پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 31 شهریور 1397 ، 43 : 12

کد خبر : 18310

از 0 نفر 0

رئیس سازمان غذا و دارو تشریح کرد؛ 8 میلیارد دلار ارز دولتی برای 25 قلم فرآورده غذایی

رئیس سازمان غذا و دارو تشریح کرد؛ 8 میلیارد دلار ارز دولتی برای 25 قلم فرآورده غذایی

رئیس سازمان غذا و دارو بابیان اینکه در حوزه غذا طبق مصوبه هیئت دولت به حدود ۲۵ قلم از فرآورده‌های...

رئیس سازمان غذا و دارو بابیان اینکه در حوزه غذا طبق مصوبه هیئت دولت به حدود ۲۵ قلم از فرآورده‌های غذایی، ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد، گفت: همواره هر فرآورده‌ای که می‌خواهد وارد کشور شود، ابتدا ازنظر سلامت مورد آزمایش قرارگرفته و در صورت تأیید سلامتش از سوی سازمان غذا و دارو، مجوز ورود خواهد گرفت.
دکتر غلامرضا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه اعتبار و سهم ارزی در حوزه غذا حدود هشت میلیارد دلار است، گفت: این اعتبار برای واردات فرآورده‌هایی چون روغن، برنج، چای، نهاده‌های تولید لبنیات و ازجمله کنجاله، علوفه و...،  نهاده‌های تولید گوشت و مرغ، سموم و... استفاده می‌شود.
وی همچنین اظهار کرد: در حوزه غذا طبق مصوبه هیئت دولت به حدود ۲۵ قلم کالا در حوزه غذایی، ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد تا غذای موردنیاز کشور از این طریق تأمین شود.
اصغری بابیان اینکه البته ما مسئول تأمین غذا نیستیم، بلکه فقط مسئولیت تأیید کیفیت فرآورده‌های غذایی را بر عهده‌داریم، افزود: به‌عنوان‌مثال روغن یا برنجی که می‌خواهد وارد کشور شود، باید برای تأیید سلامت و ورودش به کشور از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کند. این‌یک روال است و همیشه هر فرآورده‌ای که می‌خواهد وارد کشور شود، ابتدا ازنظر سلامت مورد آزمایش قرارگرفته و در صورت تأیید سلامتش از سوی سازمان غذا و دارو، مجوز ورود به کشور خواهد گرفت.
رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: بر این اساس اگر فرآورده‌ای ازنظر سازمان غذا و دارو مشکل داشته باشد، اجازه ورود به کشور نخواهد گرفت.

تحلیل خبر

نظارت بر مواد خوراکی مصرفی مردم، ازجمله ضروریات اجتناب‌ناپذیر است و باید از سوی متولیان امر با دقت و حساسیت کامل صورت گیرد؛ اما به نسبت وسعت کشور و گستردگی عرصه مواد خوراکی و تغذیه مردم، پیش‌ازهر اقدامی به‌شدت نیازمند اطلاع‌رسانی و آموزش در این زمینه هستیم و تا زمانی که در سطح عمومی، ضرر و زیان‌های ناشی از مواد غذایی ناسالم و تأییدنشده بازگو و شکافته نشود، باز نیز شاهد آسیب‌های جدی در این زمینه خواهیم بود و مشکل و معضل قاچاق هم در این مورد ادامه خواهد یافت. البته تحقق این امر نیز مانند بسیاری از امور دیگر از عهده یک سازمان و یا نهاد خاص خارج است و همت عمومی را می‌طلبد و پرداختن رسانه‌های همگانی به‌ویژه رسانه ملی به این مهم، می‌تواند کشور و مردم ما را از بیماری‌های بسیاری مصون نگه دارد.
شوربختانه در شماری از مراکز و واحدهای عرضه مواد خوراکی، شاهد اقلامی هستیم که به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و سلامتی مردم را مورد تهدید جدی قرار داده است. همچنین بعضی از این مواد تولید داخلی است لیکن غیربهداشتی و غیراستاندارد تهیه شده و به‌خاطر داشتن برندهای معروفی که به‌ظاهر فریبنده است، تولید بیماری‌های خطرناک و گاهی جبران‌ناپذیر بسیاری را می‌کند.
در همین شیراز خودمان در این اواخر شاهد پلمپ واحدها و مراکز عرضه مواد خوراکی متنوعی بودیم که درعین‌حال معروفیت و برند شاخص آن‌ها، از سوی متولیان مربوطه تعطیل و علت هم غیربهداشتی بودن و استفاده از مواد خطرناک اعلام شد، اما با کمال تعجب و تأسف، در این مورد شاهد اعتراض‌هایی از سوی مراکزی بودیم که انتظار می‌رود خود مروج اصول بهداشتی و حفاظت از سلامتی مردم باشند، ازاین‌رو بهترین و محوری‌ترین اقدام در این زمینه، اطلاع‌رسانی گسترده و ارائه آموزش‌های لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همیاری و همکاری تمام بخش‌ها هستیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها