پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 6 بهمن 1397 ، 25 : 11

کد خبر : 18714

از 0 نفر 0

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: توجه به کشاورزی شهری از عوامل تمایز شهرهای توسعه‌یافته است

رئیس سازمان شهرداری‌ها  و دهیاری‌های کشور: توجه به کشاورزی شهری از عوامل تمایز شهرهای توسعه‌یافته است

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور...

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بابیان اینکه توجه به کشاورزی شهری اثرات مثبت زیادی بر شهر و شهروندان دارد، گفت: توجه به ابعاد مختلف کشاورزی شهری و اینکه مدیریت شهری برای آن برنامه داشته باشد، از عوامل تمایز شهرهای توسعه‌یافته محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا و بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی‌نژاد بابیان اینکه کشاورزی شهری در کاهش آلودگی‌های محیطی تأثیر زیادی دارد، گفت: کشاورزی شهری علاوه بر ارتقای سلامت روحی و جسمی شهروندان، در توسعه اقتصاد خانواده‌های ساکن شهر هم تأثیر دارد.
وی با اشاره به اینکه کشاورزی شهری توانسته باعث فعالیت و سرزندگی افراد معلول، کم‌توان، مسن و بازنشسته ساکن شهرها شود، گفت: کودکان و خردسالان نیز در فضاهای ناشی از کشاورزی شهری علاوه بر بازی با برخی ابعاد طبیعت هم آشنا شده و آنها را کشف می‌کنند که در بروز خلاقیت‌های آنان تأثیر مناسبی دارد.
جمالی‌نژاد با اشاره به اینکه توجه به کشاورزی در شهر اکنون علاوه بر صاحب‌نظران حوزه کشاورزی و باغداری موردتوجه پژوهشگران و برنامه‌ریزان حوزه مدیریت شهری و شهرداری‌های برخی کشورها هم قرارگرفته، گفت: با توجه به اینکه در برخی استان‌های کشور کشاورزی از عوامل اصلی تولید درآمد مردم است و در حاشیه برخی شهرهای بزرگ هم فعالیت‌های کشاورزی و باغداری به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود، لذا ابعاد مختلف این موضوع باید در کانون توجه شهرداری‌ها و شوراهای این استان‌ها قرار گیرد.
وی بابیان اینکه کشاورزی شهری نه‌تنها محصولات تازه و مغذی را برای مصرف‌کنندگان شهری فراهم می‌سازد، بلکه می‌تواند تعدادی از شهروندان جویای کار را نیز مشغول کار کند، اضافه کرد: توسعه این حوزه نیازمند اتخاذ سیاست‌های مناسبی از سوی دولت و شهرداری‌هاست.
وی همچنین گفت: معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور این آمادگی را دارد تا در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی و مراکز علمی، تحقیقاتی زمینه لازم برای توسعه اصولی و علمی کشاورزی شهری را با لحاظ کردن حساسیت‌ها و پیوست‌های خاص آن از سوی شهرداری‌ها فراهم کند.

تحلیل خبر

نبود برنامه‌ریزی‌هایی که برمبنای اصول علمی و بر اساس نیازهای روز جامعه طراحی و تدوین شده باشد و نقش فقط ژاندارمی ادارات و ارگان‌های مرتبط با توسعه فضاهای سبز و گسترش تولیدات زراعی و باغی در شهرها و محدوده آن‌ها، موجب شده است که از ظرفیت‌های عظیم موجود نه‌تنها استفاده نشود، بلکه داشته‌های ارزشمند ما مبدل به حربه‌های سیاسی و مقاصد اقتصادی و تمامیت‌خواهی برخی متنفذ شود.
وجود هکتارها زمین بلااستفاده‌ای که می‌توان از آن‌ها ثروت آفرید، درعین حال دست‌به‌گریبان بودن با موج توفنده بیکاری و فشارهای سنگین به‌خاطر مشکلات اقتصادی، حکایت از ضعف شدید مدیریت در بخش‌هایی از شهر و استان دارد، چراکه در کشورهای پیشرفته برای هم در درون شهرها و هم محدوده آن‌ها، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند و توانسته‌اند که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و وسیع، با ایجاد سرگرمی‌های مفید و سازنده، از بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی ناشی از فشارهای شهرنشینی جلوگیری و مردم را به نشاط و شادابی نزدیک کنند.
برای بهره بردن از نعمات بیکران الهی و بهبود وضعیت اقتصادی، زمان‌های بسیاری را ازدست‌داده‌ایم و ادامه روند کنونی ادارات و ارگان‌ها و ضوابط و قوانین مندرس مورد عمل آن‌ها، دیگر میسر و ممکن نخواهد بود، چراکه امروزه با رشد آگاهی‌ها و دامنه گسترده اطلاعات، با امواج مطالبه‌گری و استدلال‌طلبی مواجه هستیم و هرچه زودتر باید با تحول عظیم علمی و منطقی به اصلاح امور بپردازیم، درغیراین‌صورت جز با ازهم‌گسیختگی مواجه نخواهیم شد و تلنبار شدن مشکلات به ما اجازه ادامه رویه فعلی را نخواهد داد.     
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این خبر به یک مورد بسیار حیاتی و اینکه توجه به کشاورزی در شهر اکنون علاوه بر صاحب‌نظران حوزه کشاورزی و باغداری موردتوجه پژوهشگران و برنامه‌ریزان حوزه مدیریت شهری و شهرداری‌های برخی کشورها نیز قرارگرفته، اشاره‌کرده اما متأسفانه از اراده برای برنامه‌ریزی و اصلاحات موردنیاز در این زمینه سخنی به میان نیاورده است.
درهرصورت، توجه شهرداری و  شورای اسلامی کلان‌شهر شیراز به این مهم و بررسی، برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های لازم در این زمینه، در آینده‌ای نه‌چندان دور از الزاماتی خواهد بود که پرداختن امروز به آن، به‌مراتب آسان‌تر و راهگشاتر از فرداست.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها