینک شرایط به‌گونه‌ای است که کارهای تفکیکی و عملیاتی در واحدهای ثبتی ظرف مدت یک هفته انجام می‌شود و مردم به‌جای پرداخت پول به دلالان خودشان می‌توانند با مراجعه و پیگیری کارهای خود، سریعاً به نتیجه برسند.

تحلیل خبر

اعلام مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک فارس مبنی بر فاقد اعتبار بودن اسناد مالکیتی دفترچه‌ای که در اصطلاح عام به سند
سیم سربی معروف است،
در حالی صورت می‌گیرد که جمع کثیری از هم‌وطنان ما هنوز از الزام تغییر این‌گونه اسناد به «تک‌برگی» چندان اطلاعی ندارند.
به‌طورمعمول این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها با اعلام فراگیری که در آن، زمان مشخصی را نیز تعیین می‌کنند، صورت گرفته و مانند تعویض کارت شناسایی ملی از مدت‌ها قبل به اطلاع عموم رسیده و حتی در چند نوبت مهلت آن تمدید شده است.
حال شهروندی که بنابر ضرورت بخواهد به‌فوریت از سند ملکی خود در موارد اضطراری استفاده کند، بدون تردید در بن‌بست و دردسر قرار خواهد گرفت و زیان‌های احتمالی جبران‌ناپذیری بر او تحمیل خواهد شد.
برای جلوگیری از این تضییع حقوق شهروندان، باید هم مردم اخبار روز را دنبال کنند و هم مسئولان درصد ضریب القای اخباری که با زندگی روزمره مردم گره‌خورده است را افزایش دهند.
برای تحقق این امر، باید پهنه تبلیغات و حوزه نفوذ خبر را با دو عنصر «تکرار» و «تنوع» گسترش داده و اکسیر جذابیت ذهن و اندیشه مردم را با آن درگیر کنند.
البته روی آوردن به دنیای جدید اسناد و مدارک و مخصوصاً الکترونیکی کردن آنها محاسن زیادی دارد که باید برای مردم برشمرده شود.
امروز اگر از اکثریت مردم سؤال کنیم سندهای تک‌برگ با سندهای دفترچه‌ای قدیمی چه تفاوت و مزایایی دارد عموماً از آن اطلاع درستی ندارند و این موضوع نشان می‌دهد که اکثر افرادی هم که به تعویض آنها روی آورده‌اند هیچ علم و اطلاع دقیقی از این تفاوت‌ها و مزایا نداشته و صرفاً بر اساس الزام اداری به این تعویض پرداخته‌اند.
پس چه‌بهتر که برای انجام هر اصلاحات و تغییراتی به‌اندازه‌ای آگاهی به مردم داده شود که از همه تفاوت‌ها و مزایای طرح‌های جدید مطلع شوند و آنگاه دست به اقدام بزنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها