پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 13 مرداد 1397 ، 45 : 12

کد خبر : 18118

از 0 نفر 0

سامانه معاملات شهرداری تهران راه‌اندازی می‌شود

سامانه معاملات شهرداری تهران راه‌اندازی می‌شود

بر اساس مصوبات کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران و در مسیر هوشمندسازی تهران و با هدف شفافیت و شهرداری شیشه‌ای، سامانه اینترنتی معاملات شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد...

بر اساس مصوبات کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران و در مسیر هوشمندسازی تهران و با هدف شفافیت و شهرداری شیشه‌ای، سامانه اینترنتی معاملات شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران،  این سامانه تمامی مناقصه‌ها، مزایده‌ها، استعلام‌ها و... را در بر می‌گیرد و سازمان فاوا از تمام پیمانکاران و فعالان این عرصه طی فراخوانی دعوت به عمل آورده است تا طرح خود را در این زمینه ارائه کنند. همان‌طور که اشاره شد این فراخوان بر اساس مصوبات کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران، در جهت اهداف هوشمندسازی تهران و به‌منظور شفافیت تمامی معاملات شهرداری تهران شامل مناقصه، مزایده، استعلام و... صورت گرفته است.
مدیریت یکپارچه معاملات، دسترسی یکسان ذینفعان به اطلاعات، کاهش هزینه‌ها، درآمدزایی و کاهش فساد و رانت ازجمله اهدافی است که در دوره جدید مدیریت شهری و طبق تأکیدی که بر موضوع شفافیت وجود دارد با انجام این فراخوان دنبال می‌شود.
یکپارچگی اطلاعات و اجرای فرآیندها در شهرداری، دسترسی آنلاین و به‌موقع به اطلاعات معاملات شهرداری، دسترسی یکسان به اطلاعات معاملات شهرداری برای همه متقاضیان شرکت در معاملات و افزایش سرعت انجام معاملات ازجمله مواردی است که با انجام چنین طرح‌هایی در راستای دستیابی به تهران هوشمند صورت می‌گیرد.
همچنین شفاف‌سازی معاملات شهرداری تهران و مدیریت بهینه منابع و فعالیت‌های شهرداری ازجمله دیگر اهدافی است که این طرح و سایر طرح‌های مشابه به دنبال آن هستند.
افزایش درآمدهای شهرداری از طریق فروش اسناد معاملات، حق عضویت شرکت‌کنندگان در معاملات، فروش اطلاعات، حذف اسناد فیزیکی و حذف دوباره‌کاری‌ها نیز شامل اهداف مدیریت شهری جدید تهران
است.
شرکت‌ها و علاقه‌مندان این حوزه می‌توانند برای دریافت اسناد فراخوان و کسب اطلاعات بیشتر به پرتال شهرداری تهران به نشانی
Tehran.ir، قسمت اطلاع‌رسانی، بخش مناقصات مراجعه کنند.

تحلیل خبر

بیشترین سوءاستفاده‌هایی که درزمینه‌های مالی صورت گرفته و اختلاس‌های کوچک و بزرگ را شکل داده، ناشی از نبود شفافیت مالی در سازمان‌ها، ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی بوده است و همواره برخی با سوءنیت در مقابل استفاده از فناوری‌ها و اقداماتی که شفافیت را به دنبال دارد، ایستاده و کارشکنی‌های مافیایی و سازماندهی‌شده را انجام داده‌اند.
همان‌گونه که در تحلیل‌های پیشین اشاره کردیم، شهرداری‌ها به دلیل به‌روز نبودن قوانین مرتبط و بیشترین سروکاری را که با پول و اموال عمومی دارند، آسیب‌پذیرترین مجموعه‌هایی محسوب می‌شوند که باید برای شیشه‌ای شدن آن‌ها و انجام نظارت‌های عمومی و رسانه‌ای، در راستای فراهم‌سازی سازوکارهای مربوطه چاره‌اندیشی شود و اطلاعات لازم در اختیار عموم قرار گیرد.
خوشبختانه بحث و نظر در این مورد مدتی است که در شهرداری تهران شور و حرارت خوبی ایجاد و افکار عمومی را به خود متوجه کرده است اما خطراتی که دیگر شهرداری‌های کلان‌شهرها به‌ویژه شیراز را در این زمینه تهدید می‌کند، آن‌گونه که باید مورد دقت نظر و توجه قرار نگرفته و سؤالات و ابهامات بسیاری همچنان در اذهان شهروندان این شهر بی‌پاسخ‌مانده است.
مزایده‌ها و مناقصه‌های شهرداری باید از جنبه تشریفاتی صرف و محدود و محصور شدن در یک آگهی ساده و خاموش، بیرون آید و در معرض دید عموم قرار گیرد تا به‌راحتی قابل‌بررسی و نظارت همگانی باشد.
به‌کارگیری افراد در این مجموعه باید از شفافیت لازم برخوردار باشد و در این زمینه به ابهامات و اشکالات، پاسخ روشن و مستدل و شفاف داده شود.
سهمیه‌بندی‌های دوره‌ای برای جناح‌های سیاسی و به‌دست‌گیری پست‌ها و مسئولیت‌ها از سوی سیاست‌بازان باید برای همیشه از این مجموعه وسیع و پرپیچ‌وخم رخت بربندد و راهیابی شایسته‌ها و نخبه‌ها به آن تسهیل و تسریع شود.
مراجعه‌های حضوری اجباری باید حذف و امور شهروندان به‌صورت الکترونیک و بدون دخالت واسطه‌ها و دلالان و... انجام شود.
درآمدها و هزینه‌ها باید به شکل روشن و قابل دریافت برای اقشار مختلف جامعه، به هنگام، اطلاع‌رسانی شود و در این زمینه استدلال‌های لازم و چگونگی هزینه‌کردها و ذکر مصوبات قانونی آن‌ها در معرض افکار عمومی قرار گیرد.
دریافت نظرات، پیشنهادها، انتقادها و... باید بدون واسطه به مدیران ارشد شهرداری با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، منتقل و پاسخ‌های لازم آن‌ها ارائه شود.
و ده‌ها باید دیگر که همه به‌مدد فناوری‌های روز قابل‌اجرا و تحقق است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها