پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 10 آذر 1397 ، 56 : 12

کد خبر : 18555

از 0 نفر 0

پایش و سنجش تشعشعات پارازیت در شیراز آغاز شد

پایش و سنجش تشعشعات پارازیت در شیراز آغاز شد

عضو کارگروه سنجش و پایش پارازیت‌ها و تشعشات و امواج منتشره در شهر...

عضو کارگروه سنجش و پایش پارازیت‌ها و تشعشات و امواج منتشره در شهر شیراز از آغاز عملیات اجرایی این طرح خبر داد.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، قاسم مقیمی با اشاره به برگزاری جلسه‌های توجیهی و هماهنگی بین بخشی که با محوریت استانداری فارس و حضور نمایندگان شورای شهر شیراز، شهرداری شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب کشور، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل محیط‌زیست انجام پذیرفته، گفت: فاز اجرایی این طرح با حضور فیزیکی دستگاه‌های متولی و نظارت نمایندگان دستگاه‌ها در نقاط مختلف آغاز شد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز ادامه داد: با توجه به خطی بودن شهر شیراز مقرر شد تا در چهار محور شهر شیراز در ساعات و نقاط مختلف شهر، طرح اندازه‌گیری میزان تشعشعات امواج اجرایی شود که در اولین روز محور شمال غرب- جنوب شرق مورد پایش قرار گرفت.
مقیمی افزود: هر نتایج کلی حاصل از پایش‌ها تجمیع و جهت تجزیه‌وتحلیل به سازمان انرژی اتمی ایران ارسال می‌شود تا نتایج قطعی به اطلاع مردم رسانده شود، اما مشاهدات اولیه آمارها در حد مجاز بود و نشانه‌ای از خطر برای سلامت مردم به همراه نداشت.
وی خاطرنشان کرد: هرچند شواهد حاکی از عدم تهدید جدی پارازیت‌ها برای سلامت شهروندان در این بازه زمانی است؛ اما در همین حد مجاز هم متأسفانه در محدوده برخی اماکن خدمات عمومی و مراکز درمانی شاهد درصد بالاتری از پراکنش امواج هستیم که ضروری است با توجه نوع بیماران بستری در این مراکز، تجدیدنظر اساسی در نحوه استقرار دکل‌های مخابراتی و آنتن‌های بی تی اس  در مجاورت بیمارستان‌ها صورت پذیرد.
مشاور سلامت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: شیراز هم‌اکنون مجهز به ۱۸ سامانه سنجش میزان تشعشع امواج در نقاط مختلف شهر است که شهروندان می‌توانند به‌صورت آنلاین از طریق درگاه اینترنتی اداره کل ارتباطات و تنظیم مقررات رادیویی منطقه جنوب حداکثر و حداقل تابش امواج را در کل ساعات شبانه‌روز مشاهده کنند.
مقیمی با اشاره به مأموریت کارگروه پایش و سنجش میزان پارازیت‌ها افزود: اطمینان بخشی به شهروندان از سالم بودن شرایط زیست اجتماعی شهر شیراز از اهداف اصلی این کارگروه است که لازم است جهت تحقق آن این طرح در یک دوره مستمر یک ‌ساله و در شرایط زیستی مختلف انجام تا اعتماد کامل در جامعه و میان مردم و مسئولان حاکم و حاصل شود.
وی در پایان گفت: حسب گزارش‌های واصله برخی نهادها و سازمان‌ها ازجمله شهرداری شیراز اقدام به نصب تجهیزات دریافت و ارسال  امواج می‌کنند که ضروری است همه سازمان‌ها ملزم به رعایت قانون و حفظ حریم و حقوق شهروندان باشند.

تحلیل خبر

عاملی که بیش از هر عاملی امنیت روانی جامعه را مختل می‌کند، در مرتبه نخست نشر و پخش مطالب و موضوعات در سطح عمومی چه از طریق فضای مجازی و چه راه‌های دیگر نیست، بلکه اصلی‌ترین و محوری‌ترین عامل ایجاد نگرانی و اضطراب بین مردم، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی مسئولان ارگان‌ها، نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی مرتبط با مطالب و موضوعات مطرح شده است.
مردم نسبت به سکوت مسئولان مرتبط با مباحث منتشر شده، برداشت خوبی ندارند و آن را به‌نوعی تأیید آنچه مطرح و عنوان شده و یا بی‌اعتنایی و دهن‌کجی مسئولان نسبت به زندگی خود تلقی می‌کنند، ازاین‌رو به عصبانیت و خشم کشانده می‌شوند و آرامش، نشاط، امیدواری و... خود را از دست می‌دهند که این وضعیت می‌تواند آبستن آسیب‌های بی‌شمار و خطرناک اجتماعی باشد.
موضوع پارازیت در شیراز، چند سالی است که بر سر زبان‌هاست و بسیاری از افراد جامعه آن را مسبب بی‌بارشی ‌و یا کم‌بارشی، ایجاد بیماری‌های دردناکی مانند سرطان و سردرد و سرگیجه و... می‌دانند.
در این رابطه جز چند مسئولی که موضوع پارازیت در کلان‌شهر شیراز به‌طور مستقیم به آنان چندان ارتباطی ندارد، به تکذیب آن پرداختند و خیلی زود نیز از این مباحث گذر کردند! که این امر موجب شد، دامنه بروز شایعات گسترده‌تر و فراگیرتر شود، به‌گونه‌ای که از رسانه‌های برون‌مرزی و ماهواره‌ها سر برآورد و به یکی از موضوعات روز مبدل شد.
حال باید دید که این بار شورای اسلامی شهر شیراز که به این بحث وارد شده است تا چه اندازه می‌تواند حقیقت‌یابی و موارد مطرح‌ شده را راستی‌آزمایی و به شهروندان به‌صراحت اطلاع‌رسانی کند و کارگروه تشکیل ‌شده تا چه اندازه قادر خواهد شد که دستیابی مردم به واقعیت‌ها در این زمینه را تسهیل کند و تسریع
دهد؟!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها