پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 19 آبان 1397 ، 47 : 12

کد خبر : 18490

از 0 نفر 0

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: غفلت از آسیب‌های اجتماعی ممکن است ما را از توسعه متوازن باز دارد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: غفلت از آسیب‌های اجتماعی ممکن است ما را از توسعه متوازن باز دارد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در کارگروه اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی استان گفت: غفلت از آسیب‌های...

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در کارگروه اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی استان گفت: غفلت از آسیب‌های اجتماعی ممکن است ما را از توسعه همه‌جانبه باز دارد و در دیگر حوزه‌ها دچار چالش کند.
علی احمدی اظهار داشت: اگر صرفاً روی مسائل عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی متمرکز شویم و به مسائل و آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی، همسو و هم‌جهت با دیگر حوزه‌ها توجه نشود، این حوزه‌ها هم دچار آسیب خواهند شد.
احمدی به مسائلی ازجمله خودکشی، طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و دیگر آسیب‌های اجتماعی  اشاره و تأکید کرد: به این مسائل و برنامه‌ها در این حوزه با نگاه مطالعاتی، علمی، پژوهشی، آموزشی و مشاوره‌ای توجه شود.
وی به ۱۴ میلیارد اعتبار تخصیص‌یافته در حوزه آسیب‌های اجتماعی استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: همه برنامه‌ها در این حوزه خروجی محور باشد و از موازی‌کاری، درهم‌ریختگی و گسستگی برنامه‌ها دوری شود چراکه جامعه از روش‌های متنوعی ازجمله شبکه‌های مجازی در معرض آسیب جدی است.
استاندار بابیان اینکه، پیامد آسیب‌های اجتماعی به‌مراتب از دیگر حوزه‌ها مخرب‌تر است، تأکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی در بحث منابع، اعتبارات، برنامه‌ها و در اجرا، دستگاه‌های فرهنگی و متولی حوزه اجتماعی را یاری کنند.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هم بابیان اینکه، ستاد آسیب‌های اجتماعی و کارگروه اجتماعی و فرهنگی برای توجه بیشتر به موضوعات آسیب‌های اجتماعی ادغام شده‌اند، گفت: سال گذشته هفت میلیارد ریال اعتبار در این بخش به استان اختصاص یافت و امسال این عدد ۲ برابر شد.
حجت‌الاسلام میرمحمدی افزود: چهار میلیارد ریال از این اعتبار برای مشارکت اجتماعی است و ۱۰ میلیارد ریال در حوزه آسیب‌های اجتماعی هزینه خواهد شد.
وی اظهار داشت: همه سازمان‌های مردم‌نهاد در استان برنامه‌های خود را در این بخش ارائه می‌دهند که مهم‌ترین و مؤثرترین از میان آنها انتخاب و اجرا می‌شود.
به گفته میرمحمدی، سه میلیارد ریال برای آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌های کارآفرینی در قالب اجرای پنج برنامه به شهرستان بهمئی اختصاص‌یافته است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد: در حوزه دانش‌آموزی «طرح نماد» (نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان) را داریم که مجری آن آموزش‌وپرورش استان
است.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان هم گفت: طرح نماد امسال در ۱۳۰ مدرسه در شهرستان باشت به اجرا درمی‌آید.
زارع‌پور افزود: این طرح ملی سال گذشته  به‌صورت پایلوت در ۱۲ مدرسه استان اجرا شد و امسال به یک شهرستان تعمیم یافت.
به گفته وی، این طرح در اهداف مختلفی ازجمله در توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی و توجه به رشد و تکامل یکپارچه دانش‌آموزان به اجرا درمی‌آید.

تحلیل خبر

غفلت‌هایی که به‌دلیل اعمال سلیقه مدیران محدود و محصورشده در اندیشه‌های کلیشه‌ای، تک‌بعدی‌ و متوقف‌شده صورت گرفته و می‌گیرد،  پیامدهای خطرآفرین و مخربی را به‌دنبال داشته و دارد که جبران آن‌ها بسیار دشوار و گاهی نیز غیرممکن است. به‌طور مثال متمرکز شدن روی اقدامات صرفاً عمرانی و سخت‌افزاری و ندیدن نیازها و الزامات اجتناب‌ناپذیر جامعه و چشم بستن بر واقعیت‌های آشکار و پنهان و آنچه اجتماع را احاطه کرده است، جز تلخکامی و شکست، خروجی دیگری نداشته و نخواهد داشت.
چه بسیار آسیب‌های جدی و ویرانگری را در کنار ساختمان‌های آنچنانی و برافراشته از سوی شماری از نهادها و ارگان‌ها، مشاهده می‌کنیم که مانند موریانه بنیان‌های جامعه را برمی‌افکند و ما را به‌سمت بی‌راهه‌ها و پرتگاه‌های مخوف می‌کشاند. گویی تمام اقدامات برای انسان‌هایی انجام شده که درواقع وجود خارجی ندارند و نشانگر دوری بسیار تصمیم‌گیران و مدیران از واقعیت‌های درون جامعه است.
غفلت از پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در هر کار عمرانی، سستی در تأمین نیازهای تغذیه‌ای مردم که هم در حال و هم در آینده دور و نزدیک، هزینه‌های سرسام‌آور دارو و درمان را به کشور تحمیل کرده و می‌کند و شمار بالایی از مرگ‌ومیرهای زودهنگام را در پی داشته و دارد، ندیدن مطالبات و خواسته‌های معقول و مشروع مردم به‌ویژه نسل جوان و بی‌اعتنایی به ملزومات زندگی عزتمندانه و آبرومندانه آنان و... همه از عواملی است که ریشه‌های توسعه و تعالی کشور را می‌خشکاند و پویایی، نشاط و سرزندگی را از مردم می‌ستاند.
زیرپوست شهری که صرفاً در بزک کردن آن تلاش شده است، سلول‌های مرگبار سرطانی تجمع کرده و هر روز بیش‌ازپیش آن را به مرگی دردناک نزدیک و نزدیک‌تر می‌کنند، چراکه این‌گونه شهرها جز القای حقارت و واماندگی به شهروندان خود، کارکرد دیگری ندارند و قادر نخواهند بود که آسایش و آرامش روانی ساکنان خود را تأمین کنند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها