پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 30 آبان 1397 ، 31 : 12

کد خبر : 18538

از 0 نفر 0

ضرورت کاربردی شدن آموزش‌ها و توصیه‌های بهداشتی در زندگی مردم

ضرورت کاربردی شدن آموزش‌ها  و توصیه‌های بهداشتی در زندگی مردم

قائم‌مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: لازم است خدمات و مراقبت‌های سلامتی که...

قائم‌مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: لازم است خدمات و مراقبت‌های سلامتی که برای مردم در پایگاه‌های بهداشت انجام می‌شود، نتیجه‌گرا باشد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد شریعتی در اجلاس سراسری معاونان فنی و اجرایی و مدیران گروه توسعه معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در اصفهان برگزار شد، افزود: بر اساس آخرین آمار، روزانه حدود ۷۰۰ هزار نفر در کشور با مراجعه به پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی از خدمات مراقبتی و پیشگیرانه برخوردار می‌شوند، اما آنچه برای ما اهمیت دارد، نتیجه‌گرا بودن این خدمات است.
وی با تأکید بر اینکه آموزش‌ها و توصیه‌های ارائه شده به مردم توسط پزشکان و کارشناسان مراکز بهداشتی باید در زندگی روزمره کاربردی شود، تصریح کرد: اگر مادر بارداری به مرکز بهداشتی مراجعه کرد و اقدامات انجام شده برای وی در سامانه‌های الکترونیکی نیز ثبت شد، اما هنوز نمی‌داند که چه نوع خوراکی برای فرزند وی مناسب است، یعنی همه خدمات و مراقبت‌های انجام شده بی‌فایده بوده است.

تحلیل خبر

ارائه آموزش‌های بهداشتی در سطح عمومی آن‌گونه که باید، کاربردی نبوده است چراکه با مشاهده رفتارهای مرتبط با این امر خطیر در سطح جامعه، درمی‌یابیم که متولیان مربوطه تاکنون نتوانسته‌اند، توصیه‌های بهداشتی و آنچه با سلامتی افراد ارتباط دارد را به باورهای همگانی مبدل کنند. البته پراکندگی‌ها و موازی‌کاری‌ها و در یک کلام نبود متولی واحد، یکی از دلایل عدم موفقیت در این زمینه بوده است. به‌طور مثال یکی از تأثیرگذارترین عواملی که به سرنوشت زیستی شهروندان گره‌خورده، سطح نگاه و نحوه عملکرد درزمینه پسماندهای خانگی، بیمارستانی، صنعتی و... است که این مورد در نگاه شهرداری‌ها، صرفاً اقتصادی و انجام خدمات عادی به‌حساب می‌آید اما در دیدگاه‌های تخصصی بهداشتی و سلامت‌محور، امری حیاتی محسوب می‌شود و به موضوع مرگ و زندگی افراد جامعه گره‌خورده است.
از جانب دیگر، حاکمیت دیدگاه‌های بخشی‌نگرانه و انحصارطلبانه و محدود، در ارگان‌ها، ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز به تشدید این‌گونه گسستگی‌ها و پراکندگی‌ها دامن زده و متولی‌گری بهداشت و سلامت مردم را دچار نوعی هرج‌ومرج کرده است.
نکته قابل‌توجه دیگری که در این زمینه نباید ازنظر دور بماند، انجام تبلیغات کلیشه‌ای و خشک و بی‌روح در ارائه نکات بهداشتی است که صرفاً باهدف رفع مسئولیت و جای‌گذاری در بیلان عملکرد دستگاه‌های مسئول، صورت می‌گیرد و تاکنون خروجی آن‌ها نه‌تنها صفر بلکه منفی بوده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها