پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 22 بهمن 1397 ، 06 : 11

کد خبر : 18743

از 0 نفر 0

واکنش رئیس محیط‌زیست به خواسته جدید موتورسیکلت‌سازان

واکنش رئیس محیط‌زیست به خواسته جدید موتورسیکلت‌سازان

به دنبال درخواست وزارت صنعت برای حذف یکی از مواد قانون هوای پاک، رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: ما مخالف «حذف اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده» هستیم...

به دنبال درخواست وزارت صنعت برای حذف یکی از مواد قانون هوای پاک، رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: ما مخالف «حذف اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده» هستیم.
به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان باید به ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی، یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند. تنها چند ماه از ابلاغ این آئین‌نامه می‌گذرد و هنوز به اجرا نرسیده که موتورسیکلت‌سازان پیشنهاد حذف ماده ۱۱ این آئین‌نامه را به دولت داده‌اند.
دراین‌باره عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست مخالف حذف ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک است و حتماً موتورهای فرسوده باید اسقاط شوند.
وی بابیان اینکه در حال حاضر بیش از هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها کاربراتوری و آلاینده هستند، گفت: متأسفانه وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به «اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده درازای تولید موتورسیکلت‌های جدید بنزینی» هستند.

تحلیل خبر

سال‌هاست که در مورد جلوگیری از آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری سخن گفته می‌شود و مسئولان نیز به‌طور مکرر وعده داده‌اند که در این زمینه اقداماتی از قبیل تبدیل‌به‌احسن کردن این وسیله موتوری دوچرخ و برقی شدن آن صورت دهند. درعین‌حالی که هنوز به آلایندگی‌های صوتی این وسیله نقلیه پرخطر که هرروز قربانیان بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند، چندان توجه و اعتنایی نشده، منفعت‌طلبی برخی از تجار بانفوذ هنوز اجازه نداده است که مردم نفس راحتی بکشند و از آلودگی‌ها و آلایندگی‌ها رهایی یابند؛ اما در این مورد بازار جریمه همچنان داغ است و هرروز طرح‌ها و برنامه‌های جدیدی نیز برای فزونی مبالغ حاصل از جرائم تخلفات موتورسواران ارائه و اجرا می‌شود. درواقع به‌جای جلوگیری از منشأ و مبدأ تولید تخلف و آلایندگی، به شمار قربانیان تخلف! می‌افزایند و نگاه‌های صرفاً اقتصادی بر این امر حاکم است.
نداشتن خطوط ویژه موتورسیکلت، نبود فعالیت و تلاش برای فرهنگ‌سازی در راستای استفاده بهینه از این وسیله خطرآفرین، عدم اختصاص یارانه‌های لازم در این زمینه که بی‌تردید باید به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند به آن نگاه کرد و... همه موجب شده است که مسئله موتورسیکلت در کشور ما همچنان چندمجهولی باقی بماند، درصورتی‌که در دنیای پیشرفته و توسعه‌یافته امروز بیشترین سهم یارانه را به گره‌گشایی از پیچیدگی‌های حمل‌ونقل اختصاص می‌دهند چراکه هم مستقیم و هم غیرمستقیم به ایمنی، سلامتی و آرامش روانی مردم ارتباط می‌یابد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها