پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 4 آبان 1397 ، 38 : 12

کد خبر : 18440

از 0 نفر 0

اتوبوس‌های شهری رایگان در شمال فرانسه با هدف مقابله با آلودگی هوا

اتوبوس‌های شهری رایگان  در شمال فرانسه با هدف  مقابله با آلودگی هوا

شهر دانکرک در شمال فرانسه به بزرگ‌ترین شهر اروپایی تبدیل شده است که اتوبوس‌های شهری در آن کاملاً رایگان است...

شهر دانکرک در شمال فرانسه به بزرگ‌ترین شهر اروپایی تبدیل شده است که اتوبوس‌های شهری در آن کاملاً رایگان است.
به گزارش ایسنا،‌ حمل‌ونقل رایگان پیش‌ازاین در برخی از شهرهای کوچک اروپا نیز وجود داشت؛ اما این اولین بار است که این پروژه در شهری بزرگ و مناطق حومه آن اجرا می‌شود. اتوبوس‌های دانکرک از ابتدای سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۸) هم برای ساکنان و هم گردشگران رایگان هستند؛ کاری که تأثیر شگفت‌انگیزی بر جامعه داشته است. ناوگان اتوبوسرانی این شهر شامل ۱۴۰ اتوبوس است که همه آنها نیز باانرژی پاک کار می‌کنند و دارای خدماتی مانند شارژ رایگان تلفن همراه و وای فای رایگان هستند.
با این ابتکار، این شهر ۲۰۰ هزارنفری به مرکزی برای برگزاری برنامه‌های گروهی و فعالیت‌های اجتماعی تبدیل شده و حتی چهره‌های مشهور را نیز به این شهر کشانده است.
مطالعات نشان داده است که با اجرای این پروژه، علاوه بر کاهش آلودگی‌های هوا به دلیل کاهش قابل‌توجه شمار خودروهای شخصی در سطح شهر، میزان تحرک ساکنان به‌ویژه افراد مسن نیز بیشتر شده است و درمجموع ساکنان شهر و حومه احساس آزادی عمل بیشتری دارند.
علاوه بر این بستگی به مسیرهای رفت‌وآمد، شمار مسافران اتوبوس‌ها بین ۵۰ تا ۸۵ درصد افزایش‌یافته است.

تحلیل خبر

در شهرها و کلان‌شهرهایی که محور طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بر اساس «ارزش دادن به شهروند» و «انسان‌محوری» است، تلاش می‌شود که مردم به انجام کارهایی که سلامتی جسم و روان آنان را به‌همراه داشته باشد، تشویق و ترغیب شوند.
مدیران و مسئولان این‌گونه شهرها، به‌خوبی به این مهم واقف هستند که هزینه‌کرد در این زمینه به‌یقین سرمایه‌گذاری است و آینده دور و نزدیک بهتر و زیباتر و راحت‌تر و صدالبته کم‌خرج‌تری را برای شهر و شهروندان رقم می‌زند.
بی‌توجهی به هوای شهر و بی‌اعتنایی و نداشتن طرح و برنامه برای حفظ و حراست از آن‌که «برند اصلی و تاریخی شیراز» محسوب شده و می‌شود، درد جانکاهی است که دوستداران و علاقه‌مندان به این کلان‌شهر را سال‌های متمادی رنج می‌دهد.
طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در شهر ما خواسته و ناخواسته، همواره تشویق به استفاده از خودروهای شخصی، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی، خشونت در رانندگی و... و درنتیجه گسترش بیماری‌های مرگ‌آور غیرواگیرداری مانند سکته‌های قلبی و مغزی، سرطان‌ها و... و زمینه‌سازی برای برخورد نامناسب و آسیب‌زای شهروندان نسبت به یکدیگر بوده است.
ایجاد مسیرهای مناسب ویژه دوچرخه‌سواری، اختصاص پیاده‌راه‌های ایمن و مفرح، اجرای طرح محدوده ترافیکی هسته مرکزی شهر و... در چند دهه اخیر، صرفاً در سخنرانی‌ها و شعارها و تبلیغات مدیران کاربرد داشته است و از هرگونه اقدامی در این زمینه‌ها خبری در دست نیست.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها