پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 13 آبان 1397 ، 58 : 12

کد خبر : 18475

از 0 نفر 0

سالی چند ایرانی قربانی بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند؟

سالی چند ایرانی قربانی بیماری‌های غیرواگیر می‌شوند؟

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه آخرین آمار از مرگ‌ومیر...

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه آخرین آمار از مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، اقدامات وزارت بهداشت در این راستا را تشریح کرد.
دکتر افشین استوار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیر واگیر گفت: بر اساس آخرین آمارهایی که داریم حدود ۸۰ هزار مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر اصلی در بازه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال در کشور رخ می‌دهد.
وی بابیان اینکه مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر زودرس است، گفت: مرگ در سن ۳۰ تا ۷۰ سالگی مرگ زودرس محسوب می‌شود؛ یعنی مرگ به‌واسطه بیماری‌های غیر واگیر زودتر رخ می‌دهد؛ چراکه یک مرگ طبیعی باید در سن ۷۰ سالگی به بعد رخ
دهد.
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی چهار بیماری غیرواگیر اصلی هستند که مرگ‌ومیر  زیادی را شامل می‌شوند.
وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر نیز گفت: تلاش وزارت بهداشت بر این است که ۸۰ هزار مرگ ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهیم. بر همین اساس، هدفی که در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در نظر گرفته شده است، کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تا سال ۱۴۰۴ است.

تحلیل خبر

برنامه‌ریزی و اجرای طرح درزمینه کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، بدون تردید از عهده یک سازمان، نهاد و دستگاه به‌تنهایی برنمی‌آید، چراکه متأسفانه «سلامت» مانند بسیاری دیگر از امور مهم و حیاتی، وابسته و پیوندخورده به سلایق شخصی برخی از بانفوذها و همچنین بازی‌ها و ملاحظات سیاسی شده است.
به‌طور مثال ضرر و زیان‌های مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان بر کسی پوشیده نیست و مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بارها و بارها در این زمینه هشدارهای لازم را داده و شیوع سرطان‌های مختلف را به دلیل ترویج قلیان در سنین گوناگون گوشزد کرده است؛ اما ملاحظات غیراصولی و نظرات تک‌بعدی تاکنون اجازه نداده که با مصرف این‌گونه مواد بیماری‌زا و کشنده، به‌طورجدی، قاطعانه و فراگیر مبارزه شود! و همواره خودمحوران، خودخواهان و یک‌سونگران در مقابل جلوگیری از گسترش و افزایش مراکز و واحدهای عرضه قلیان ایستاده‌اند و با سخنان و رفتارهای پوپولیستی، منافع سیاسی را به بهانه‌های مختلف بر سلامت جسم و روان مردم ترجیح داده‌اند. همان‌گونه که طرح مصوب، قانونی و حیاتی «محدوده ترافیکی شهر شیراز» نیز قربانی سلایق و منافعی شد که این شهر پرآوازه درزمینه آب‌وهوا را به‌تدریج به سرنوشت کلان‌شهرهای آلوده، دودزده و خفه‌شده مبتلا می‌کند.
در چند سال اخیر از تعداد ایستگاه‌های دوچرخه در شیراز کاسته شد و به‌جای آن شمار مراکز عرضه قلیان به چندین برابر افزایش یافت. بسیاری از درختان با شگردهای گوناگون در این کلان‌شهر قطع شدند و جای آن‌ها را برج‌ها و ساختمان‌های بلند گرفت. مصرف غذاهای غنی و سالم خانگی رو به کاهش گذاشت و در عوض به تعداد واحدهای عرضه فست‌فود و بیرون‌برها اضافه شد و «توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل».


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها