پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 12 آذر 1397 ، 41 : 12

کد خبر : 18565

از 0 نفر 0

به دولت برق خورشیدی بفروشید! شرایط ایجاد نیروگاه‌های پشت‌بامی در خانه شخصی

به دولت برق خورشیدی بفروشید! شرایط ایجاد نیروگاه‌های پشت‌بامی در خانه شخصی

طبق آخرین اعلام مسئولان، مشترکان خانگی می‌توانند با خرید پنل خورشیدی...

طبق آخرین اعلام مسئولان، مشترکان خانگی می‌توانند با خرید پنل خورشیدی، علاوه بر رفع نیاز خود، مازاد برق تولیدی‌شان را ۱۰ برابر گران‌تر به شرکت توزیع برق تهران بزرگ بفروشند؛ یعنی هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان که این موضوع یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به شمار می‌رود.
به گزارش ایسنا، ایران به لحاظ میزان دریافت انرژی خورشیدی و متوسط ساعت آفتابی، سالانه بیش از ۲۹۰۰ ساعت، یکی از کشورهای مناسب جهان در حوزه تولید انرژی‌های خورشیدی است؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود این انرژی در آینده سهم قابل‌توجهی از انرژی مصرفی ایران را به خود اختصاص دهد.
در این راستا شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز فعالیت خود درزمینه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر را روی فتوولتائیک با هدف توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و پیک‌سایی متمرکز کرده است که با توجه به وضعیت جوی در کلان‌شهری مانند تهران، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی ازجمله مسائلی است که باید در نظر گرفته شود. هم‌چنین با توجه به نیاز روزافزون انرژی و مشکلات مربوط به احداث نیروگاه سوخت فسیلی ازجمله محدودیت این منابع و هم‌چنین محدودیت فضا و هزینه، کمک به توسعه احداث مولدهای پراکنده از اهمیت بالایی برخوردار است.
از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پیرو مصوبه وزیر نیرو درباره خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، عقد قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی از مشترکان غیردولتی آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازی، استقبال شهروندان از این طرح رشد چشم‌گیری داشت؛ به‌طوری‌که طی سال ۱۳۹۶ میزان قراردادها و ثبت‌نام مشترکان به طرز قابل‌توجهی نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است.
طبق اعلام شرکت توزیع برق تهران بزرگ، سرمایه‌گذاری در این طرح به عهده مشترک متقاضی است و این شرکت موظف است با کلیه مشترکان متقاضی نصب مولد خورشیدی، مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه قرارداد خرید تضمینی با مدت ۲۰ سال منعقد کند.

تحلیل خبر

از یک‌سو نگاه تهران‌محوری مسئولان و این تصور که ایران در تهران خلاصه می‌شود و از جانب دیگر به روزمرگی دچار شدن و بی‌انگیزگی مسئولان استانی و شهری و برنامه‌ریزی‌های مقطعی و گذرا توسط آنان، موجب شده است که بسیاری از ظرفیت‌های موجود نادیده گرفته شود و داشته‌های ارزشمند بسیاری به بیهودگی و باطلی سوق یابد.
اجرایی نشدن مصوبه وزیر نیرو در سال ۹۵ و بی‌اعتنایی و نگاه سرد مسئولان در استان‌ها و شهرهای پرآفتاب به آن، حکایت از وجود موانع و مشکلاتی دارد که همواره بر سر راه طرح‌های پرفایده سبز می‌شوند.
بی‌تردید نخستین مانع در این راه، نگاه سطحی و گذرای مسئولان استانی به طرح‌هایی است که پایداری درازمدت و یا مدام دارند، چراکه آنان فقط به مدت عمر مسئولیت خود می‌اندیشند و تلاش می‌کنند که کارهای‌شان در همین مدت به نسبت کوتاه، نمود داشته باشد و همواره آینده را به آیندگان می‌سپارند!
طرح تولید برق خورشیدی در شیراز خیلی زود به تاریکی گرایید و دیگر نه از اعطای یارانه در این مورد خبری است و نه رنگ‌وبویی از تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در این زمینه دیده می‌شود و به مشام می‌رسد!
این طرح و مصوبه نیز مانند بسیاری از طرح‌ها و مصوبات دیگر، به سردی و توقف انجامید تا شاید روزی و روزگاری هم عمر مدیریت‌ها کوتاه نباشد و هم مردم به ستوه آمده از بروکراسی‌های اداری و آسیب‌دیده از گره‌زدن‌هایی که به اسم نظرات کارشناسی گریبان‌گیر آنان شده است، رهایی یابند و امیدوارانه و باانگیزه برای اجرایی شدن این‌گونه طرح‌ها وقت و سرمایه خود را به میدان آورند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها