پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 29 مهر 1397 ، 53 : 12

کد خبر : 18425

از 0 نفر 0

شهروندان شیرازی دودکش‌های بخاری را رایگان ایمن کنند

شهروندان شیرازی دودکش‌های بخاری  را رایگان ایمن کنند

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت: باهدف کاهش...

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت: باهدف کاهش تلفات ناشی از تلفات ناشی از گاز منواکسید کربن که از بخاری و سوخت ناقص ایجاد می‌شود، طرحی بانام بازدید رایگان از دودکش منازل را در دست اجرا دارد.
محمدهادی قانع در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سال گذشته 766 نفر در کشور و 37 نفر در استان فارس به خاطر مسمومیت ناشی از گاز منواکسید کربن جان خود را ازدست‌داده‌اند و طرح بازدید رایگان کارشناسان آتش‌نشانی از دودکش منازل در شیراز امسال برای اولین بار باهدف کاهش آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی از ابتدای آبان ماه 97 تا پایان همین ماه در کلان‌شهر شیراز انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: اطلاعیه‌های این طرح از پنجشنبه 26 مهر در شیراز پخش شده و شهروندان شیرازی می‌توانند برای بهره‌مندی از خدمات این طرح مشخصات خود را شامل اسم، فامیل و آدرس دقیق منزل خود به سامانه پیامکی 300045450125 ارسال کنند.
وی با تأکید بر اینکه اجرای این طرح کاملاً رایگان است گفت: برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی شهروندان توجه داشته باشند که کارشناسان سازمان آتش‌نشانی شیراز بالباس فرم و معرفی‌نامه معتبر برای بازدید به منازل متقاضیان مراجعه می‌کنند.
قانع گفت: مأموران آتش‌نشانی تنها به در منازل شهروندانی که متقاضی بوده‌اند و از طریق سامانه پیامکی درخواست خود را ثبت کرده‌اند برای بازدید حاضر می‌شوند، درنتیجه شهروندانی که هیچ‌گونه درخواستی برای بازدید رایگان از دودکش منازل خود نداده‌اند نباید منتظر کارشناسان آتش‌نشانی باشند و اگر این مسئله رخ داد احتمالاً افرادی که به منازل آمده‌اند مأمور آتش‌نشانی نیستند.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت: برای اطمینان کامل در زمان مراجعه کارشناسان آتش‌نشانی بالباس فرم و معرفی‌نامه معتبر، شهروندان می‌توانند با تماس با شماره تلفن ۱۲۵ از صحت بازدید و حضور مأموران آتش‌نشانی استعلام بگیرند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر باگذشت حدود دو روز از شروع ثبت‌نام بیش از ۵۰ نفر متقاضی بهره‌مندی از طرح بازدید رایگان دودکش منازل، درخواست خود را در سامانه پیامکی ثبت کرده‌اند.
قانع اضافه کرد: در قالب این طرح در حال حاضر پیش‌بینی روزانه حداقل ۳۰ بازدید شده و چنانچه استقبال بیشتری از این طرح شود امکان افزایش آن نیز وجود دارد.

تحلیل خبر

همان‌گونه که از نام «سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی» مشخص است، دامنه خدمت‌رسانی این سازمان گسترده است و برخلاف تصور شماری از شهروندان، تنها در اطفای حریق خلاصه نمی‌شود.
پیشگیری‌هایی که می‌تواند از سوی این سازمان صورت گیرد، به‌مراتب بسیار کم‌هزینه‌تر و ساده‌تر از اقدامات اجرایی برای خاموش کردن آتش و یا عواقب خفگی‌هایی است که به علت نفوذ مونواکسید کربن از دودکش‌های غیراستاندارد به منازل و یا واحدهای صنعتی و تجاری، انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.
شهرداری شیراز درواقع با این اقدام پسندیده پیشگیرانه، از هزینه‌کردهای سنگین بسیاری جلوگیری می‌کند.
ای‌کاش در سایر موارد نیز اقدامات مشابهی صورت می‌گرفت و از تحمیل خسارت‌های سنگین و گاهی جبران‌ناپذیر هم به شهرداری و هم به شهروندان پیشگیری می‌شد. به‌طورمثال بسیاری از سیستم‌های اطفای حریق در منازل و به‌ویژه مجتمع‌های مسکونی، ناکارآمد و یا ناقص است و ساکنان آن‌ها نیز از کم‌وکیف آن‌ بی‌اطلاع هستند و هرلحظه امکان بروز حوادث خطرناکی در این زمینه وجود دارد که درصورت بازدید توسط کارشناسان مربوطه می‌توان پیشگیری‌های لازم را درنظر گرفت.
در مورد آسانسورها، کارشناسان مربوطه به‌همین ترتیب می‌توانند از بروز اتفاقات دلخراش و تلخ جلوگیری کنند. در خبرهای منتشره، هرروز می‌خوانیم که سقوط آسانسورهای غیراستاندارد، جان شماری از همشهری‌های ما را ستانده و خانواده‌های بسیاری را داغدار و مصیبت‌زده کرده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را نیز به جامعه تحمیل می‌کند.
درهرصورت هزینه برای پیشگیری درواقع سرمایه‌گذاری در راستای جلوگیری از خسارت‌های بسیار مادی و معنوی است که منفعت آن بیشتر به خود شهرداری
برمی‌گردد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها