پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 11 دی 1397 ، 02 : 13

کد خبر : 18640

از 0 نفر 0

یک مسئول: سوختگی سالانه 180 هزار ایرانی 3000 نفر جان می‌بازند

یک مسئول: سوختگی سالانه 180 هزار ایرانی 3000 نفر جان می‌بازند

مدیر مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سوختگی سالانه 180 هزار ایرانی...

مدیر مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سوختگی سالانه 180 هزار ایرانی براثر تماس با آتش خبر داد و افزود: از این تعداد متأسفانه سالانه سه هزار نفر جان می‌بازند.
دکتر رامین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسنا، سوختگی را یکی از مشکلات حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: سوختگی بیماری نیست و یک رخداد و آسیب محسوب می‌شود که یا به‌عمد یا به سهو ایجادشده و می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند. وی افزود: در کنار درد و رنج ناشی از سوختگی، این معضل همراه خود بیماری‌های بسیاری نیز به دنبال دارد.
رضایی با اشاره به وقوع سالانه بیش از 180 هزار مورد سوختگی در کشور، گفت: متأسفانه از این تعداد سالانه سه هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و این یعنی از هر 60 رخداد سوختگی یک مورد به مرگ می‌انجامد. وی تصریح کرد: همچنین از این تعداد سالانه حدود 28 هزار نفر بستری می‌شوند که عمده موارد بستری مربوط به درجات بالای سوختگی بیش از 20 درصد، سوختگی در سالمندان و نیز سوختگی در کودکان است.
رضایی خاطرنشان کرد: همچنین از این تعداد 1300 نفر براثر سوختگی ناشی از برق‌گرفتگی که از آن به‌عنوان سوختگی الکتریکی یاد می‌شود دچار قطع عضو می‌شوند و متأسفانه عمده این موارد را در جامعه کارگری شاهد هستیم.

تحلیل خبر

حوادث و سوانح سوختگی و آمار مربوط به آن، لزوم توجه بیشتر و جدی‌تری نسبت به پیشگیری را به همگان گوشزد می‌کند.
بدون تردید با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در این زمینه چه از طرف مردم و چه از جانب دستگاه‌های مسئول، می‌تواند آمار سوانح سوختگی را به‌شدت کاهش دهد و از تحمیل هم درد و رنج بسیار به آسیب‌دیدگان و سوخته‌دلی آنان و خانواده‌های‌شان و هم هزینه‌های سنگین به کشور جلوگیری کند.
ترویج و گسترش دادن فرهنگ پیشگیری درزمینه‌های مختلف، هموار کردن مسیر توسعه، پیشرفت و تعالی را فراهم و حرکت به‌سمت آسایش و رفاه اجتماعی و فردی را تند می‌کند.
در این ارتباط نخستین عاملی که ما را به تحقق اهداف می‌رساند، آموزش است که باید در سطوح مختلف جامعه به‌صورت رایگان و فراگیر ارائه شود و متولیان امر در این زمینه هم برنامه‌ریزی‌های مدون داشته باشند و هم برای آن بودجه‌های لازم را در نظر گیرند.
اخبار مربوط به سوختگی‌هایی که به‌خاطر استفاده غلط از وسایل پخت‌وپز و گرمایشی چه در منازل و چه در اماکن و مراکز بزرگ‌تر و وسیع‌تر هرروزه از رسانه‌های گوناگون اطلاع‌رسانی می‌شود، حکایت از وجود کاهلی و بی‌اعتنایی به این مهم دارد، چراکه اگر افراد جامعه از آموزش‌های لازم برخوردار بودند، هرگز شاهد و ناظر بروز این‌همه حوادث و سوانح نبودیم و بخاری‌ها و اجاق‌های خوراک‌پزی این همه قربانی نمی‌گرفتند.
گسترش و ترویج فرهنگ ایمنی ازجمله ضروریاتی است که در ابعاد مختلف به‌روشنی و به‌طور ملموسی احساس می‌شود و درصورت تحقق آن می‌توانیم از خسارت‌های بسیاری که اغلب نیز غیرقابل‌جبران است، جلوگیری کنیم.
دقت در اجرای مقررات ملی ساختمان، نظارت مستمر بر اماکن و وسایل حمل‌ونقل عمومی، استانداردسازی تأسیسات مختلف، ارائه آموزش‌های اجباری در این زمینه از سطح دبستان تا دانشگاه، ساخت فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی با موضوع ایمنی به‌جای سریال‌هایی که جز بر باد دادن هزینه‌ها، هیچ دردی را از جامعه و مخاطبان خود دوا نمی‌کند و... می‌تواند آمار حوادث و سوانح ناگوار و جبران‌ناپذیر را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها